Pad som är tjockare ibak..

_jullan_

Trådstartare
Hej!
Undrar om ni vet någon pad som är tjockare ibak än vad den är i fram, sadeln ligger i bakvikt och behöver få upp denn en bra bit i bak :)
Har sett en på hööks, 1cm fram och 3cm bak, frågan är hur kvaliten är och om den kommer "sjunka ihop" och smalna till..samt om det räcker med två cm skillnad, behöver nog iaf vara 3..:)

Tacksam för svar!

Sv: Pad som är tjockare ibak..

Jag skulle nog se mig om efter en ny sadel. Men tillfälligt kan det kanske funka.

Om sadeln behöver höjas 3 cm bak så ligger den ruskigt illa!

3 cm är inte lite! :crazy:

Du har helt fel sadel till din häst, om jag vore du skulle jag inte rida mer i den utan se dig om efter en annan som passar fortast möjligt!

OM den ligger så mycket i bakvikt indikerar det att sadeln är för smal. Det kan man inte trolla bort med paddar, utan det krävs en ny, välpassande sadel om hästen inte ska göra sig illa av sadeln.

Kilpaddarna som finns på Hööks har jag använt när jag ridit in helt nya sadlar, för att de inte ska sätta sig för mycket bak. Inte för att korrigera att en sadel ligger i bakvikt.

Instämmer med ovanstående att om sadeln behöver höjas så mycket där bak så är den antingen för smal eller så har den helt fel bomform för hästen. Höjer du den bak så kommer den att trycka rejält där fram i stället.
Om det varit min sadel så hade jag valt att inte använda den mer och letat efter en som passar hästen bättre.

Men nu är det så här att det inte är min häst utan jag lånar den bara fram tills sommarens slut.. kan inte med att säga till ägaren att den ska köpa en helt ny sadel! Det är ju inte så billigt heller..:(
3 cm var kanske att överdriva för mig ;)

Senast ändrad:

O fy fasen vad trist! Det finns så många okunniga hästägare... En eloge till dig som faktiskt försöker göra något åt ett problem som egentligen inte är ditt!

Jag tycker du ändå ska prata med ägaren och påtala att den här sadeln ligger inte schysst. Jag skulle helst vilja att du sa "en sadel som passar - annars får du tillbaka hästen." Tyvärr är det många hästar som ges ut på foder som kommer med felaktig utrustning... Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att jag rider sönder en häst, även fast den inte är min.

Hoppas det löser sig!

Som ovanstående skrivit - om du ska padda upp sadeln, var noga med att det inte börjar trycka fram, vilket det förmodligen kommer att göra eftersom sadeln troligtvis är för smal.

Det har orsakat oss massor med problem och kostat mer pengar än att köpa en ny sadel som passar.

Fast det kan vara värt att köpa en egen passande sadel till hästen. Dels mår säkert hästen bättre, rör sig troligtvis också bättre + att du kommer att sitta bättre i en passande sadel som ligger i jämnvikt.

Om du får tag i en beg sadel till ett bra pris så kan du sälja den när du lämnat tillbaka hästen eller kanske sälja den till hästägaren. Det vore i dens intresse att hästen ska må bra när h*n får tillbaka den.

Sålde nyligen en sadel till en tjej som också lånat häst fram till hösten. Hon ville ha en sadel som passade och som hon kunde sälja senare utan att förlora på affären.

Men nu är det så här att det inte är min häst utan jag lånar den bara fram tills sommarens slut.. kan inte med att säga till ägaren att den ska köpa en helt ny sadel! Det är ju inte så billigt heller..:(

Alltså fram till sommarens slut är 6 månader, på den tiden hinner du paja hästens rygg med den felaktiga sadeln.
Vill du ha det på ditt samvete, att göra det medvetet?!? :eek: :crazy:

Vad tror du ägaren säger om att eventuellt få hem en trasig häst? Eller ska du stå för eventuella veterinärskostnader och värdeminskning på hästen?:confused:

En sadel har tolerans att höjas/sänkas bak/fram ca 0,5cm annars är det fel sadel...

O fy fasen vad trist! Det finns så många okunniga hästägare... En eloge till dig som faktiskt försöker göra något åt ett problem som egentligen inte är ditt!

Jag tycker du ändå ska prata med ägaren och påtala att den här sadeln ligger inte schysst. Jag skulle helst vilja att du sa "en sadel som passar - annars får du tillbaka hästen." Tyvärr är det många hästar som ges ut på foder som kommer med felaktig utrustning... Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att jag rider sönder en häst, även fast den inte är min.

Hoppas det löser sig!

H*n är verkligen inte okunnig! :) H*n har haft honom sen han var bäbis och jag vet ingen som tycker om sin häst lika mycket som h*n gör! Vi har även ägt hästen förut själva och när vi sålde den köpe h*n tillbaka den :)

H*n är verkligen inte okunnig! :) H*n har haft honom sen han var bäbis och jag vet ingen som tycker om sin häst lika mycket som h*n gör! Vi har även ägt hästen förut själva och när vi sålde den köpe h*n tillbaka den :)

Om H*n nu är så mån om sin häst ska väl en ny sadel inte vara något problem..

kan du inte lägga ut bild på sadeln när den ligger på hästen? blir lite lättare då för att se om padd kan göra skillnad.

På tiden från nu till sommarens slut bytte jag sadel i snitt fyra gånger till min häst så varför skulle det inte vara värt att fixa en ny? Du kan ju sälja den när du inte behöver den längre. Jag hade varit jätteglad om jag hade kunnat ha en sadel så lång tid på den tiden jag använde bomsadlar som sex månader.
Du behöver ju inte köpa en ny utan kan köpa en begagnad och sedan kan du sälja den för samma pris igen. Det brukar inte vara något problem bara man har skött sadeln väl.

*kl*

Sadeln måste ju inte vara för trång fram för att den ska ligga i bakvikt.
Min häst är byggd så att alla sadlar ligger i mer eller mindre bakvikt.
Hittade dock tillslut en syntet sadel som ligger bra.
Dock har jag en pad från hööks under den för att få den perfekt.
Min pad bygger upp ca 1 cm bak men fram är den bara som en tunn teddybit.

Fast jag måste nog krasst säga att din erfarenhet inte hör till vanligheterna. snarare hör den till ovanligheterna. det är INTE normalt eller standard att så många sadelbyten sker inom ett år faktiskt. så mycket ändrar sig inte hästen i sin grundbyggnad även om muskler och hull kan fluktuera. Jag skulle skarpt ifrågasätta hur väl sadeln faktiskt låg från början och hur den var utprovad. låg den halvbra bara från början så ger det sånt utslag som du säger, att minsta lilla kropps förändring i hull eller muskler orsakar ett större utslag dvs sadeln ligger helt plötsligtinte bara halvbra utan den ligger apkasst. och sen är cirkusen igång om man inte har ngn bra utprovare som verkligen kan sin sak och är ärlig dessutom. Ligger sadeln bra utifrån hästens GRUND exteriör, så finns en otroligt mkt högre tolerans för om den tappar/ökar i hull, muskulatur etc, än att svaret är att man måste byta sadel helt och hållet.

Jag har haft häst av alla de typer i 35 års tid och jag har aldrig haft de sadelproblem så många här beskriver att de konstant tampas med! Har haft hästar som givetvis både varit okomplicerade exteriört och de som varit tuffare att hitta sadlar till.
inte ens de mest svårpassade har jag ngnsin behövt leva med sadelproblem vartenda år, än mindre 4 gånger per år. :eek:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 168
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 716
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka