alazzi
Trådstartare
Den gamla sadeln har blivit för trång och jag har nu en annan sadel som givetvis är för bred. Hur många "storlekar" "går" det att padda upp utan att det blir dåligt för hästen? Jag red ett pass igår med den tjockaste padden och hästen tycks trivas bättre med denna lösning. Fast jag märkte att sadeln inte ligger särskilt stadigt på hästen, det var lite vingligt jämfört med den andra sadeln som nu är för trång. Den andra sadel satt som gjuten på hästen.
Givetvis håller vi på och letar efter en passande sadel, men under tiden måste jag ju ha något att rida i.
Beror "halkigheten" på att sadeln är för bred? Eller att den bara har fel bom för min häst? När man tittar på hur sadeln ligger så ser det rätt ok ut, men man märker vid ridning att det inte ligger helt ok. Hästen rörde sig dock bättre med den sadeln som hade en vidare bom så den gamla sadeln klämmer helt klart numera. Himla synd eftersom det var en mycket skön sadel.
Givetvis håller vi på och letar efter en passande sadel, men under tiden måste jag ju ha något att rida i.
Beror "halkigheten" på att sadeln är för bred? Eller att den bara har fel bom för min häst? När man tittar på hur sadeln ligger så ser det rätt ok ut, men man märker vid ridning att det inte ligger helt ok. Hästen rörde sig dock bättre med den sadeln som hade en vidare bom så den gamla sadeln klämmer helt klart numera. Himla synd eftersom det var en mycket skön sadel.