På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Har du räknat med momsen på dina uträkningar?

Sen får man som någon annan skrev titta på utgifterna också. Personalkostnader, anläggningskostnader, strö, foder, hovslagare, veterinär osv osv. Dock är pengarna aldrig en ursäkt för att hästar inte ska få vård, men många ridskolor går inte med särskilt mycket vinst.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Precis, en ridskolehäst drar ju in 500-600 kronor om dagen med att gå lektioner, men jag skulle vilja se den medryttare som betalar 2000 kronor i månaden för att rida en gång i veckan.

Varför är det så många som tycker det verkar hemskt för hästarna att gå lektion?

Att stå i en spilta och bli riden av flera olika ryttare hela tiden, att aldrig ha en fast ledare. Ena timmen ska man gå i form och andra får man hälar inkörda i sidorna. Ena sekunden finns en osäker liten tjej där och petar försiktigt på ens hals och låter en dra ner huvudet i gräset och beta såfort man får chansen, men sedan kommer plötsligt någon som rycker till i tyglarna och ryter såfort man gör samma sak som man hade fått innan. Att hela tiden ha ljudet av barnskratt och rörelse i öronen, att aldrig få vara riktigt ifred. - Det låter inte roligt i mina öron.
Som sagt, mina erfarenheter av ridskolelivet.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag har fått en otroligt bra upplevelse från en ridskola.. Alla hästar var ute så mkt de gick, & gud nåde den som använde ett spö på fel sätt. De flesta hästarna tävlades i hoppning/dressyr & bara en enda var krubbitare. Man lärde sej redan i nybörjargruppen att hästar har olika personligheter, vissa är latare än andra men de ska inte bli bestraffade för de.. Jag stormtrivdes där!
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag förstår innehållet väl, och det är tyvär så stämmningen är i många ridskolor.
Jag har stor förståelse om utgifterna, försäkringarna osv. Och att terminsavgiften höjs..
Men jag gillar inte sätte som hästarna får..gå. Nybörjarna förstår (dem flesta) nog att det inte bara är att hoppa upp på hästen och 'sparka' dem i magen. Inte kostigt att hästarna blir helt okänsliga, vilket senare går till lathet, och sedan spöet högsta hugg. Och som TheBlackOne sa om "vett-undervisning" tycker jag skulle vara en idé.

Hästarna tappar väl livslusten när dem bara går runt och runt tre timmar (?) varje dag, med olika ryttares efarenheter och känsligt het med hjälperna.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det jag faktiskt skulle vilja veta är har du bara besökt en ridskola en gång eller har du faktiskt ridit aktivt på en någon längre tid? Har kanske missat det? Vadå sliter upp huvet och ryter? Jag tycker nästan du nedvärderar hästarna! De vet ju direkt vem som sitter på! Så fort en som har koll sitter upp så håller dom inte på med sånt. Och som jag har nämt innan så tyder alla tecken på att våra ponnier tycker det är rätt skönt att få gå en nybörjarlektion, dom gillar att röra sig och tuffar in, får stå och sova ett tag, en traska runt lite med polarna och tycker livet är rätt soft. Men du verkar bestämt dig för att det är dåligt, precis som en del andra, särskilt synd när man hör att en del inte har något underlag för att inte gilla utan bara gillar inte
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Hej vill bara hålla med er som framhåller de goda exemplen, de riktigt bra ridskolorna som t.ex de 2 ridskolor i Gbg-trakten där jag och min dotter rider. Skall ridsporten fortsätta växa måste vi kämpa för att alla ridskolor skall hålla en lägsta-nivå där hästarna har en acceptabel tillvaro, vilket jag tror är fallet på de flesta ridskolor redan idag. Ridning har ju faktiskt blivit en folksport och de flesta som börjar rida har ju inga möjligheter att som någon sa "njuta av sina egna pållar hemmavid". Hur tänker ni egentligen, alla ni som förfäras över de förskräckliga villkoren för ridskolehästarna? Hur mycket egen erfarenhet har ni egentligen av ridskolor? Är inte problem till för att lösas? Är inte ridskolorna en utmärkt bas för en bred ridsportverksamhet för alla åldrar? Eller har jag fel? Skönt få skriva av sig lite tycker en ridskoletant som älskar sin ridskola och möjligen är på väg mot egen häst.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det jag faktiskt skulle vilja veta är har du bara besökt en ridskola en gång eller har du faktiskt ridit aktivt på en någon längre tid? Har kanske missat det? Vadå sliter upp huvet och ryter? Jag tycker nästan du nedvärderar hästarna! De vet ju direkt vem som sitter på! Så fort en som har koll sitter upp så håller dom inte på med sånt. Och som jag har nämt innan så tyder alla tecken på att våra ponnier tycker det är rätt skönt att få gå en nybörjarlektion, dom gillar att röra sig och tuffar in, får stå och sova ett tag, en traska runt lite med polarna och tycker livet är rätt soft. Men du verkar bestämt dig för att det är dåligt, precis som en del andra, särskilt synd när man hör att en del inte har något underlag för att inte gilla utan bara gillar inte

Jag har ridit på tre olika ridskolor, ungefär 2 år i varje och besökt några ridskolor där yngre släktingar rider. Alla har varit precis likadana, men jag har ALDIRG sagt att ALLA ridskolor hela Sverige är sådana. Antagligen har jag haft otur, men det jag har sett är deprimerande. Och jag har visst underlag till att ogilla ridskoleverksamhet som inte är bra för hästarna! Jag har upplevt, jag har sett och hört. Jag har själv varit hon som på ridlärarens begäran slagit och slagit min ponny för att den inte var tillräckligt snabb. Jag har själv skrikit åt hästen som försökte bitas. Räcker inte det? Ingen sa till mig att sluta, de uppmuntrade mig. "Var bestämd mot henne, visa vem som bestämmer!" "Slå till med spöet, nu är han dum!" Så var det på samtliga ridskolor jag har ridit på, och därför har jag en ganska mörk grundsyn på ridskolor, det är väl inte konstigt ? Eftersom jag inte har sett något annat? Men som sagt, jag vet att det finns bra ridskolor. Men jag tror de dåliga är fler.

Gör man verkligen allt för att hästen ska få leva naturligt ser jag inget fel med att bedriva ridskola, men många ridskolor har det inte så.
Räcker inte pengarna till att låta hästen gå i stora hagar så lång tid som möjligt och lära ut respekt & hästvett till nybörjare, samt ha välutbildade ridlärare som inte uppmuntrar till ilska och straff så ska man inte ha ridskola överhuvudtaget.
Om inte pengarna räcker till att ALLTID sätta hästen i första rummet så är det ingen bra idé att bedriva ridskola, helt enkelt.

Kanske låter jag som en barnunge som tror att allt är möjligt och att pengar inte tar slut? Nej, så är inte fallet. Jag älskar bara hästar, och ska man ha ridskola ska de få ha det bra! Riktigt bra. Annars kan man skaffa ett annat jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jaa men då måste man ju lite undra varför du skriver? Om du enbart ska berätta om hur dåligt allt är? Det är väl upp till alla om man vill rida på ridskola eller inte, men det är tråkigt med folk som enbart svarar med att jaa det är min erfarenhet iaf och allt dethär har varit hemskt överallt alltid där jag har varit.

Dethär tycker iaf inte jag var så smart skrivet
Att stå i en spilta och bli riden av flera olika ryttare hela tiden, att aldrig ha en fast ledare. Ena timmen ska man gå i form och andra får man hälar inkörda i sidorna. Ena sekunden finns en osäker liten tjej där och petar försiktigt på ens hals och låter en dra ner huvudet i gräset och beta såfort man får chansen, men sedan kommer plötsligt någon som rycker till i tyglarna och ryter såfort man gör samma sak som man hade fått innan. Att hela tiden ha ljudet av barnskratt och rörelse i öronen, att aldrig få vara riktigt ifred. - Det låter inte roligt i mina öron.
Som sagt, mina erfarenheter av ridskolelivet.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Ja du, jag mins från tiden jag red på ridskola hur ridlärarna behandlade hästarna framför ögonen på oss barn! En gång vägrade ponnyn framför ett hinder, tjejen flög över på andra sidan, varpå ridläraren tar tag i ponnyn och misshandlar den med ett spö. Sen fanns en ponny som var otroligt omusklad, han klarade inte av att fatta galopp, så ridläraren bestämde sig för att få honom att sluta upp med sitt ´´trams´´, fläskar upp sig i sadeln och slår som en dåre på stackarn, smärtan av piskrappen gjorde mer ont än det gjorde att galoppera, så visst fick han in några skutt varpå ridläraren stolt förklarade att så gör man! Ja, tur att jag var smart nog att förstå att det var raka motsattsen till hur man löser ett problem.

Sen hade vi ett sto som var så trött på allt spring in och ut ur spiltan att hon högg och hotade folk, en ridlärare tar och ska hjälpa med sadlingen och sparkar hästen upprepat i magen i förväg för att visa vem som bestämmer.

Ja det var ju ett bra tag sedan, men jag skulle bli förvånad om det har ändrats någonting alls under alla dessa år.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Skulle jag se en sådan händelse idag gör jag en anmälan direkt, vilket jävla beteende måste jag säga. :mad:
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

...

Kanske låter jag som en barnunge som tror att allt är möjligt och att pengar inte tar slut? Nej, så är inte fallet. Jag älskar bara hästar, och ska man ha ridskola ska de få ha det bra! Riktigt bra. Annars kan man skaffa ett annat jobb.

Helt rätt inställning, jag håller med ditt synsätt om hästar. ;)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det hade aldrig fått förekomma! Har svårt att tro att varken barn eller föräldrar skulle reagera på det! På min ridskola blev det ramaskri bland ridskolebarnens föräldrar när en av privatryttarna satte sin häst på hasorna och piskade på den samtidigt.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jaa men då måste man ju lite undra varför du skriver? Om du enbart ska berätta om hur dåligt allt är? Det är väl upp till alla om man vill rida på ridskola eller inte, men det är tråkigt med folk som enbart svarar med att jaa det är min erfarenhet iaf och allt dethär har varit hemskt överallt alltid där jag har varit.

Dethär tycker iaf inte jag var så smart skrivet

Som sagt, mina erfarenheter av ridskolelivet.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag håller med er, det finns många ridskolor där hästarna inte har det bra.
Jag har varit på flera, där hästarna står i spiltor, går lektion flera gånger om dagen, och inte ens får komma ut i hagen. Och har elever som bankar på dem och drar dem i munnen, utan att ridläraren säger till.

Men jag rider på en ridskola, och den ridskolan är den bästa jag någonsin varit på. Hästarna stor i stora boxar, det finns alltså inga spiltor. Dem går ute dygnet runt när det är tillräckligt varmt, så på hösten och vintern står dem inne på natten. Och det är inga rasthagar dem går i, utan i stora hagar i flock, ston och valackar för sig. På sommaren går dem förståss i ännu större hagar med bete.
Skulle gissa på att hästarna går ca 3 lektioner i veckan. Resten av dagarna rids dem ut eller vilar. Det är alltså ingen stor ridskola, om man ser till elevantalet och antalet lektioner. Det är väll kanske 6 lektioner i veckan, och det finns 24 hästar, även om alla inte går med på lektioner.
Och kan säga att hästarna där är känsligare än alla privahästar jag ridit. (Och det är ganska många. ) Aldrig att man skulle tillåtas banka hästarna i sidan eller dra den i munnen. Men så brukar ju hästarna oftast inte ridas med bett heller, för att dem ska förbli känsliga.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

En privathäst på ridskolan där jag går ser ut att helt ha tappat livsgnistan. Aldrig har den öronen frammåt. När tjejerna rider så har den konstant öronen bakåt. När hon saktade av hade den öronen slickat bakåt hela tiden. Så fort hon rörde sig i sadeln vände den huvudet mot henne med öronen bakåt. Samma visa i stallet. Inte bara ridskolehästar som inte har d bra...
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Nyfiken fråga; hur har en sådan verksamhet råd att hålla igång?
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Ja, självklart finns det privathästar som har det värre. Jag har aldrig sagt att privathästar har dt superbra och ridskolehästar vill dö?

Men alltså, en ridskola måste ju lära ut till ungarna att det inte är acceptabelt att slå och bestraffa en häst. Och gör ridskolan fel och låter barnen slå och straffa så får ju barnen den uppfattningen att det är okej med sådant. När de själva skaffar häst kommer de ju fortsätta slå, och det är ju ridskolans fel då.
Alltså tycker jag det är värre med en ridlärare som slår och straffar hästar, än en privatryttare. För ridläraren kommer då utveckla grupp efter grupp med elever som i sin tur kommer börja straffa sina hästar om de får en någon gång.

Men en tanke slog mig; den där hästen kan ju ha ont någonstans om den håller på så? Tjejen borde undersöka den. Det är ju det första man gör när hästen börjar krångla eller visar ovilja!!
Men, jag har aldrig sagt att privathästar har det bättre än ridskolehästar. Många har ju såklart det, men sedan finns det privathästar (speciellt "värdefulla" tävlingshästar) som lever ett helvete till liv.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Ja du, det är frågan. Den är ju privatägd, och ägs av två personer som gör allt jobb själva. Finns bara en ridlärare, och hon åker även till andra ställen och håller lektioner. Och vet att en av dem har ett nattjobb också, annars skulle det väll inte gå runt. Men kan inte tänka mig att dem får ihop särskilt mycket pengar på det, dem håller på med det för att det är vad dem vill göra. Och kan ju säga att hästarna har det bättre än vad dem har det...
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

kan dela med mig av min erfarenhet som som ridskoleryttare i över 15 år på samma ställe.
Fick börja med en termins teori innan man ens kom upp på hästryggen. Vi fick inte börja rida med spö innan vi klarade av hästen utan.

De gånger som någon elev sågat ned någon häst, piskat eller på annat sätt betett sig illa har den fått en skarp tillsägelse om att den gör om det kan personen i fråga gå av hästen och ned till stallet igen.
De hästar som inte passar i verksamheten skickas tillbaka, säljs eller pensioneras.
Är en bra hästhålling på ridskolan men klart det finns brister och saker händer bakom ridlärarens rygg. :crazy:

Håller med om att ridskolehästar även känner av vilken sorts ryttare som sitter på. Går de runt med nybörjare så lunkar de bara på och med en van så skärper de sig och börjar lyssna.

Kan ju bara hoppas att de dåliga ridskolorna försvinner då alla hästar ska ha ett bra liv med fortsatt glimt i ögat
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Ni som pratar om dåliga "ridskolor"..
HUr ska det åtgärdas då?
Är det ridlärarna som är dåliga? Styrelsen? Ägarna? Eleverna? hästarna?

För ordet dålig "ridskola" blir så difus. De flesta verkar ju klaga på ridläraren. Då är det väl egentligen inte själva "ridskolan" som är dålig?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 118
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 123
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp