pälsätare

Sv: pälsätare

När jag varit ute och läst så ger de sig ju inte på tex hund ? Så de går ju inte på alla pälsdjur och vad jag förstått klarar de sig inte länge utanför *värddjuret *

Kan ju tycka att din förklaring stämmer men har du någo källa till det du säger som man kan läsa mer om pälsätare ?

Mvh Mia

Jag tror inte ett ögonblick på det.
 
Sv: pälsätare

Jag tror inte ett ögonblick på det.

Därmed Basta ;) Det konstiga är att folk säger att de förvinner till somaren och sen kommer tillbaka till nästa vinter ?

Och att de ska ha kort överlevnadstid om de inte finns på kroppen och inte smittar till hund så var sjutton lever de där imellan .....? Måste ju finnas några studier om pälsätar löss ?

Mia
 
Sv: pälsätare

Det har jag också funderat på! :o Kan ju inte vara att lössen ligger i dvala heller, fick ju som tips att man kan ställa ut sånt som är svårt att tvätta ute i minusgrader så dör dom, fast dom får ju stå där ett tag tills äggen kläckt.


Att rena hästar skulle gå fria har jag svårt att tro och jag tycker mest synd om riktigt "rena" hästar. Med tanke på att sand och spån är pälsvård för dom och att de har mycket damm på huden och lite fett helt naturligt!
Snarare så vad jag vet är det snarare individuellt hur lätt de har att bli smittade, och vissa kan gå och HA löss utan att visa symptom men smitta andra.
 
Sv: pälsätare

Raka hästen och tväta den med vanligt lusmedel som är till människor=)

Pälsätare är vanligt bland islandshästen som ej rakas och har tjock päls.
Man rider de svettiga och de torkar,rider svettas och torkas osv, så duschas de oftast inte övt vinterhalvåret.
Och detta jublar lössen åt,varm svettig päls=Julbord:D

När min häst fick pälsätare var den enda som drabbades i hagen å andra sidan var hon den ända som hade tjock påäls och vart supersvettig vid ridningen och duschadess inte såofta då!

De jag då gjorde var att helraka och duschade henne med lusmedel och det försvann!


Idag rakar jag henne och duschar 1 gång i veckan året om,och inte ett löss så långt ögat når sedan dess:)


Du kan raka en häst året om visst kan du få en rand om du spårklipper men vad är de om du får bort lussen?=)

Helklipper du så slipper du ev ränder=)

Du som har svar på allt i o med du klipper o tvättar din häst året runt - kan du ge källa för dina åsikter??
 
Sv: pälsätare

Du som har svar på allt i o med du klipper o tvättar din häst året runt - kan du ge källa för dina åsikter??


Svar på allt har jag inte alltid även om det hade varit en riktigt bra egenskap och bara för jag rakar och duschar hästen ofta kommer ju inte svar på allt kunskapen som ett brev på posten..Men de vore ju rätt bra om de hade gjort de haha
Dock har jag en lusfri häst sedan jag börjat med de=)
Men har hållit på med hästar sedan jag var 3 år gammal få se det blir 27 år :eek:

Samt gått olika utbildningar samt haft turen att ha träffat duktiga gamla hästkarlar som delat med sig av gamla knep och knåp!
Samt andra erfarna hästmänniskor som jag är tacksam för att de lärt mig så mkt braiga saker.

Sedan är GOOGLE en riktigt bra vän..sök och du ska finna dina egna källor;)

Mina källor har jag rabblat upp ovan samt faktiskt egna erfarenheter, har aldrig stött på en häst med pälsätare på sommaren.Inte hästar som är rakade(helrakade) samt är noga med att tvätta sin häst.

Och min teori till varför vi inte ser pälsätaare(löss) på sommaren har jag radan sagt.
Men de finns de är ju inte som de bara går upp i rök på sommaren.De lever på djurena i skogen, men vi hästägare tvättar våra hästar oftare under sommaren,Duschar av de efter varje ridtur eller iaf svampar av dom med ljummet vatten.
detta gör att de är renare, och ren och fräsch päls lockar intelika väl till sig löss=)
På vintern är det ju inte många som svampar av hästen in till huden och sedan släpper ut den blöt ihagen;)..Därför skippar man detta och håller sig till att bara skritta av hästen någelunda torr och då släpper ut alt ett regntäcke på!
Inge fel i de men då blir pälsen skitig och riktigt god för löss om man har otur!

Bara man är medveten om risken så är det ju lugnt och om skadan är skedd kanske blir tvungen att helraka. För alla får ju inte de trots skitig svettig päls vintertid=)
 
Senast ändrad:
Sv: pälsätare

Nu lät jag verkligen otrevlig på det jag skrev ovan. Faktum är jag läst dina övriga inlägg och fick den uppfattning att eftersom du klipper och tvättar året runt och därmed har svar på de mesta problem som kommer upp måste jag fråga vad du har för belägg för det. Många som varken klipper eller tvättar har också hästar som är friska. Jag tror inte lössen gillar hästen bättre för att den är skitig?? Är det alltså vad du TROR??
 
Sv: pälsätare

Nu lät jag verkligen otrevlig på det jag skrev ovan. Faktum är jag läst dina övriga inlägg och fick den uppfattning att eftersom du klipper och tvättar året runt och därmed har svar på de mesta problem som kommer upp måste jag fråga vad du har för belägg för det. Många som varken klipper eller tvättar har också hästar som är friska. Jag tror inte lössen gillar hästen bättre för att den är skitig?? Är det alltså vad du TROR??
:bow:
KL
Och man kan INTE tvätta bort lössen, så enkelt det hade varit.:cool:

Klart att en häst som inte har nån päls inte har pälsätare i nån större grad. Men även vi som vill ha päls på våra hästar som dom är skapade får inte pälsätare även om man aldrig tvättar hästen.
 
Sv: pälsätare

Är det ingen som har en bra bild på era hästar när dom har/haft pälsätare ?

Mia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 530
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 534
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp