pälsätare

Venus_in_Furs

Trådstartare
Mitt islandssto har drabbats av pälsätare och efter en del research testade jag vanlig Switch på henne, vilket inte verkade hjälpa. Något tips på annat jag kan testa, som inte är dåligt att kombinera med en tidigare switchbehandling heller. Bör jag helraka henne och tvätta med något?

Tacksam för hjälp:bow:
 
Sv: pälsätare

Hör med din veterinär, det finns inte så mkt på marknaden idag som inte är receptbelagt. Etotalpuder var ett bra alternativ men hopplöst att få tag i (har du minkfarm i närheten prova där). Inte kul att bada häst nu när det är kallt
 
Sv: pälsätare

Raka halsen under manen och en bit ner, ganascher, runt öron, under luggen, för att minska ställena där de kan frodas.
Jag läste att man ska köra 3 switch-behandlingar med typ 3 v mellanrum för att få bra effekt. Gjorde det förra vintern med bra resultat.
 
Sv: pälsätare

Finns det ens något som är receptbelagt?

När jag frågade vet. var Switch förstahandsrådet och Etotal andrahandsrådet.
Doseringen av Switch verkar också väldigt olika, eftersom det räcker olika länge beroende på insektstyp, jag provade med tre behandlingar med ca 1½v emellan för att äggen skulle ha hunnit kläckas men ändå lite tuffare behandling än mot vanliga insekter. Ingen aning om det var det bästa eftersom jag tyckte man fick olika svar för varje person man frågade, gick bort till slut iallafall.

Har du bara provat switch en gång är det inget som säger att det inte fungerat eftersom det kläcks nya ägg. Har man en häst med känslig hud däremot kanske man ska vara försiktig.
 
Sv: pälsätare

Tack för era svar!

Jag har googlat lite mer och hittat att vanlig grönsåpa skulle kunna fungera mot pälsätare, någon som provat det? Tänkte mig isåfall att jag helrakar henne och skrubbar ordentligt med såpa ett par gånger. Eventuellt med en ny switch-kur. Hon har ju lite känslig hud så vill vara lite försiktig med det. Vad tror ni?

Någon som har erfarenhet av att helraka hästen såhär sent på vintersäsongen? Hur blir det med fällning/sommarpäls?
 
Sv: pälsätare

Jag skulle ringt veterinär och fått ett riktigt medel med bevisad verkan mot lössen.
Det bruka vara en lösning du häller över ryggen som switch.
Engångsbehandling och det finns kvar i 3-4 veckor och tar då nästa gäng som legat som ägg:)

Tror inte det är såå dyrt förutsatt att det räcker att ringa till vet om det.
Annars bli det väl dyrare om vetten måste ut och titta på lusen först:crazy:
 
Sv: pälsätare

Så länge man inte får Top-spot On utskrivet...
Vet två hästar som utvecklat exem efter att ha blivit behandlade med det. Då snackar vi svår exem över en natt. En av dem var dessvärre min ponny :( De blev kroniskt.
 
Sv: pälsätare

Så länge man inte får Top-spot On utskrivet...
Vet två hästar som utvecklat exem efter att ha blivit behandlade med det. Då snackar vi svår exem över en natt. En av dem var dessvärre min ponny :( De blev kroniskt.

:crazy:
Men uscha, stackars ponny (och dej).

Det va inte Top-spot jag tänkte på, visste inte ens om det.
 
Sv: pälsätare

Till nöt finns det väl lusmedel som även tar inälvsmask?
Eller maskmedel som tar löss...kanske.:crazy:
Finns det då inge snarlikt till häst kanske?
 
Sv: pälsätare

Så vitt jag vet finns det inte så mycket mot pälslöss. Etotal rekommenderar jag inte. Fipronil kan hjälpa (Frontline spray som finns receptfritt på apoteket) och då ska man klippa pälsen där lössen går fram samt en dm bred lusrand under manen. Fipronil har du på var 14:e dag till hästen är symptomfri.

Såpa kan hjälpa och det bör du ju prova om hästen är känslig. Klipp även där och gno in ren såpa på o runt området.
 
Sv: pälsätare

Raka hästen och tväta den med vanligt lusmedel som är till människor=)

Pälsätare är vanligt bland islandshästen som ej rakas och har tjock päls.
Man rider de svettiga och de torkar,rider svettas och torkas osv, så duschas de oftast inte övt vinterhalvåret.
Och detta jublar lössen åt,varm svettig päls=Julbord:D

När min häst fick pälsätare var den enda som drabbades i hagen å andra sidan var hon den ända som hade tjock påäls och vart supersvettig vid ridningen och duschadess inte såofta då!

De jag då gjorde var att helraka och duschade henne med lusmedel och det försvann!


Idag rakar jag henne och duschar 1 gång i veckan året om,och inte ett löss så långt ögat når sedan dess:)


Du kan raka en häst året om visst kan du få en rand om du spårklipper men vad är de om du får bort lussen?=)

Helklipper du så slipper du ev ränder=)
 
Sv: pälsätare

Fast var kommer dom ifrån pälsätarna ? Och var försvinner dom på sommaren och sen kommer tillbaka ... Dom måste ju leva någonstans däremellan ?

Mia
 
Sv: pälsätare

Fast var kommer dom ifrån pälsätarna ? Och var försvinner dom på sommaren och sen kommer tillbaka ... Dom måste ju leva någonstans däremellan ?

Mia

De lever i naturen träd/marken det är löss som rävar/rådjur har och när de går iskogen så kommer en häst förbi och så är den smittad.
Är det då en ren korthårig häst bosätter sig inte lössena,men är det en långhårig häst som dessutom har intorkad svett är detta som att be om löss på sin häst.
De finns på sommaren med men då är vi mer ja vad ska man säga mer tillgång till att kunna tvätta hästen och då trivs inte lössena och därav är det inte lika vanligt att de angriper hästen.Dock hoppar de på rävar och rådjur mm ute i skogarna även på sommaren!
 
Senast ändrad:
Sv: pälsätare

När jag varit ute och läst så ger de sig ju inte på tex hund ? Så de går ju inte på alla pälsdjur och vad jag förstått klarar de sig inte länge utanför *värddjuret *

Kan ju tycka att din förklaring stämmer men har du någo källa till det du säger som man kan läsa mer om pälsätare ?

Mvh Mia
 
Sv: pälsätare

De lever i naturen träd/marken det är löss som rävar/rådjur har och när de går iskogen så kommer en häst förbi och så är den smittad.
Är det då en ren korthårig häst bosätter sig inte lössena,men är det en långhårig häst som dessutom har intorkad svett är detta som att be om löss på sin häst.
De finns på sommaren med men då är vi mer ja vad ska man säga mer tillgång till att kunna tvätta hästen och då trivs inte lössena och därav är det inte lika vanligt att de angriper hästen.Dock hoppar de på rävar och rådjur mm ute i skogarna även på sommaren!

Var får du allt ifrån? Källa på det du skriver. Min häst var ren o fin och inte svettig o äcklig o långhårig som du säger och han fick löss av sin kompis.
Vi möter inga rävar o rådjur som kan smitta heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 446
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 502
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp