Bukefalos 28 år!

Pälsätare?

Liionnea

Trådstartare
Det verkar som att mitt två åriga russ har fått pälsätare.
Märkte det för max två veckor sedan. Såg att hon hade några få fläckar på bogen men tänkte väl mest att de busat i hagen.
Sen förra måndagen såg jag att det hade blivit mycket fler och att hon fått en stoor fläck på ryggen.
Fick tag på vet och hon sa att hon gissade på pälsätare eller ringorm men behövde komma ut o ta prov för att vara säker.
Så har googlat i sinne och tycker det påminner mycket om pälsätare då de lossnar massor med hår och det har tyvärr spridit sig massor nu. Nästan var du än drar försiktigt så lossnar all päls. Provade smörja in henne med grönsåpa och det är inte längre högar med hår på hennes rygg när hon får komma in men lossnar fortfarande mycket.

Dock de jag tycker är konstigt är att hon är rakad lite på halsen och bogen. Men har ändå fått fläckar där. Brukar de inte hålla sig borta från där pälsen är väldigt kort?
Någon som har tips på hur man ska försöka få bort dem? Har läst om no medel till illrar men det ska vara borta nu?
Pga hennes stora fläck på ryggen måste jag täcka henne som att hon vore rakad, kanske man skulle raka hela henne och prova behandla med grönsåpa igen?
Vad jag förstått finns inget medel mot löss för häst? Finns det något vet. skulle kunna skriva ut om hon visste att det var pälsätare?

Vi har höns och dem har varit i deras hage och de har även hönshuset precis bredvid boxarna. Kan de vara där dom blivit smittade?

Mitt andra 2åriga gotlandsruss som hon står med har också blivit drabbad. Dock endast lite på bogen än så länge och hennes har inte spridit sig mer sen jag behandlade henne med grönsåpa, men hon har mycket mindre päls så kanske jag kom in mot huden bättre?

Skickar med nå bilder som är ifrån förra måndagen. Dock har det blivit värre och hon har nu bara några tussar på halsen kvar. :(

20131015_202422_5260386de087c343dc3f0fee.jpg
20131015_202438_52603898ddf2b35392b3e586.jpg
20131015_202456_526038a6e087c322ac7d8961.jpg
20131016_170617_526038c39606ee18be04faf6.jpg
20131016_170625_526038d09606ee03afc92d9c.jpg


Bild på andra mindre drabbade pållen
20131016_170651_526038ddddf2b32782099a3c.jpg
 
Sv: Pälsätare?

Men har du sett löss och kliar hon sig något?

Min ponny har haft löss när han var yngre, och anledningen till varför han fick kala fläckar var för att han kliade bort pälsen där. Sen hade han "kakor" med gnetter nära huden och lössen gick att se med blotta ögat, lättast i pannluggen och manen. Han gick förvisso med det länge (ca 3 mån) då veterinären viftade bort mina misstankar om löss:(

Behandlades med switch pour on.
 
Sv: Pälsätare?

Jag har haft både pälsätare och ringorm på mina hästar och även fåren fick ringorm. Den häst som hade pälsätare såg inte alls ut sådär och hade betydligt större nästan helt kala fläckar men inte alls på ryggen trots att hästen hade haft det "hela" vintern. Ringormen såg jag minsann ordentligt (en av hästarna och ca 10 får fick eländet) och de fläckarna uppträdde över hela kroppen och var helt kala ca 10-20 cm stora. Det var inget roligt mitt i vintern när det blev 35- och blåste.
Jag har bara hört att man ska undvika att ha höns och häst i samma utrymme. Är det inte så att hönsloppor sätter sig i hästarnas man och svans om de smittas?
 
Sv: Pälsätare?

Jag känner inte heller igen mönstret och placeringarna av fläckarna som typiskt för löss.

Så här såg min ponny ut efter en vinter med löss:


Allmänt tufsig och ful i pälsen, och så fläckar med sönderkliad päls. Han hade dock bara klåda och fläckar på hals och bog, speciellt på underhalsen från ganascherna ner till boghöjd.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp