På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag kan ju svara för hur det är hos oss.

Angående det här med skyltar för tjuriga hästar - det finns flera anledningar.
Vi har lilla Snobben som är väldigt kittlig och därför blir ganska tjurig om man borstar honom. Därför har han fått en stoppskylt så inte en massa barn ska gå in och borsta honom om det inte är innan en lektion (han är en söt liten b-ponny)
Sen har vi lite större Glady som även hon är väldigt kittlig. Egentligen gör hon inte så mycket, men eftersom hon kan se ganska tjurig ut och inte uppskattar att ha småbarn springades in och ut har hon fått en stoppskylt.
Vi har Jason, som verkligen vet vilka han kan vara tjurig mot. Är det en rutinerad ryttare som går in står han snäll som ett lamm, är det en orutinerad kan han se riktigt sur ut. Stoppskylten gör att han slipper få massa besök i onödan och får man hjälp att göra iordning honom är det inga problem.
Vi har lilla söta Mulle, b-ponny som verkligen ser ut som Mulle i Min Häst. Han är inte så tjurig nu, men innan han fick stoppskylten ville barnen alltid springa in och ut hos honom och därför fick han en stoppskylt och får stå ifred.
Sen har vi Lady och Svenne, båda vaktar sin box och därför har dom stoppskylt. Tar man bara ut dom i gången är det inga problem.
Dona, som har en ganska speciell färg, har också en stoppskylt just nu. Hon har ett stort sår på svansroten som kanske inte alltid syns och därför kan hon sparka till ibland.

Det är bättre att sätta upp en stoppskylt för säkerhets skull än att låta ett barn bli skrämt. Alla hästar trivs inte bra med spring i spiltan, men kan vara toppenhästar på lektion ändå.

Angående vilka hästar som köps in; jag tycker att en av tjusningarna med att rida på ridskola är att få rida hästar med olika utbildningsnivå. Ena veckan kan man få rida hästen som gått MSV dressyr för att nästa vecka rida en sexåring som är under utbildning. Men då gäller det givetvis att det finns ett par välutbildade klippor så man får variation eftersom man lär sig olika saker på alla hästar. Om jag kollar på hur det är på min ridskola är det dom hästar som köpts in som unga och utbildats på plats som funkat bäst. Leder och senor vänjs tidigt vid belastningen (precis som en taxichaufför inte kan köpa en fem år gammal volvo som endast använts vid storhandling funkar det inte att köpa en häst som ridits fyra gången i veckan i tio år om man inte vill ha en extremt lång inskolningsperiod) och man kan forma hästen som man vill och vet vad den har varit med om.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Precis som hon innan svarade håller jag med.
Det skulle vara väldigt tråkigt att alltid bara rida "vanliga" snälla ridskolehästar. Man behöver lära sej att rida "elaka" hästar och unga för att det är faktiskt så verkligheten kommer se ut sen när/om de skaffar häst någon gång i framtiden.
Vi har visserligen ingen stopskylt men sen vet alla också att om man inte ska rida så går man inte in till hästen och borstar de i "onödan". Bara för att hästarna inte tycker att borstning är det bästa som finns kan de ändå passa superbra i verksamheten.

Sen så har jag fått för mej efter vad mina ridlärare har berättat för mej att det inte var så mycket bättre förr.Inte på hästmaterialet i alla fall. De tycker att de hästar vi har nu är enormt snälla för hästarna som fanns då var totalt galna. Men sen så rider också de otroligt bra nu.

Det är min åsikt iaf ;)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Du menar att du tror att alla hästar lider av att ridas av olika människor?

Dessutom glömmer du att lektionerna bara är en liten del av en ridskolehästs dag. Man kan också beskriva den såhär:
Varje morgon prick klockan 8 kommer den välbekanta stallpersonalen, som fodrar enligt samma ordning varje dag. Sen får man gå ut i hagen med alla sina kompisar, när man kommer in igen är lunchen serverad och det är nymockat, av samma välbekanta stallpersonal som man känner sen många år. Sen är det tyst och lugnt några timmar innan lektionerna börjar - tre timmar är det lektioner, sen får man vara ifred i spiltan igen. Stallpersonalen är där och mockar och fodrar på sitt välbekanta sätt igen. Lektionerna följer samma rutiner, man vet precis vad som kommer att hända när barnen kommer och ska sadla och tränsa. När man går ut på lektion pejla man läget hos ryttaren - vad är det för ryttare idag? Kan man ta det lugnt, eller är det en ryttare man måste lyssna på? Bra ridskolehästar blir mästare på att bedöma människor, och om man behöver lyssna till dem eller inte. Det är därför man ser samma ponny lugnt lotsa de som inte ridit så länge runt en 50-cm-bana, för att sen en timme senare vara en vessla i omhoppningen på högre höjder med en mer rutinerad ryttare.

Ridskolehästar har en fast ledare - personalen. Och framförallt sin flockledare bland hästarna.

Dessutom - lämpliga ridskolehästar gillar liv och rörelse. De får tråkigt om det inte händer saker, de vill träffa en massa människor och se saker.

Hej!

På många ridskolor är det säkert så, men inte på alla.

Där jag jobbade fick hästarna frukost mellan 7 och 9, samma personal (oftast) men i olika ordning och som sagt vid olika tider.

Hagvistelse i liten ruta i par ca 40 min/dag- om dom hade tur.

Mockning skedde med hästarna i stallet, av stressadd personal, som knappt hann titta åt hästarna- snarare slå dom med grepen om de inte flyttade på sej.

Flera hästar trivdes varken med arbetet eller barnen, flera av devuxna eleverna hade en inställning till hästarna som om de var maskiner som skulle vara klara när de kom dit.

Jag sa upp mej eftersom jag inte orkade med att se hästarna må dåligt, själv bli sönderstressad och ändå inte hinna med att se över hästarna dagligen- en gång i veckan var man "nöjd" med..

/ Lavinia, som har jobbat på trevlig ridskola också, med glada, välridna och välskötta hästar- tyvärr gick inte den ridskolan runt..
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Precis som hon innan svarade håller jag med.
Det skulle vara väldigt tråkigt att alltid bara rida "vanliga" snälla ridskolehästar. Man behöver lära sej att rida "elaka" hästar och unga för att det är faktiskt så verkligheten kommer se ut sen när/om de skaffar häst någon gång i framtiden.
Vi har visserligen ingen stopskylt men sen vet alla också att om man inte ska rida så går man inte in till hästen och borstar de i "onödan". Bara för att hästarna inte tycker att borstning är det bästa som finns kan de ändå passa superbra i verksamheten.

Sen så har jag fått för mej efter vad mina ridlärare har berättat för mej att det inte var så mycket bättre förr.Inte på hästmaterialet i alla fall. De tycker att de hästar vi har nu är enormt snälla för hästarna som fanns då var totalt galna. Men sen så rider också de otroligt bra nu.

Det är min åsikt iaf ;)

Men då undrar jag.
Vad tror du att en 12 årig tjej tycker om hon skall rida en häst som måste jobbas med hela tiden för att inte springa iväg för henne?
Att den är elak. Jag var själv med om det när jag var liten.
Jag fick en häst som sprang med huvudet högt i luften och drog alltid iväg. En svår häst att rida men eftersom jag hade ridit 2 år fick jag den "elaka" och jobbiga typen av hästar.
Jag ville som liten rida en trygg häst som jobbade med mig och inte mot mig.

Varav jag gick på ridskola.
Inte för att bråka med en häst.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Men jag sa aldrig att nybörjarna skulle rida de lite svårare hästarna? Och nej det är knappast säkert att en 12-årig tjej tycker att en häst som är pigg är elak.
Det jag menar att när man väl kommit över nybörjarstadiet så finns det bara hästar som gör allt man ber de om och då tycker de att de är jätteduktigt och skaffar egen häst. Sen visar det sig att det är tydligen inte så många hästar som är så snälla utan det är därför som det behövs lite svårare hästar också för de lite duktigare ryttarna.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 117
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp