Sv: på och av
Hoho, för det är ju helt logiskt att jämföra en serverhall med ett Svensson-hem...

Och grejen med en server är ju att den MÅSTE stå igång 7/24, det är ju inte ett alternativ att stänga av den över natten. Sen undrar jag: var har du sett undersökningar om att servrar håller längre än arbetsstationer? De allra, allra flesta arbetsstationer byts ut innan elektroniken går sönder för att de inte "håller" prestandamässigt längre.... Servrar har längre "livslängd" för att man inte har samma behov av att ha "det senaste" hårdvarumässigt där.
Hur mycket datorn drar beror naturligtvis på hur välutrustad den är och hur hårt den jobbar. 300W för dator + kringutrustning är nog knappast särskilt högt räknat. Stänger man av skärmen hamnar man kanske runt hälften (utan energisparfunktioner). Min dator har för övrigt ett fetare agg än 300W, och det gäller troligen de flesta hyfsat nya datorer. Det skulle förvåna mig om den drog under 150W i genomsnitt...

Å andra sidan är den troligtvis inte den bästa datorn att använda som representationsobjekt för medelsvenssons datorenergiförbrukning.
Att datorn drar en större ström vid startuppögonblicket är rätt försumbart så länge man inte startar och stänger av datorn väldigt många gånger per dag. 450W 5 minuter (för att räkna rejält högt) ger 37,5Wh, och du kan ju själv se att energikostnadsmässigt vinner du fortfarande stort på att stänga av datorn när du inte använder den.
Därmed inte sagt att det är fel att ha datorn igång jämt. Det finns ju, som jag sagt ovan, flera anledningar till att ha det. Men det finns inget enkelt svar "ja" eller "nej". Det finns fördelar och det finns nackdelar. Rent hårdvarumässigt spelar det troligen väldigt lite roll i längden, eftersom de allra flesta kommer byta ut sin dator för att den blivit antik innan elektroniken havererar av utmattningsskäl ändå.