På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag antar att det var menat till roslagen som har betydligt bättre koll på härstamningar än vad jag har!!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jo precis! Men jag hakade på dig med att fråga om härstammning!:D
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Snabbt då:)

Denna märr kan man med gott samvete ta till en bra högpresterande halvblodshingst och skulle skräp komma ut kan man gå med högt buret huvud då genpoolen iallafall duger till ridhästavel. Eller galopp med för den delen.
Här finns hingstar som ständigt återkommer när man spårar bland tävlingshästar runt i världen.

I de första fem leden finns
Legendaren Nearco x 3
Princequillo x 2 Tom Fool
Honeyway
Mill Reef
Danzig
Självklart kommer några av dessa tack vare någon annan av ovan nämnda på grund av nära släktskap men jag skulle inte skämmas med en märr som denna hemma i stallet.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

:bow: Tackar! Måste säga att jag blir extremt imponerad över den kunskap du har om xx stammar!

Ingen betäckning planerad inom de närmsta åren men nån dag så...
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Ingen i Sverige verksam xx-hingst. Möjligen då ett välrenommerat äldre hoppsto till Mr Carerras goda stam.

Frankrike och Hand in Glove xx är närmast till hands, om hans simmare för det facila av 2300€ ;) fortfarande är vid livet vill säga:crazy:

Hand in Glove xx lät lite dyr:angel: och dessutom lite omständigt och kanske bara frysta, = mer osäkra spermier, från Frankrike + att det inte blir gröna papper.

Jag gillade Mr.Carrera xx när han visades vid bruksprovet och som du skriver så har han bra hoppstam längre bak. Anledningen till att jag blev tveksam var just 88:ans hoppförärvning som jag ej är helt nöjd med, men jag kanske får tänka om där.

Stoets första föl kom i år e. Acacio, en avkomma av lättare modell, om det var hennes fullblod, Steinpilz xx, i 3:e led eller Acacios gener som gav det får jag aldrig veta. Hon har dock tre generationer ston bakom sig som gått svår hoppning, far är Turban Rose, hon gick själv upp till 1,30 och fick sedan ehrlichia = min ridhäst nu (jag hoppar ej själv), så hoppblod finns det i henne.

Bra med någon som är insatt i fullblodsaveln här tycker jag:bow:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Frågar oxå när ni andra är på gång.

Sto e: viking ue: siberian express uue: on and on

Hon fick på premiering mkt bra omdömen och rekommenderades att användas i halvblodsaveln rent exteriört ocg gångartsmässigt, men vad säger blodet?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Herregud vad du kan:eek: Blir riktigt imponerad faktiskt:)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

*knapplån*
Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion.
Jag är ju själv en av alla som köpt mig ett fullblodssto för att använda i halvblodsavel. Och innan jag köpte henne frågade ajg här om fullblodsstammar, men blev väl egentligen int eså mkt klokare då. De svar jag fick var mest att vissa linjer skulle finnas i dem, ofta då gaaaamla hingstar.

Jag resonerade så här:
Pappan till mitt sto, Ditton Wood**, handplockades av ägaren i sverige för halvblodsavel, så jag HOPPAS att han var lämplig för det också.
(Mamman har jag faktiskt fått veta genom en tråd här på avel att hon gått på ridskola!)
Morfar Glacial vet jag inget om.
De följande hingstarna i stammen är Toe Hold - - Montal - Hurricane - Light O Love och alla dessa känner jag ju igen från halvblodsaveln.
Dessutom lyckades en av härstamningsnördarna ;) här luska fram att mormors mormor till mitt sto är elitpremierat för halvblodsaveln.
Så detta kändes tillräckligt bra för mig, så när hon dessutom var BRA exteriört, rör sig bra, KAN vika ihop benen när hon hoppar, lättfödd (jag har ett nästan fläskigt fbl.sto i hagen nu, hur vanligt är det? ;)) och med bra hovar (kan gå barfota och är inte alls ömfotad om hon inte rids) så slog jag till.... (rätt pris och 4 mil till säljaren gjorde ju inte saken sämre heller... :p)

Jag skickar ut frågan, har jag gjort ett fynd eller lurat mig själv? :D :p
 
Senast ändrad:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Hva vil du egentlig fram til, Roslagen? Har du et poeng, utover at du gillar at lesa og sitere fra stamboken?

Du maler og maler om Laudanum, Hand in Glove og Ladykiller. Tre hingster som ble fødd for 40 - 50 år siden og som for lengst ligger under jorden. Skal vi klone dem? Mener du at man ska avla fullblod av den gamle fullblodsmodellen spesifikt for ridsporten, nå som fullblodshestene blir mer og mer overbygd og strømlinjeformade og spesialiserade for galoppen?

Du skriver ofte at en hingst måste nedarva både hopp og goda gångarter. Vet du at alle vestlige avlforbund, med undantag av Westfahlen, skiljer desse egenskaper i sitt avelsmål og kårer i stort sett hingster til varje gren? Tycker du at avlsledelsen i alla dessa land tar fel og at du har rett? Hva begrunner du i så fall denne holdning med?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Og forresten, for dom som er interesserade av fullblodshingster som faktisk lever og verkar i avel nu, så blev det kårad en mycket fin fullblodshingst for ridhestavel i Norge i år. Albaran e. Sure Blade-Königsstuhl-Obermaat. Han har løpt inn ca. 4,8 millioner, fikk 9 (!) i ridbarhet og kapasitet av den danske testrytteren + 10 (!) av veterinær. Testrytter har hva jeg hørt sendt opp sina ston til Norge for bedekning, og hingsten har fått spesialinvitasjon til Herning neste år. Her er er lite mer, hvis någon er intresserad: http://www.nhest.no/utstillinger/pdf/Varmbl ridehest starum2006/02Albaran_xx.pdf
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Skall vi prata om gamla betydelserika fullblodshingstar för halvblodsaveln, så får vi inte glömma bort en tyvärr allt för lite använd hingst Sacramento Song ** som trots lite användande givit upphov till många tävlingshästar och de två godkända hingstarna Sandro och Sympatico (dog tyvärr efter endast en säsong i avelsboxen tävlade innan dess svår int hopp).
Sacramento Song är en hingst som tyskarna svär över att de inte använde mer då han lämnat mkt bra.

Är inte själv så djupt insatt i fullblodsstammarna (har haft några stycken genom åren men inte satt mig in i gamla stammar). Den jag själv haft (eller fortf har pensionär här hemma) som varit klart bäst, hoppade mkt bra med bra teknik och i min mening en mkt bra exteriör till halvblodsavel (valack så det är kört) är enligt "galopp"folket av mkt bra hinderstam (Nadjar-Carwhite). Så en gissning skulle vara att det kanske är så att man borde leta lite mer bland dessa "hinder"stammade fullblod om man vill ha tag på hingstar till hoppaveln.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Hej Picea !

Har du någon bild på hingsten ?

Hälsningar Helen
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vad roligt med ngn som besitter sådana här kunskaper på denna sida..
Nu måste jag ju också fråga om lite:o
Själv har jag ett sto e.Malvernico ue. Royal Conductor uue.Rebell Fortuna.
Är det här ngt man "kan använda" i hopphäst avel. Själv rör hon sig väldigt trevligt och har ett bra övertramp i skritten och traven är också ganska bra ( nu är jag ju partisk, men det är flera som har tittat på henne som sagt det också). Hon är i modell som ett lättare halvblod, och hennes enda nackdel som jag ser det är att hon kunde haft ngt längre hals. Hon är enligt förra ägarna hopptränad upp till 1.30, men det är inget jag kan gå i ed på. Då jag själv aldrig sett henne hoppa mer än över stenarna i hagen:o
Tog ju en chansning och betäckte förra året med Camiell Flamingo Z, så hon har i år fått en mkt trevlig och snygg liten kille efter honom.
Men man kan aldrig få tillräckligt med goda råd....
blandatimassor026.jpg
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Nu har jag inte satt mig in i hur det funkar med utländska hingstar, och reigistrering av avkommor efter de nya reglerna om handelshinder, men det låter konstigt att Hand In Gloves avkommor inte skulle ge gröna papper. När jag gick på Flyinge, var vi runt i Europa på klassresa, bla till Spanska Ridskolan. Vi gjorde då en avstickare enbart för att se på Hand In Glove, för att ledningen på Flyinge var så imponerad av honom.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Og for ikke tala om den her killen. :love: Någon som vet hvem sin grav det her er?

grav.jpg
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Northern Dancer pappa till Viking är en av de absolut allra största inom galoppsporten. Hans avkommor där bland annat Nijinsky ingår är något som såldes enkelt och lätt på auktioner på den tiden det begav sig och som sedan sprang in pengar och har lämnat vidare till hästar som sprungit in pengar.

Siberian Express pappa är an avkomma till Fortino som i sin tur lämnat Silver Matal, som i sin tur finns i andra led bakom t.ex Spender S. Där finns även klassikeran Hyperion och Nearco och Man O'War och alla dessa finns ofta representerade bakom halvblod på hög nivå med xx-blod i sig.

On-and-on har Nasrullah till pappa och sedan hingsten Bull Lea som stammar från Frankrike och där ligger hingsten Teddy bakom och han dyker upp gång på gång i allt som är vettigt:)
I hans första fem led har du Spearmint x 3 och han ligger bakom redan nämna Nasrullah och Teddy-sonen Bull Dog.
Nasrullah-sonen Ballynash söner Montaval och Mourne har t.ex använts i Frankrike med goda resultat.

Detta är återigen blod som skulle kunna tillföra ridsportavel någonting, dvs beprövade gamla linjer som man vet funkat i tidigare sammanhang blandat med lite udda-blod på sina håll.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Är bilden från Haras Du Pin?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Viking selv er pappa til en unghestchampionatsvinner (xx/KWPN) i hoppning på Irland. Den er faktisk oppdrettet i Norge!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ja, det er Furiosos grav.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
323
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 396
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp