På sadeljakt...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare karrob
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 783
K

karrob

Behöver en ny sadel till min häst, men det verkar inte gå så bra.(börjar bli panik) Har provat flera typer av sadlar, men alla är för smala i bomvidden. Den enda som varit ok var Wintec Wide, vilket är en syntetsadel. Helst skulle jag vilja ha en lädersadel, men vad göra om jag inte hittar någon...

Är det någon som har erfarenhet av Wintec Wide, är den någe bra?

Min häst är 25 % nsv/75%hbl, varför hon kräver en vidare typ av sadel. Dessutom har hon ganska markerad manke, men ryggen är nog tämligen rak. Är det någon som har något förslag. Helst skulle jag vilja ha en dressyrsadel, men en allround får gå det med.

Några av de sadlar jag provat är Isabell Werth (för smal med vidaste järnet, men Wintec Wide verkade passa utmärkt med detta järn), Olympic Jessica var oxå för smal (vet ej vidden), likaså en Zaldi dressyrsadel 32 " vidd.

Sv: På sadeljakt...

Dom enda sadlarna jag vet som är breda och samtidigt har plats för hög manke är Albion och Prestige, har du provat nån av dom?

Nej, det har jag inte. Tack för tipset, det ska jag kolla upp. Hur ligger de till prismässigt?

Har kikat på en Globus Clic (dressyrmodell) i stl 38 i bomvidd. Den var verkligen VID.
Men den har samtidigt hög kammare o cutback så det finns gott om plats för en manke
fast bommen är vid. Pris ca 9000 ny.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 028
Utrustning Vi försöker hitta sadel till en ardenner. De provade den vidaste på CH syntetsadel som säljs nu på H**ks. Den glider inte ens ner i...
Svar
10
· Visningar
1 703
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 502
Senast: Nevermind
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka