På tal om att lära sig gå...

Zantha

Trådstartare
Hur lång tid har det tagit för era små att börja gå, från det att dom reste sig mot saker och gick längs möblerna, typ soffbord, soffan och från stol till stol i köket, tills att dom gick på riktigt?
Vår lilla dotter är nu lite drygt 9 mån gammal och har blivit riktigt skicklig på att ta sig fram längs div saker hon kan hålla i sig i.
Hoppas nu på att hon inte ska börja springa omkring här på egen fot allt för snart, det får gärna ta några månader till ;) :D

Mvh

Sv: På tal om att lära sig gå...

Sam satte sig första gången när han var 6 månader. Två veckor senare tog han sig upp och gick längs med saker. Sen tog det nästan 3 månader till innan han började gå utan stöd. Ganska exakt på hans 9 månaders dag blev det!

Ok, det var tidigt!:) Ja, hon har rest sig mot saker ett bra tag nu men detta att gå längs med det hon reser sig mot har hon bara gjort i några veckor men det har gått så fort:crazy: Hon tar sig fram med en väldig fart och ibland så tänker hon sig inte riktigt för utan bara släpper det hon håller i.. Med att hon stupar i golvet som följd givetvis..

Mvh

Hehe jo det gjorde Sam också ett bra tag. Vissa reflexer kommer inte igång förrän senare så det hade varit bättre om han väntat lite till, men han hade bråttom! Å andra sidan satt han inte förrän han var 6 månader och han pratar inte speciellt mycket nu (en massa goja förstås) trots att han är 18 månader och alla andras barn verkar säga 3-ords meningar som alla kan förstå i den här åldern.

Men det jag har hört är att det kan ta flera veckor mellan stå upp mot något-fasen och gå själv-fasen.

Mina barn har börjat gå vid 11 resp 12 månaders ålder. Då har de gått längs möbler i ett par månader innan.

Det tog nog rätt lång tid mellan att resa sig och gå utmed möbler tills han gick utan något stöd. Säkert 3-4 månader.
När han väl hade tagit sina första steg fritt ute på golvet så gick det däremot fort. Då gick han inom 3-4 veckor. (Han tog sina första steg utan stöd vid 13 månader)

Första sonen började resa sig mot möbler etc vid 8 månader, och gick vid ett år.
Lillkillen är 8 månader nu och har inte börjat resa sig än.

6 månader börja han springa runt i sin lära gå stol och skulle jämt gå när man höll i hans händer.
7 månader kunde han sätta sig upp själv och sitta riktig stadigt, han började även åla sig fram på golven.
8 månader började han släppa och stå själv när han gick ut med möblerna.
9 månader lärde han sig gå med sin lära gå vagn.
13½ månad så släppte han och började gå själv!

Rasmus var en fegis, hade superbra balans men vågade inte släppa. En morgon efter frukosten satt jag ner honom på golvet och börja duka undan, då ropade han på mig och kom gåendes med världens flin. Tog väl 2 dagar innan han hade lagt ner krypningen helt.

Min ljuvliga flicka är en riktig sölkorv :) Hon satt vid kanske 6 månader, kröp ordentligt vid 10 månader, började resa sig mot saker... tja, 11 mån? Att släppa och ta lite steg har hon just börjat med, 15 månader gammal idag :D. Men hon föredrar krypandet än. Jag tycker att alla säger att det bara tog några dagar innan de gav upp krypandet, men än så länge har hon blandat i kanske en vecka, och visar inga tecken på att vilja krypa mindre och gå mer, men det kommer väl :)

Knapplån

Vår dotter körde på helt annat vis: ville gå från 6 månader (man fick då hålla i kroppen), vartefter kunde man hålla i armar, sen händer, sen en hand, sen i tröjan etc. Hon kunde ta 4-5 steg själv från 9 månader (men jag gick hela tiden med henne; hade henne i sele, eller höll ett finger i tröjan för när hon ramlade föll hon totalt handlöst! Vid 11-12 månader gick hon mycket bra. Har aldrig gått utmed möbler. Krypa började hon med när hon var 13 månader (och då väldigt tafatt och med lustig teknik).

*kollar i gamla anteckningar* :D

Amber satt sjalv utan stod vid 6 manader, borjade krypa vid 6.5 manader, drog sig upp till staende vid 8 manader (exakt pa dagen faktiskt), sen tog det hela tre manader innan hon stod sjalv utan stod men daremellan "cruisade" hon dvs gick langs moblerna och med hjalp av lara-ga-stolar, halla hander osv, och slutligen sa gick hon sjalv 10 dagar efter ettarsdagen.

Chloe var nastan exakt en manad efter i allt, utom att ga sjalv for det gjorde hon tre dagar efter syrran :)

Å andra sidan satt han inte förrän han var 6 månader och han pratar inte speciellt mycket nu (en massa goja förstås) trots att han är 18 månader och alla andras barn verkar säga 3-ords meningar som alla kan förstå i den här åldern.

Asch ingen av de 18-manaders som vi umgas med kan saga 3-ords-meningar, vad umgas du med for genier :eek:
Valdigt manga, for att inte saga nastan alla, kan saga flera ord, en del kan saga tva ord tillsammans, men en och annan (Amber, ahem :o:angel:) kan inte saga ngt alls utan babblar bara en massa obegipligt :D
Chloe ar battre an Amber pa att prata, men jag har inte brattom for jag antar att de har mkt att reda ut i sina hjarnor med tva sprak och allt det dar. De pratar mkt med varandra dock, och garvar hela tiden ihop sa tvillingspraket ar det inget fel pa :D :love:
Och de forstar ju allt vi sager till dem.... sa det kommer nog bara en dag!

Sonen började gå utmed saker när han var fem och en halv månad, vi skulle flytta så kartongerna var utmärkta att ta sig fram emellan:D
Han gick eller rättare sagt sprang helt utan stöd på ett årsdagen efter att ha gått omkring med en liten bil i vardera handen några veckor.
Dottern gick utmed saker när hon var 10 månader, gick fem steg en vecka innan hon fyllde ett för att sedan lägga ner det projektet en vecka. På ett årsdagen gick hon som om hon aldrig hade gjort annat.

Sonen hade väl utvecklat teckenspråk och var fåordig fram till han var drygt två år medans dottern rabblade flerords meningar som vem som helst kunde förstå när hon var 17 månader.

Då är Idun ett geni då, :D för hon säger både fem och sexordsmeningar. Dagarna i ända.

Jag känner inte speciellt många med barn i Sams ålder här så jag har inte så mycket att jämföra med. Men det är ju såklart jätteindividuellt och igår lärde han sig sjunga Old McDonald had a farm, fast han sjöng bara i-a-i-a-o i slutet. Hur sött som helst!

Via, det kunde jag nästan gissa, klart jag valt en superintelligent fru till mitt barn ;)

Min kompis har en flicka som är 18 månader. Hon satt när hon var 4,5 månad. Kröp och ställde sig upp när hon var 6 mån. Och började gå lite stappligt som 8 månaders. 9 mån gick hon obehindrat.
Hon pratar inte speciellt mycket heller. Bara enkla ord som mamma, pappa, titta ungefär.

Viking började dra sig fram på mage när han var 7 månader. När han var 8,5 månader började han ta krypsteg (diagonala) istället där det var jobbigt att dra sig fram (typ på heltäckningsmattan, i sängen, ute o.s.v.). Ungefär samtidigt började han dra sig upp och ställa sig mot möbler. Nu vid 9 månader kan ha gå några steg om man håller i händerna. Men fortfarande drar han sig helst fram i sälstil och faller helt handlöst ibland från stående:crazy:. Men det kommer väl.

Han är väldigt verbal dock! Man kan tydligt höra mammmammmamm och pappappapp, sen har han ett eget ljud för katterna och så säger han heeeej när man kommer hem :love:(och till vilt främmande i affären, med ett stort smajl!:laugh::love:)

Haha på tal om det så går Sam fram till främmande människor vi möter på promenad och skakar hand med dem. Hur sött som helst :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Blyger
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 399
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka