Padda upp för bred sadel

alazzi

Trådstartare
Den gamla sadeln har blivit för trång och jag har nu en annan sadel som givetvis är för bred. Hur många "storlekar" "går" det att padda upp utan att det blir dåligt för hästen? Jag red ett pass igår med den tjockaste padden och hästen tycks trivas bättre med denna lösning. Fast jag märkte att sadeln inte ligger särskilt stadigt på hästen, det var lite vingligt jämfört med den andra sadeln som nu är för trång. Den andra sadel satt som gjuten på hästen.

Givetvis håller vi på och letar efter en passande sadel, men under tiden måste jag ju ha något att rida i.

Beror "halkigheten" på att sadeln är för bred? Eller att den bara har fel bom för min häst? När man tittar på hur sadeln ligger så ser det rätt ok ut, men man märker vid ridning att det inte ligger helt ok. Hästen rörde sig dock bättre med den sadeln som hade en vidare bom så den gamla sadeln klämmer helt klart numera. Himla synd eftersom det var en mycket skön sadel.

Sv: Padda upp för bred sadel

Min sadel glider också lite grann. Red ju för tränare förra helgen, så jag passade på honom attfråga hur sadeln passade. Han tyckte varken att den var för liten eller för stor o sa att det händer att det är paden som glider o inte sadeln!:idea:

Fast det kanske bara gäller westernsadlar, jag vet inte vad du har..

Sadeln kanske är för böjd i bommen, för takformad för hästen eller ¨så blir sadeln för smal när du paddar upp.

Man kan säga att man kan padda upp den 1,5 cm med en bra pad (fårskinnspad), så drygt en bomvidd. Med vanliga fårskinnspaddar blir det knappt 1 cm.
Vanliga teddypaddar trycks ihop mer och de gör sadeln bara typ 0,5 cm mindre när man sitter i dom.

Det är en westernsadel så jag har en ca 2 cm tjock pad till den nu. Den tycks ligga ok över manken men sen är den för vid i bakpartiet så att idag såg jag att hästen hade fått ruggad päls i det området. Som sagt, denna sadel är en nödlösning tills vi hittar en sadel i rätt bomvidd.

Inga torra fläcka i alla fall som det blir med den gamla sadeln som blivit för trång. Hästen har musklat sig.

Mmmm, sadeln är relativt smal längst upp men sen blir det oredntligt bred snabbt. Det är en Premier.

alazzi skrev:
Det är en westernsadel så jag har en ca 2 cm tjock pad till den nu. Den tycks ligga ok över manken men sen är den för vid i bakpartiet så att idag såg jag att hästen hade fått ruggad päls i det området. Som sagt, denna sadel är en nödlösning tills vi hittar en sadel i rätt bomvidd.

Inga torra fläcka i alla fall som det blir med den gamla sadeln som blivit för trång. Hästen har musklat sig.
Ruggad päls, får mig att tänka på att sadeln glappar & rör sig på det stället...
Fast det kanske du redan hade listat ut....
I sådana fall var detta ett onödigt inlägg (sorry:o :o )

alazzi skrev:

Är du säker på att sadeln är för vid bara i bakpartiet? Kan den vara för vid fram också, men där sjunker den ned på ett annat sätt? Har du provat med en built up pad? Är sadeln lagom lång för hästen?

Ruggad päls bak kan det bli även om sadeln passar och orsakas då av att skirtsen (svängelska) inte kan röra sig utan nöter istället. Det kan åtgärdas genom att man öppnar upp snörningen där 5-10 cm.

Ruggad päls bak kan det bli även om sadeln passar och orsakas då av att skirtsen (svängelska) inte kan röra sig utan nöter istället. Det kan åtgärdas genom att man öppnar upp snörningen där 5-10 cm.
Man lär sig något nytt varje dag:bow: :bow:

Det finns gott om plats ovanför manken så den sjunker inte ner där som jag trodde att den skulle göra. Där tycks vidden behövas. Men det är vid höftknölarna som sadeln känns stor som ett hus:eek:

Jag provade en built.up pad igår och det var nästan sämre än den vanliga padden som jagf testade idag.

Mount Never Rest skrev:
Ruggad päls, får mig att tänka på att sadeln glappar & rör sig på det stället...
Fast det kanske du redan hade listat ut....
I sådana fall var detta ett onödigt inlägg (sorry:o :o )

Jo, det tror jag också. Sadeln går att vicka i sidled ganska mycket över bakänden. Över manken sitter den fast.

Mystiskt:confused:

Hoppas Pyraja ser den här tråden! H*n är bra på det här med westernsadlar:idea:

Jag hade velat lägga denna tråd på western, men jag misstänkte att den kanske hade flyttats hit ändå i så fall.

Nu red jag ut en sväng med en del klättning och sadeln känns ok när man rider rakt fram. Hästen trivs med den men det känns så vingligt.

Och idag var han rätt ruggad under nästan hela sadeln...En till filt under för att göra sadeln mindre? Eller vad kan jag göra för att det inte ska skava så mycket? En "sug-pad";) Har en sån med gummiundersida.

Ska rida clinic för min tränare om två veckor och ska be honom om att ta med sig andra sadlar. Tyvärr har mannen lite dåligt minne så risken finns att han glömmer att ta med några sadlar.

Köpte nuvarande för trånga sadel via honom och vill gärna ha en ny sådan sadel fast i en annan bomvidd.

Jag hade en x-vid sadel på en häst som borde haft normal bom, med fårskinnspad under. För hästens del gick det alldeles utmärkt, han rörde sig bra och fick inte ont nånstans, men jag tyckte att den blev lite framåtlutad kanske.

alazzi skrev:
Det finns gott om plats ovanför manken så den sjunker inte ner där som jag trodde att den skulle göra. Där tycks vidden behövas. Men det är vid höftknölarna som sadeln känns stor som ett hus:eek:

Jag provade en built.up pad igår och det var nästan sämre än den vanliga padden som jagf testade idag.

Verkar som om sadeln inte ligger bra då. Den ligger för högt och sluter inte om hästen. Ta ett lakan under sadeln och inget mer, lägg på sadeln och markjobba hästen så att den blir lite varm/svettig (tömkör går också bra) Sen tittar du på lakanet hur det ser ut.

Helst ska ju sadeln ligga bra utan pad och det ultimata är ju att kunna rida med den tunnaste paden.

På de beskrivningar jag får här tolkar jag det som om sadeln har för mycket sväng i bommen...En bild på hästen med och utan sadeln kan vara till hjälp;)

Det är pälsruggandet som gör mig väldigt skeptisk till att rida med sadeln. Men det måste ändå vara "bättre" att ta pälsruggningen en tid istället för en sadel som garanterat är för trång?

Mount Never Rest skrev:
Mystiskt:confused:

Hoppas Pyraja ser den här tråden! H*n är bra på det här med westernsadlar:idea:

Man tackar för förtroendet;)...Gör inga underverk men hoppas kunna bidra med nåt;)

alazzi skrev:
Det är pälsruggandet som gör mig väldigt skeptisk till att rida med sadeln. Men det måste ändå vara "bättre" att ta pälsruggningen en tid istället för en sadel som garanterat är för trång?

Nja, det beror på varför pälsen ruggas och det kan vara flera orsaker...antingen för rak bom på en lång häst eller så är bommen för svängd. Det handlar om att man måste ta reda på var själva belastningen ligger...den ska ju helst ligga på en maximalt stor yta och inte på några enskilda punkter. Att du fått bort de torra fläckarna fram kan betyda att du lagt för mycket belastning någon annanstans. Därför rekommenderar jag att du använder lakanstestet;)

Och vad är lakanstest? Misstänker att jag anar svaret men förklara gärna.

De torrafläckarna är det min gamla sadel som ger. Nu har jag ridit i min andra sadel i 3 dagar men det känns inte särskilt bra det heller.

Om det nu är så att sadeln ligger jämt över hästen men att det ändå blir ruggad päls, vad kan man då göra?

alazzi skrev:
Och vad är lakanstest? Misstänker att jag anar svaret men förklara gärna.

De torrafläckarna är det min gamla sadel som ger. Nu har jag ridit i min andra sadel i 3 dagar men det känns inte särskilt bra det heller.

Om det nu är så att sadeln ligger jämt över hästen men att det ändå blir ruggad päls, vad kan man då göra?

Lakanstestet är att du istället för pad lägger ett lakan, jobbar hästen för hand tills den är varm/lite svettig och sen ser du på lakanets undersida hur sadeln legat, var den inte ligger an och så vidare.

Om sadeln ligger bra och det ändå blir ruggad päls måste du använda en pad som inte nöter pälsen. Jag föredrar då tjock teddy eller ännu hellre fårskinn.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur