På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

via skrev:
Nu har jag inte satt mig in i hur det funkar med utländska hingstar, och reigistrering av avkommor efter de nya reglerna om handelshinder, men det låter konstigt att Hand In Gloves avkommor inte skulle ge gröna papper. När jag gick på Flyinge, var vi runt i Europa på klassresa, bla till Spanska Ridskolan. Vi gjorde då en avstickare enbart för att se på Hand In Glove, för att ledningen på Flyinge var så imponerad av honom.

Han finns inte med på listan över godkända hingstar på ASVHs hemsida, så då antar jag att avkomman ej får gröna papper.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ditton Wood har en bra stam men.... han har väl inte så många avkommor att hänga i en julgran och det beror ju till stor del på att han inte fått tillräckligt många ston och inte heller tillräckligt bra ston. De mindre attraktiva hingstarna får ju ofta ston av sämre kvalitet, därmed inte sagt att detta är en dålig hingst. Hans storhet kan däremot komma senare då hans döttrar och barnbarn kommer i avel.
Har man som du sedan Glacial - Toe Hold - Montal - Hurricane bakom märren så kan man sova lugnt om natten då alla dessa knyter samman gener att brås på.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vad har du för uppfattning om hingsten Heart of Oak då?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Malvernico är en gåta för mig, med tanke på arvbarhet etc, men den som lever får se.
Royal Conductor däremot..... många av hans avkommor var ökända på galoppen (en del mer än andra) för sitt inte alltid samarbetsvilliga temperament.
Hans stam däremot innehållande Ribot, Dante, Court Martial mfl väger upp den där lilla tempermentsbiten;)

I Rebell Fortuna får du sedan ännu mer Dante-blod med RF;s pappa Carnoustie (som vi redan vet är "skyldig" till mycket gott för svensk halvblodsavel) Här har du även mycket Phalaris-blod.

Så med en brasklapp på Malvernico så tycker jag du har en bra märr.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Mycket bra stam med brasklapp för muppgenen som kommer via Secretariats papps Bold Ruler:eek:

Pappan till Heart of Oak har Mr Prospector - Buckpasser - Swaps - Nasrullah. (Swaps är skyldig till något riktigt, riktigt bra men just nu kan jag inte komma på vad eller vem, för solen skiner ute och snart ska jag pegga upp för utslag)

Mamman Secretariat - Northern Dancer - Chop Chop - Windfields.

Egentligen är han en kombination av de två hingstar som faktiskt gjort någon form av nytta i Sverige under senare år nämligen 88;an (via Secretariat, Mr Prospector och Buckpassers pappa Tom Fool och Chop Chop)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Låter ju trevligt, har Komaite något att komma med i de sammanhangen? :angel:

Du får svara efter du slagit på små dumma bollar i solskenet, jag är inlåst på jobbet till 19 så jag har inte så mkt för mig än att vänta. :D
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jeg ser du hoppar galant over mina frågor. Vil du ikke svara på dom? For ordens skyld vet jeg at Hand in Glove ikke ble fødd for 40 - 50 år siden, selv om det ikke presis skjedde i går. Titta på klokkeslettet, jeg følvakar. :smirk:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vad roligt att du tror det kan vara nåt att avla på. Jag är i full gång just nu. Vilka hingstar skulle du sätta på våra fullblod idag om du fick välja? Är det nåt blod man ska "akta" sig för?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Var kan man läsa mer om den?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Picea skrev:
Og forresten, for dom som er interesserade av fullblodshingster som faktisk lever og verkar i avel nu, så blev det kårad en mycket fin fullblodshingst for ridhestavel i Norge i år. Albaran e. Sure Blade-Königsstuhl-Obermaat. Han har løpt inn ca. 4,8 millioner, fikk 9 (!) i ridbarhet og kapasitet av den danske testrytteren + 10 (!) av veterinær. Testrytter har hva jeg hørt sendt opp sina ston til Norge for bedekning, og hingsten har fått spesialinvitasjon til Herning neste år. Her er er lite mer, hvis någon er intresserad: http://www.nhest.no/utstillinger/pdf/Varmbl ridehest starum2006/02Albaran_xx.pdf

Skulle han inte kunna visas fram i Sverige också så att man får gröna papper om han blir godkänd. Folk i Sverige blir mer intresserade av honom då.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

sydney skrev:
Var kan man läsa mer om den?

Vet ikke. Det børjar bli några år sedan og jeg kommer ikke på hva den het. Jeg vet ikke hva det har blivit av den efteråt, men jeg har det for meg at det var Eddie Macken som red.

Men mammaen het Eagle, det kommer jeg ihåg, og hun er også mamma til Audi's Katja. Kan hende kan du søke deg fram til hesten utfra det.

Viking bodde i samme lille kommun som meg, og jeg sett mange avkom. Han var godkjent for både fullblodsavel og ridhestavel i Norge.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Nu blir jag förvirrad.

I Ridsport avelsextra är det ju en stor artikel om * Fullblods ston i multiavel*

Där kan man bla läsa om Joy De Castile XX.

Det står att hon är ett fullblodsto som lämnat 2 galopp hästar men även betäckt med halvblod.

Det som jag finner märkligt är att henne stam är

Eighty Eight Keys - Il de Bourbon - Inschallah.

Jag har ju själv ett halvblod sto som är efter Bourbon, som i sin tur är efter Il de Bourbon (hannoveran?) och Inshallah är väl angloarab.
Il de Bourbons mamma är hannovarn står det på Allbreedpedigree

Hur kan stoet ovan vara XX då?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ridsport har felaktiva uppgifter, alternativt Allbreedpedigree har fel?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ile de bourbon är en fulblodshingst efter Nijinsky - Misti - Fastnet Rock.

Jag har lagt in denna märr på Allbreed så kan du se att den är fulllblod;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ja, det kan jag se.

Tack för att ni redde ut felet.

Då är det Inschallah som står fel i Ridsport.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vad säger du om det här då:
iofs är vårt sto inte rent fullblod, men likväl efter fullblodshingst (Godkänd för halvblodsavel)

Zinsky xx e. Nijinsky-Stage Door Johnny-Olden Times-Khaled-Fair Trial
http://www.allbreedpedigree.com/zinsky

Jag vet inte mkt vad dessa fullblodshingstar gjort för halvblodsaveln, men Northern Dancer är ju som sagt väldigt stor inom galoppen... Hyperion har man ju också hört om lite...
Länge bak hittar man ju också Man O War, vet väl alla vem det är...
Bull Lea har jag för mig är rätt bra också, pappa till Citation (?)
Sedan är förstås halvblodsavel en helt annan sak...

Så vad tycker du, var Zinsky nåt att ha i halvblodsavel? (avkommor har han väl iofs lämnat mest i dressyr, inte hopp som verkar vara det mest intessanta för den här diskussionen)
 
Senast ändrad:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Zinsky trillade väl av pinnen alltför snabbt han kom till Sverige -90 och dog -94.
Mycket bra hingst med fin stam.

Jag har faktiskt haft tillgång till en Zinsky-valack som hoppade hur bra som helst men av olika orsaker aldrig kom någonstans (läs ägaren) inom tävlingsverksamheten.
Ett par bekanta till mig hade en urläcker unghäst efter Zinsky med kanonmöderne som jag inte har en aning vad som hänt med. Detta måste jag forska vidare i.:)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Har de skrivit så???? :eek:

VEM har skrivit den artikeln???
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tänkte bara lägga till lite mera fakta om hingstar du nämnt:D

Legal Eagle hade Above Suspicion till morfar, och Above Suspicion var far till den mycket framstående hinderhästen Organisedconfusion xx. Dessutom var Legal Eagle morfar till den gode hopp-ponnyn Spirit of Dito.

Honeyway var genom sonen Honeymoor farfar till svårklasshästarna i dressyr Missy Moor (själv mor till Mistral 621 e Brisad som gick svårinternationelldressyr) och helbröderna Happy Day och Honeyman.
Tror att han ahde fler avkommor i svår dressyr men minns inte namnet på dessa.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ja du kan ju de där j-a :angel: halvblodshästarna utantill;)

Jag vet en hingst från mer eller mindre stenåldern som jag önskat levde idag och det är Fra Diavolo han binder ihop mycket bra blod som senare visat sig matnyttigt var för sig och är en förfader till allas vår Cor de La Byrérè.
Det kommer väl kanske inte som en större chock att jag diggar det franska blodet. Oavsett om man nu använt travare, SF eller xx så är jag en sucker för fransoser.:love: kan det ha något med min barndom utomlands att göra månntro:p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
323
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 396
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp