På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Dålig ridskola för mig är ett ställe där hästarna far illa.
Lösning på det problemet är anmälan till djurskyddet antingen från elev, förälder, personal eller utomstående.

Om jag ska se på det hela svart och vitt. Sen är det gråtoner om varför en del inte anmäler osv..
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Att stå i en spilta och bli riden av flera olika ryttare hela tiden, att aldrig ha en fast ledare. Ena timmen ska man gå i form och andra får man hälar inkörda i sidorna. Ena sekunden finns en osäker liten tjej där och petar försiktigt på ens hals och låter en dra ner huvudet i gräset och beta såfort man får chansen, men sedan kommer plötsligt någon som rycker till i tyglarna och ryter såfort man gör samma sak som man hade fått innan. Att hela tiden ha ljudet av barnskratt och rörelse i öronen, att aldrig få vara riktigt ifred. - Det låter inte roligt i mina öron.
Som sagt, mina erfarenheter av ridskolelivet.

Du menar att du tror att alla hästar lider av att ridas av olika människor?

Dessutom glömmer du att lektionerna bara är en liten del av en ridskolehästs dag. Man kan också beskriva den såhär:
Varje morgon prick klockan 8 kommer den välbekanta stallpersonalen, som fodrar enligt samma ordning varje dag. Sen får man gå ut i hagen med alla sina kompisar, när man kommer in igen är lunchen serverad och det är nymockat, av samma välbekanta stallpersonal som man känner sen många år. Sen är det tyst och lugnt några timmar innan lektionerna börjar - tre timmar är det lektioner, sen får man vara ifred i spiltan igen. Stallpersonalen är där och mockar och fodrar på sitt välbekanta sätt igen. Lektionerna följer samma rutiner, man vet precis vad som kommer att hända när barnen kommer och ska sadla och tränsa. När man går ut på lektion pejla man läget hos ryttaren - vad är det för ryttare idag? Kan man ta det lugnt, eller är det en ryttare man måste lyssna på? Bra ridskolehästar blir mästare på att bedöma människor, och om man behöver lyssna till dem eller inte. Det är därför man ser samma ponny lugnt lotsa de som inte ridit så länge runt en 50-cm-bana, för att sen en timme senare vara en vessla i omhoppningen på högre höjder med en mer rutinerad ryttare.

Ridskolehästar har en fast ledare - personalen. Och framförallt sin flockledare bland hästarna.

Dessutom - lämpliga ridskolehästar gillar liv och rörelse. De får tråkigt om det inte händer saker, de vill träffa en massa människor och se saker.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Hej!!
En ridskola som jag gick på fick hem en häst vid namn Sultan.Jag tyckte så mycket om honom men en dag flyttade jag till min mamma och slutade på ridskolan.Jag slutade dels för att det aldrig hände något nytt och jag har hästar hos mamma.För några månader sen åkte jag till ridskolan med min pappa för att titta på Sultan men vad fick jag se när jag kom till hans box?. Han vävde hela tiden och det jag blev mest förbannad på var att han var BLIND på båda ögonen.Ska ridskole hästar behöva plågas så?.Hoppa över hinder som dom knappt ser?Sultan är född 1988 och jag skrev ett brev till ridskolan med hopp om att få köpa honom.Men i deras svar så stod det såhär:

Hej!

Det är inte planerat att Sultan ska sluta detta året. Han är inte heller vår häst, så vi kan inte lämna bort honom. Det dagen han inte kan gå på ridskolan mer ska han tas bort ( detta är hans pension från tävlingsbanorna).
Tyvärr! Du får komma hit och rida på honom istället!
.

FÖRJÄVLIGT säger jag bara. Jag slutade när jag var 14 och nu är jag 16,förstår inte vad dom tänker med.:(
 
Senast ändrad:
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

delvis kl

Jag har läst tråden ända från början och jag har svårt att ta många kommentarer på allvar. Vissa av er verkar tro att hela världen är svart-vit och att just ert synsätt skulle vara det enda rätta.
Och alla dessa kommentarer om nybörjare, piskor och avtrubbade hästar gör mig bara irriterad.
Hur många av er som kommer med negativa kommentarer är utbildade ridlärare?
Vad vet ni om barns motorik, balans och koordination?
Vad vet ni om lärande och pedagogik?

Jag kan inte alls mycket om ovan nämnda utbildningsområden, därför låter jag bli att komma med okunniga kommentarer.

Sen skulle jag vilja fråga hur många här som kan något om hästars flockbeteende?
Gråter ni när den ranghöga hästen hugger efter den underlägsne när den gör något fel på samma sätt som ni tycker synd om hästen när människan tar kommandot?

Sen försvarar inte jag på något sätt djurplågeri eller misshandel. Jag tycker att man ska behandla sina djur väl. Det är jätteviktigt att djurens villkor är drägliga, dvs mat, vatten, omvårdnad och utevistelse.
Men spilta är inte djurplågeri.
Att använda pisk eller sporrrar är inte djurplågeri.
Att ryta åt hästen om den beter sig illa är inte djurplågeri.
Att låta hästen gå några timmar med nybörjare på ryggen är inte djurplågeri.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

(lite offtopic oxå, förlåt.)

Att slå en häst för att den vägrar framför hindret? Är inte det misshandel? Det tycker jag i alla fall.

Att använda spö för att förfina hjälperna har jag inget emot, men så fort man slår hästen med det så blir jag arg.

Sporrar, vad använder man dem till egentligen? En helt seriös fråga, kan någon svara? Har alltid undrat varför, själv klarar jag mig bra med mina egna ben.
Frågan är inte menad som ett påhopp eller ngt, jag undrar bara exakt varför man använder dem.

Jag har läst en hel del om flockbeteende & så, min hästhantering är lite åt nh-hållet. Jag vet hur det ligger till med rangordning och sådant, har gått massa kurser och sett med egna ögon. Lärt mig av min ena, superkänsliga häst och försökt förstå. Tänker mig in i hästens situation när jag gör något med den.
Man ska tänka på vad problemet i grunden är, alltid. T.ex. sätter man ju inte på kombitanionsbett på en häst för att den drar iväg i dressyren. "Varför?" ska man alltid tänka innan.
-Är det fel i omgivningen, miljön runt hästen? Är hästen sjuk/skadad? Är det fel på mitt ridsätt? Fel i hanteringen? osv. Därför är det aldrig okej att straffa en häst med våld. Det är ju något fel, hästen vill ju säga något. Har den ingen lust, får man ju väcka den lusten igen! Allt är möjligt, (;
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Ni som pratar om dåliga "ridskolor"..
HUr ska det åtgärdas då?
Är det ridlärarna som är dåliga? Styrelsen? Ägarna? Eleverna? hästarna?

För ordet dålig "ridskola" blir så difus. De flesta verkar ju klaga på ridläraren. Då är det väl egentligen inte själva "ridskolan" som är dålig?

Hur det ska åtgärdas. Ja, kan man inte åtgärda borde man inte ha ridskola! Hästarna ska ha det 100% bra, som jag tidigare skrev. Kanske kan kommunen eller något bidra med mer pengar? Kanske blir man tvungen att höja ridavgifterna? Ja, vad som helst. En häst ska inte ha ett dåligt liv, de är värda det bästa!

Det finns inga dåliga hästar. Visst har de olika personligheter, men de blir ju också vad man gör dem till. En nervös häst kan ju bli kolugn hos en annan ägare, men fortfarande bli osäker om någon annan rider den t.ex. Själva "humöret" har ju då ändrats, nervös->lugn, men personligheten är ju ändå kvar, nervös med nya ryttare och kanske lite avvaktande mot nya saker.

En dålig ridskola för mig är en ridskola med små hagar, lite utevistelse, hög ljudnivå, dåliga ridlärare och hästar som inte är utbytta på 15 år t.ex.

Sedan finns det ju ridskolor som t.ex. har jättefina hagar men dåliga ridlärare eller hästar som inte alls lämpar sig för ridskola. Det är ju också en dålig ridskola egentligen, eftersom många hästar då inte riktigt trivs.
Eleverna kan egentligen inte heller vara dåliga, då det är ridlärarna som "uppfostrar" dem, och på så sätt skapar antingen duktiga,känsliga, bestämda men vänliga elever eller aggresiva,hårdhänta och lättirriterade.
Så det mesta i ridningen är ju upp till ridläraren, om hästarna gillar att bli ridna eller tycker det är obehagligt och gör ont. Sedan är ju miljön också viktig, då ett stall med hög ljudnivå och små hagar inte är så roligt för hästen.
En bra ridskola är en med stora hagar, mycket utevistelse, bra ridlärare, varierad ridning, mycket teori och låg ljudnivå. Då är det nog ganska skönt att vara ridskolehäst.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Gör man verkligen allt för att hästen ska få leva naturligt ser jag inget fel med att bedriva ridskola, men många ridskolor har det inte så.

Nu har jag läst mer än en tråd som har skapats av dig, och du skriver en gemensam sak i dessa trådar, att hästen ska få leva naturligt. Men, om den nu ska det så ska du ju inte hålla på med hästen över huvudtaget, utan släppa den fri och om du nu älskar hästar, kanske ta lite kort på den? Det är inte ett dugg naturligt att du rider på hästen, eller håller på med NH eller någonting sådant. Det är HELT onaturligt för den.

Men nu är det så att vi för ganska längesedan domesticerade hästen så den funkar inte riktigt som den gjorde back in the days. Hästar har vissa behov som tillgodoses fast på lite annorlunda sätt. Och hästar är också individer. Alla gillar inte att gå ute i hage dygnet runt, och regn och rusk. Vissa hästar älskar att gå på ridskola, andra hatar det.

Vad jag tycker att man ska göra som en "bra hästmänniska" är att se till varje hästs enskilda behov. Alla är inte likadana. Alla hästar passar inte för allting.


Och vad gällande ridskolediskussionen så finns det säkert jätte dåliga ridskola, men det finns också väldigt bra ridskolor. Jag skulle aldrig i mitt liv vilja sätta upp ett litet barn som aldrig suttit på en häst på en pigg och känslig häst. Tacka nåns lyckliga stjärna för att det finns snälla hästar som lunkar på oavsett vad som händer på ryggen eller i omgivningen. Det börjar också bli mer och mer regler gällande hästhållning vilket jag tycker är bra, det betyder ju att saker och ting förhoppningsvis går i rätt riktning.

Och en sak till, Sverige är en av dom länder i hela världen med strängast (och flest) regler angående hästar och djur. Vi ska nog vara glada att våra svenska hästar har det så bra, om man kikar på utländska ridskolor.

För många år sedan var jag i ett stall i Estland. Dom hade det väldigt fint, dom flesta hästarna trevliga och väl utbildad personal. En häst hade dock taggtråd fäst över hela insidorna på boxväggarna för att hon var så sur och dom var trötta på att hon förde sånt liv. Men det var ingen som lyfte ett ögonbryn åt det. Det var nog det värsta jag någonsin sett.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Sporrar används för finare hjälper. En liten kittling istället för tryck med skänkel.

Självklart måste man hela tiden fråga sig varför.
Men om jag säger såhär..
Du ser en häst som hugger/sparkar mot en människa, människan håller i ett spö som hon/han slår till hästen med omedelbart.
Vad ser du då? Våld? Straff? Misshandel?
Jag ser en markering - ditt beteende är inte acceptabelt.

Min poäng är att man inte får vara så insnöad i sin egna lilla rosa NHbubbla att man tolkar allt annat som misshandel och djurplågeri.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Håller med dej, tänkte precis skriva samma sak! ;)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Självklart ska man markera, man måste ju sätta gränser.
Men däremot ska man ju fråga sig Varför. Varför biter hästen?
Hästen står inte och biter folk för att den tycker det är roligt. Den gör det av en anledning. Ett problem som måste lösas. Biter hästen hela tiden, och man slår den varje gång, trycker man ju liksom undan problemet. Står hästen i en stressig miljö med hög ljudnivå, fast den inte alls trivs med sådana förhållanden, försöker den ju säga ifrån och klaga genom att bitas.
Slår man den då så lyssnar man inte på vad den har att säga. Den skriker, men den blir inte hörd.

Om vi människor (nu kommer jag få massa kommentarer om att man inte kan jämföra med människor? :p) hade kommit till ett ställe där alla hade öronproppar och var blinda och sedan utsattes vi för något vi inte gillade, skulle vi ju försökt klaga på ett sätt så att de ändå förstod. Vi säger att vi blev kittlade och fick en hink iskallt vatten över oss åtta gånger om dagen. Skulle man då inte puttat till dem som gjorde så mot oss, skulle man inte använda fysiska metoder för att tala om att det här är inte okej. Skulle de då slagit till oss såfort vi försökte säga ifrån, skulle vi ju sluta med det, men bara för att vi slutade skulle vi ju inte må bra? Samma sak gäller hästar som bits.

Min kompis hade en ponny som tyvärr dog för ett tag sedan, som hade stått på ridskola och var en av de där "tjuriga" hästarna. I tio år tror jag att den hade stått på den där stora ridskolan. Min kompis köpte den och flyttade den till ett lugnt stall och inte var han ett dugg tjurig! Hade kompisen hyrt in honom på ridskolan, och slagit honom varje gång han bet henne, skulle han inte må bättre. Det kan jag lova.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag säger inte att man ska släppa ut hästarna i skogen och låta dem klara sig själva. Men däremot ska man sträva efter att utefter hästens behov låta den leva så naturligt som möjligt. Mår en häst jättedåligt av att gå på lösdrift, ställ den i en box då. Men det är ju inte så nödvändigt att låta den gå i en frimärkshage utan gräs.


Jag har inte sagt att NH eller något är naturligt. Däremot tror jag att NH tillhör den naturligare hästhanteringsvarianten. Eftersom man pratar hästarnas språk.
Jag hamnar hellre hos någon som pratar svenska än någon som pratar kinesiska, även om jag får bo i lika stora rum.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

förlåt för att det blev många inlägg samtidigt, men min dator är lite konstig.

Och nej, jag lever inte i en bubbla där jag har bestämt hur jag ska hantera min häst redan innan jag har fått hem den. Jag googlar inte på Ledarskapsövningar och går ut och gör dem med min häst i hopp om att det ska få honom att sluta vara nervös. Jag tittar på hästen, ser hur den reagerar på olika situationer och testar mig fram tills vi båda känner att vi har hittat den rätta vägen. Jag tror inte att det bara finns en enda väg till förståelse, respekt och tillit utan vägarna är många. Men man kan helt klart nå målet utan att använda våld. Stannar man upp och bara lyssnar ibland, vågar man inse att man är på helt fel spår och att man måste ändra allting så kommer man långt tror jag. Jag hanterar inte mina hästar efter en viss filosofi, men det liknar NHn litegrann. Jag lyssnar på hästarna, och Varför är den viktigaste frågan man kan ställa sig när man håller på med hästar.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

*puttar tråden *
tycker det är jätteroligt med en sån här diskussion, så fortsätt skriv om era erfarenheter, varför ni inte gillar ridskolor eller varför ni gillar dem! :D
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

huva vad hämskt och det är i dom flesta lägen sanningen :s fy! vilken människa skulle inte bli galen av att bli longerad/riden varv efetr varv på en ridplan? :s inte många hästar nu som kan "tänka själv" dom bara följer..
Man borde starta en fond-"rädda ridskoleponnyerna"..
Mer parelli ridskolor omd et ens fin en enda...
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Hästar och människor blir inte galna av samma saker. Och det är dessutom inte många hästar som "tänker själva" i naturen heller, utan dom följer flockledaren. Som många har skrivit i tråden så finns det många ridskolor där hästar har det riktigt bra, men visst det finns dåliga också.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det verkar som om mångas drömridskola inte skulle acceptera nybörjare.:devil:

Det tar tid att lära sig grunderna i ridning. Man måste lära sig balansera, att använda sits, skänkel och tygel separat, men ändå kunna kombinera hjälperna. Rider man 45 minuter i veckan tar det tid. Små barn måste dessutom uppnå en viss fysisk mognad för att klara av det. Samma gäller hantering av häst. Det tar tid att lära sig vad hästen säger.

Så en ridskolehäst måste vara fysiskt och psykiskt stabila nog att ridas av obalanserade ryttare och hanteras av fummelpellar som blandar ihop nack- och pannrem när de tränsar. En sådan häst lär sig kvickt vilken sorts ryttare de kan maska med, och gör så. Och ja, tyvärr måste en sådan häst ridas med spö eller bankas i sidorna för att över huvud taget ta notis om sin ryttare.

Sedan, när grunderna börjar sitta hos ryttaren, kan man börja med finliret.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

En sak som även jag reagerar på är detta med att välja häst till ridskolan.
Oftast kommer de ju in unga hästar som inte har vart i ridhus eller som är så het att en vuxen måste rida dem innan ett barn kan sitta upp eller ens tänka den tanken.

Även har dem hästar som inte orkar gå runt runt eller vill utan man tvingar på de stakars djuren. Ingen rättighet att rida så då måste man behandla dem med respekt och förstå att bara för att hästen står på ridskola betyder det inte att den vill vara där.

Många ridskolor har skyltar där det står. Akta hästen sparkas eller bits eller gör utfall eller är ny och skall inte klappas.

Jag menar. Måste man ha just sådana hästar på en ridskola med barn?

Man vill som förälder komma till en ridskola med väluppfostrade lugna hästar som inte attackerar sitt barn när den skall rida.
Tyvärr köper ridskolorna in hästar som ej är utbildade för att utbilda dem själv istället för att satsa på BRA hästar redan ifrån dag 1.

Så tycker jag.

Jag kan göra listan lång på buke om alla dåliga ridskolor i landet och de fåtal som satsar på kvalitet hästar och säkerhet före elaka hästar till billigt pris.

E ridskola skall man lära sig på och känna sig trygg vid inte vara hotad eller vara rädd för att man just får den elaka hästen "ludde" som alla pratar om.

Ridskola på min tid gick man för att lära sig att rida så man kunde tillslut ha en egen häst.
Ridskola idag är en tävlingsskola där man ser till att alla som har ridit 3 år kan börja tävla.

Hänger ni med nu?

Dem ridskolor som bara har plus är super bra.
Flera privata skolor som kan ta sig tid för varje elev är önskvärt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 300
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 176
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp