Paddar under lindor för ridning?

the_connemara

Trådstartare
Vilka tycker ni är bäst? Smidiga men som ändå tryckfördelar bra?

Har bara erfarnheter av eskadron (bra men alldeles för långa runt om benet) och typ skumgummi med tunt filtöverdrag som är klumpiga...

Behöver jag erkänna att jag brukar linda med fleece/akryllindor utan padd vid ridning :o Detta just för att jag tyckt alla paddar varit så klumpiga o oformliga så jag har mer tyckt att hela packetet suttit dåligt och det blir ju alltid en kant där padden överlappar sig själv, den tycker jag inte om... Klumpigt, fult och himla mkt svårare att få det sitta bra hel enkelt! Så nu vill jag har tips (gärna bilder) på smidiga, funktionella paddar så jag kanske kan bättra mig när det gäller ridbandage :idea:

Sv: Paddar under lindor för ridning?

Jag använder tunna filtpaddar. De går att klippa till hur man vill pch formar sig bra efter hästens ben. När man använt de några gånger ser man tom vilket ben de bör sitta på. De är de bästa jag har provat hittills.

Borde kanske ge dem lite mer försök då... fast de är rätt använda ändå...

Men en till fråga, jag vill ju linda lite mer ner om kotan, det går ju inte för padden tar ju slut :eek: Och då är den ändå lite för långt ner framtill på kotan ju *sur* Det och kanten är nog mitt största dilemma med paddar, känns inte helt optimalt...

Du har ponny va? :p Jag använder endast och alltid Eskadron paddar aldrig haft problem med att dom är för breda? Är ju bara bra om dom går fler ggr runt benet? Sen finns dom i ponnystl också! :idea.

Jopp, ponny här :) Vet inte vad det är för storlek på de som vi lindar nattbandage med men de är bara lite för höga för ridning (alltså inga stallbandagepaddar eg) men går ju nästan två varv runt benen :eek: Hur mkt går dina omlott på din stora? Dessa ger ju en kant på utsida/framsida av skenbenen på vadera sidan, iofs bra att kanten hamnar där! Gillar dem annars, mjuka o följsamma!

Lindar du med fleece så tyckr jag inte paddar behövs. Blir licksom kaka på kaka då. Dock föredrar jag att linda med padd under och vanliga lindor. Men tycker det är svårt att hitta bra lindor av bra kvalite. Köpte lindor från hööks nyligen-helkassa:crazy:
Mina blåa fransar sig i kanterna.:crazy:

Dom går nästan runt 2ggr. Så det blir dubbelt på insidan av benet men inte hela vägen på utsidan. Om du förstår min fina förklaring? :D

som jag har fått lära mig ska man alltid linda med padd, även om det är fleecelindor!

Har jag oxå tänkt innan men efter att ha läst på buke om paddarnas vara eller icke vara så tänkte jag iaf ge dem ett försök till. Vad har du för paddar?

Ang Mias paddar, hittade bara bild på dem i fleece/teddy och de såg mest ut som hemmagjorda trasor helt utan funktion så nej tak. Men läste om ngra andra med foder, kunde dock inte hitta ngn bild? Ngn?

Ok! Men då "ska" de väl vara så stora, ingen ide o leta konstiga andra storlekar då :D

Jag provade att ha eskadron paddar under fleecelindor men min hästs ben blev tjock som en bolle. Kör därför utan nu.

Kram Favina :bump:

Nä, min pålle har ju lååånga ben men dom är inte alls grova. Så eskadron paddarna är perfekta. Andas dessutom oerhört bra, han har haft på sig (vita) lindor fram i hagen hela sommarn och har aldrig varit för varm under dom. :bow:

Jag har Mias paddar i teddy. Tycker de funkar bra.
Sen finns det andra Mias paddar hos vår återförsäljare, men tyckte de verkade för stela och inte lika lätta att forma :p
Men alla Mias paddar som finns där finns i två storlekar iaf :)

Är inte de sladdriga då? Blir inte lätt veck på dem om de är använda o tvättade ett par gånger?

Liknande trådar

H
Utrustning nu är jag lite kluven, köpte med mig hem kombilindan nu sist. jag vill gärna använda bot även vid ridning, har tidigare haft paddar med...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Havregryn
·
P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så... 2
Svar
35
· Visningar
6 313
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka