Pad under sadeln.

Jag har en mattes lammullspadd på 2 av hästarna då dressyrsadeln är mätt efter den bredaste hästen.

Jag har 2 hoppsadlar och där använder jag ingen padd utan på den ena hästen som egentligen har hoppsadel 1 men jag gillar hoppsadel 2 bättre för den är mer framskuren och känns säkrare att ha i terrängen.

Alla sadlar är Amerigo.
 
Intressant läsning måste jag säga!

Anledningen till att jag la ut den här tråden var just för att få se hur många som har pad just för att det är snyggt.
Hade diskussionen med en kompis envisa ( :devil:) lillasyster för ett tag sen.
Hon har fårskinnspad på sin ponny för att "vara på den säkra sidan". Jag menade då att hon i själva verkat kan försämra sadelns läge (sadeln är utprovad av expert), men detta fick jag vilda protester för av flera olika håll.
De menade att en pad aldrig kan försämra, utan bara jämna ut trycket och höja sadeln från hästens rygg.
Själv har jag lärt mig och alltid trott på ett tunt schabrak/vojlock under en rätt anpassad sadel. Enda tillfället man kan behöva en pad är väl i så fall om man köper en ny sadel som är något stor till sin häst i syfte att hästen ska få utrymme att muskla sig.
 
Nej det finns flera tillfällen att använda pad under sadeln än om att den är ny.

Tex om hästen faller ur av någon anledning,tex skada , vila etc.
Finns ju många hästar som är rent utav helt feta och sedan bantas och då upptäcks det att oj det fanns inga muskler kvar här inte.

Undrar vad Lussan gjorde med Guiness när hon bantade bort 30 cm kortare sadelgjord på honom??

Mina sadlar passar inte lika bra i slutet av fälttävlanssäsongen som dom gör i början skall jag gladeligen erkänna.
I slutet av säsongen är ´hästarna mer slimmade och inte så uppumpade eller vad jag skall säga som dom är när det inte är tävlingssäsong.
Dom får en helt annan muskelatur med galoppjobb och konditonsträning än på vinterhalvåret när dom bara går dressyr.
Som tur är passar sadlarna ganska bra, dom har aldrig haft några problem av dom iallafall.
 
Ja, naturligtvis. Så fort hästen inte har eller tappar muskulatur som gör att sadeln är/blir för stor är ju en pad lämplig.
Men för hobbyryttare, som tränar sina hästar ungefär lika mycket varje månad och aldrig har längre viloperioder normaltsett, behövs ju oftast inte en pad, utan muskulaturen håller sig jämn såvida inte hästen blir sjuk osv.
Ett halvblod jag rider ibland har t ex haft i stort sett samma muskulatur i två års tid. Hon får en regelbunden träning och rids likadant vecka till vecka. Vilar 2 veckor på sommaren.
 
Har en gelpad och en kilpadd i teddy pga för vid sadel, är medveten om att det är totalt fel :o och kan knappt vänta tills jag får måttat en sadel inom en snar framtid- förhoppningsvis blir det på torsdag. Normal bomvidd är för trångt på min pålle och jag köpte en ngt vid sadel för honom att växa i- dumt dumt. Istället för att muskla sig blev han kortvarigt konvalescent, släpptes på bete och tappade över ryggen- där stod jag med en på tok för vid sadel som jag misstänker trycker på ryggraden.

Hade jag varit smart så hade jag köpt en sadel som inte hade varit vid och plockat ut stoppning i takt med att hästen breddat sig. Har dåligt samvete :( varje dag jag rider i nuvarande sadel och ologiskt nog så känns det bättre med paddarna då sadeln ligger på plats bättre. Så fort jag får en ny sadel så ryker alla paddar!!!

Ska kanske tillägga att hästen inte ömmar eller visar annat obehag över ryggen- än :crazy:...
 
En av våra fem hästar går med pad, eller rättare sagt en hel fårskinnsvojlock (plus schabrak) under sin dressyrsadel. Detta då han är ung och musklar sig hela tiden, så att köpa sadel som passade perfekt direkt skulle vara idioti då han musklas hela tiden, man skulle få byta flera grr/år. Tom hovis utropade sist "oj vad han blivit maffig" och det var ju bara 6 v skillnad.

Att han musklar sig är ju oxå ett tecken på att sadeln passar bra, fast den f.n är lite stor. Hade den varit trång hade han ju inte haft utrymme att göra det.

Våra äldre hästar har ej pad på sina sadlar, de är vuxna och relativt färdigmusklade o håller sig ungefär lika breda året om, dvs ingen pad behövs eftersom sadeln är lagom stor och passar bomm-mässigt osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Eloise
·
Utrustning Ramlade över en annons om Push Pads. Liknade på Polar Pads men fästes under skon då hästen skos. Har ngn provat? Sitter dom tajt...
Svar
3
· Visningar
721
Senast: miowes
·
Utrustning Jeg liker ri barbak uten padd, jeg liker å ri med sal, om den passer meg. Om hesten er for vid over ryggen eller salen (dressur saler)...
Svar
14
· Visningar
1 057
Senast: MimmiNO
·
Mat hej jag undrar hur nyttigt thaimat är? det borde väl ändå va rätt nyttigt eftersom de äter d typ varje dag i thailand. och jag menar...
Svar
18
· Visningar
2 144
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp