Pad under sadeln.

Men om man inte har tillgång till en sadelutprovare då?
Om man passat ut sadeln med hjälp av en för sadeln designat tabell, där man mäter hästen osv för att få rätt sadel och vidd.
är det fel också?
 
Jag skulle inte dagligen riskera ryggproblem p g a en padd för att jag någon enstaka gång (en gång i kvartalet?) landar hårdare än tänkt i sadeln.
 
Inte tillgång? Det finns många som åker runt i nästan hela landet, har du kollat auktoriserade sadelmakares hemsida?
Det där med tabeller tycker jag låter svårt, det är ju intebart vidden som avgör, hästens rygg är ju olika också. Min häst har ganska rak rygglinje och behöver en sadel som har en ganska rak bom. Hur ser man sånt i en tabell?
 
Men du, även om en ryttare skumpar o du tycker den ska lära sig rida. Så måste ju fortf. ryttaren lära sig rida på nån häst? ELLER?
 
:o :D :bow:

Lite bättre förklarat från dig ja ;)
(fast jag har lärt mig lite sen vi träffades första gången du! :o :D)

Ses nästa vecka va? :bump:
 
Medryttarpållan har pad under, teddypad, antagligen för att sadeln inte riktigt passar.

Har man en rätt anpassad sadel så ska man inte behöva ha padd mellan.
 
Liktydigt med att vissa hästar får offra ryggen för att folk har för bråttom att "lära sig"? Tar man inlärningen i rätt takt har jag hittills inte stött på fenomenet att man som ryttare med skadlig intensitet dunsar hästen i ryggen.

Om man däremot forcerar utbildningen och "lär sig" t ex galoppera innan balans och sits finns där - då blir det rysligt skumpigt och obekvämt för hästen.

Pest eller kolera?
 
Jag har tittat på den hemsidan ja.
Och det fanns ingen i närheten, och de som fanns närmast provade inte ut sådana sadlar som jag ville ha.
Har inte så mkt pengar eftersom jag fick betala den själv, och ville ha en syntetsadel.
så jag mätte efter griffins tabell och köpte en som stämde enligt hur jag mätte min häst.
iallafall bättre än inget?
jag hade inte heller möjlighet att låna massa syntetsadlar av ngn för utprovning tyvärr
 
varför stoppa en strumpa i ett par skor som passar?? Nej, använder inte pad...
 
Jag har en liten fundering...
Om man tittar på de allldra dyraste sadlarna (hopp är det jag syftar på nu) är de ju oftast permanent stoppade eller i alla fall omständiga att stoppa om.
Dessa sadlar andvänds av toppryttana på deras topp hästar (oftast samma sadel till många hästar) de andvänder dessutom en massa paddar för att dämpa eller "fylla ut" under sadeln. I min lilla värld har i alla fall jag fått för mig att dessa hästar (dock med undantag) är väldigt frächa och håller trotts stora påfrestningar (hård träning, stora språng=hård belastning) De klarar av att prestera och åter prestera vilket de troligtvis inte skulle gjort om de hade ont, var spända i musklerna och så vidare...
Min fråga är då hur detta kommer sig? :smirk:
Om det är så himmla dåligt hur kommer det sig tex då att just dessa sadlar kostar så mycket? jag har tyvärr upplevt att dyrare saker är bättre :crazy:
bättre för ryttaren eller för hästen kan man ju tänka då! då refererar jag till topphästarna ;)
Tänkte bara tillägga en sak till :) nämligen att det i ett språng av större storlek allt som oftast blir att sadlen lyfter där bak (särskilt om hästen hoppar med mycket rygg) att ha en padd under kan då dämpa dunsen som då kommer i hästens rygg utav sadlen när den "sår tillbaka"!

Förstår de motargument som tagits upp om paddens dåliga sidor men i mina ögon skiljs det på hästar och hästar och de olika uppgifter vi ställer dem inför! :rofl:
 
Kan bara flika in med en kommentar ang att dyrt alltid är bättre. Jag köpte en sadel som ny kostar runt 11 tusen, vilket jag trodde var en åtminstone hyfsat bra sadel kvalitetsmässigt. Bullshit. Den må vara bra gjord för ryttaren men för hästen rena vansinnet, ingen normalmusklad frisk häst passar i en sådan sadel, den var permanentstoppad som du nämner.

Jag pratade med min sadelmakare om detta och han sa ungefär såhär; av de ca 150 märken av sadlar som finns på marknaden idag skulle han överhuvudtaget vilja använda kanske 30... Det finns mycket skit! I alla prislägen. Det kallas marknadsföring. Dessutom så faller vissa sadeltillverkare som byggt upp sig ett namn i fällan som är på tapeten just nu; att sadlarna ska vara så anpassade efter ryttaren, de ska vara skönare, ge mer stöd och snudd på utöva mirakel för ryttaren. Vissa sadeltillverkare glömmer bort det viktigaste; att utforma sadeln efter hästarna.

Min sadelmakare nämnde som exempel att det finns en välkänd sadel på marknaden idag som kostar över 30 000:- som är rena skiten ur hästens synvinkel.
Vad ska man göra då, om inte dyrare nödvändigtvis betyder bättre? Jo man köper ett sadelmärke där tillverkarna TESTAR sadeln innan den släpps, där man satsar pengar på att forska fram bättre sadlar för HÄSTARNA och man köper välkända märken som sålt bra i MÅNGA ÅR och som fungerat bra i många år. Det släpps massvis av sadlar direkt ut på marknaden idag som inte ens slitbarhetstestats och ärligt talat tror jag inte många proffsryttare vet vad det är för sadel de egentligen låter få sitt namn. Jag tror knappast Rodrigo använder sadlarna som bär hans namn... :smirk: :crazy:
 
Vill ha antingen en fårskinn eller en gelpad, tror det blir en gel för de verkar bättre ur medicinsk synvinkel ;)

Några har sagt det ovanför, men jag belyser det igen. Det är allvarligt.

Lägg en gelpadd på marken och ställ dig på den med båda fötterna. Vad händer? Jo den gel som trycks bort av din tyngd pressas ut i kanterna. Padden blir smalare där du står och tjockare på kanterna.
Lägg nu padden under sadeln och sätt dig i den. Vad händer? Jo gelen pressas dit det inte finns något tryck: tunneln under sadeln. Det ger ett tryck på ryggraden. Inte bra. Gelpadden motverkar sadelns uppbyggnad. Tänk på det. Köp ingen gelpadd.
 
Om du vill får du hemskt gärna pm:a mig om vilka sadlar som anses vara bra för hästen! Jag måste köpa ny dressyrsadel snart och är också lite inne på att byta ut även hoppsadeln eftersom den faktiskt inte ligger så bra... Vore jättesnällt!
 
Jag vet faktiskt inte om Rodrigo sitter i sin egen sadel men Peter Eriksson gör det... Ludger Beerbaum gör det... Det är faktiskt en hel del som gör det, även om det inte är alla... Sedan är jag mkt intresserad av vilka märken du pratar om som är godkända... Men vill ju se vad alla stjärnorna använder för skit... Behöver ett argumnet för att inte spendera mer pengar... Hi! Hi!
Skämt å sido. Tycker det är mkt intressant detta med sadlar.
Har ingen pad på min häst eftersom sadlen då inte ligger still... Så tunn schabrak som möjligt för sadlens bästa passform tycker jag själv även om jag äger en pad av varje bara för att... Prylgalen....
Men egentligen så borde man kunna ha en fårskinnspad/vojlock om man inte har något annat för den är ju inte tjockare.... och det motverkar ju faktiskt skav på hästen många ggr om man bara använder det. Själv tycker jag det är fult :eek: med fårskinn och sådant pluffs... Men skulle hästen få skav skulle jag nog prova...
 
Det där med sadlar är ett elände.
Jag gillar inte paddar, det gör jag inte.
Men just nu så har Nordsvensken pad under dressyrsadeln, som en nödlösning. Vi får se vad det blir av det.

Jag letar sadel till honom. Men så fort som jag har hittat en som jag tror skall passa, så ser hans rygg annorlunda ut än när jag började leta sadel. Min sadelkammare är full, full, full och nu så får det duga med att byta runt mellan de sadlar som redan finns. Just denna dressyrsadel verkar att tillåta mycket muskling, så vi får se vad som händer. Jag får hålla stenkoll.
 
Jag har en fårskinnspad för att dressyrsadeln tillfälligt är lite för vid.

Har sett skräckexempel på min gamla ridskola där den del hästar med ryggproblem gått med 2-3 paddar (!) under en redan för trång sadel...
 
Inte för att sadeleln (sadlarna) ligger bra i sig. Att klämma in en fårskinnspad under vore som att klämma ner ett par yllesockor i ett pas skor som är lagom utan dvs för trångt.

Har pad till en sadel, som dock ej används. Varför? Jo sadeln är för vid. Den är ärvd och inte avsedd för ponnyn ifråga. Hon har en egen sadel som passar därför ska den andra sadeln säljas.
 
Under nuvarande sadeln - Nej.
Under kommande sadel - Ja, under en mkt kort period då det fattas lite muskler för att sadeln skall ligga perfekt. Då kommer ingen padd att behövas.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Eloise
·
Utrustning Ramlade över en annons om Push Pads. Liknade på Polar Pads men fästes under skon då hästen skos. Har ngn provat? Sitter dom tajt...
Svar
3
· Visningar
721
Senast: miowes
·
Utrustning Jeg liker ri barbak uten padd, jeg liker å ri med sal, om den passer meg. Om hesten er for vid over ryggen eller salen (dressur saler)...
Svar
14
· Visningar
1 057
Senast: MimmiNO
·
Mat hej jag undrar hur nyttigt thaimat är? det borde väl ändå va rätt nyttigt eftersom de äter d typ varje dag i thailand. och jag menar...
Svar
18
· Visningar
2 144
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp