Pälsvård hos långhårig Collie

K

Katarina

Hur ska man sköta om en långhårig Collies päls? Jag har hört från vissa att man ska låta bli att borsta så mycket som möjligt för att det sliter på pälsen. Medan vissa säger att man ska borsta en gång i veckan för att undvika tover. Vad har ni för erfarenhet och åsikter? Vilka borstar bör man använda? Finns det något som kan minska allt hår som hamnar i lägenheten? Tex att borsta mer/mindre?

En till fråga:) hur gör ni när ni kommer hem med hunden och ni varit ute i det blöta. Torkar ni av hundens fötter eller duschar dom? Vad är lättast för att undvika hundtassar av skit på golvet?

Hoppas erfarna hundägare kan ge en nybliven hundägare lite tips :idea:
 
Sv: Pälsvård hos långhårig Collie

Jag tror att en stålkarda är det bästa att dra igenom pälsen med någon gång i veckan. Min uppfattning av rasen är att det inte krävs mer än så.
stor_karda.jpg


Jag har en spediell hundhandduk som hänger i hallen så jag torkar av dem efter varje promenad om de är smutsiga. Är de jätteleriga spolar jag av dem på tassarna och under magen med ljummet vatten i duschen, händer 1-2 ggr/månad kanske.

Bästa för att undvika tassavtryck är att ha en bra hallmatta och torka av dem tycker jag :) Samt att jag våttorkar golvet 2-3 gånger i veckan.
 
Sv: Pälsvård hos långhårig Collie

En LH collie päls ska man inte borsta så mycket för det sliter på pälsen som sagt. 2-3 gånger i månaden räcker och då ska man inte använda karda. Risken finns att det sliter på pälsen
Mamma har en sån här till sina collies som är jätte bra, men kostar ju där efter dessvärre
fs_1867.jpg

Sen har hon liknande sånhär som oxå funkar bra =)
fs_1850.jpg

Och tovor bildas framför allt bakom öronen och framme på bröstet där det är mycket päls. Bakom öronen är pälsen som silke och har lättare att tova till sig, där kan man alltså se över lite oftare.
Collies päls är trots allt rätt lättskött =)
Du lär alltid får räkna med lite hundhår lite varstans. Det hjälper inte att du borsta mer. Förutom när den fäller, då är det bara att borsta på och få bort så mycket päls du bara kan.
 
Sv: Pälsvård hos långhårig Collie

Hakar på din knapp

Vi använder dels sådana som "Varmblod90" använder men oxå karda till fanorna på benen + en kam. Vi har även en borste med roterande piggar.
Bakom öron och vid armhålorna borstar/kammar jag minst 1 gång/vecka. Hunden i övrigt ca 1-2 gång varannan vecka.
Valpen får vi kamma på mer eftersom hans mjuka päls bakom öronen gärna tovar sig just nu.
 
Sv: Pälsvård hos långhårig Collie

Har inte collie men när det gäller tassarna så gör jag såhär;
är de blöta torkar jag av de med speciell handduk som hänger i hallen. Om hunden dessutom är lerig spolar jag av tassarna i badkaret.
 
Sv: Pälsvård hos långhårig Collie

Egentligen tycker jag mest att det är under fällperioderna (vår och höst) som min lh collie fäller. Då brukar jag bada henne precis när hon fäller som mest. Det är oslagbart för att få bort underullen. Jag har hört att en Furminator ska fungera bra, har dock inte provat själv.

I övrigt behövs bara en avborstning någon gång i månaden. Om hunden har bra pälskvalitet bildas inga tovor förutom bakom öronen (de kan man dock klippa bort).

Jag har en liten bunke som jag fyller med vatten och blaskar av tassarna i. Om det är riktigt skitigt kan det behövas en avspolning av ben och mage i duschen. Annars är det smart att ansa tasshåret och fanorna på benen med sax, så drar hunden inte in så mycket smuts. Collies kan annars få "raggsockar" på fötterna som är oslagbara när det gäller att samla på sig grus och lera. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden tidigare, en hund som alltid haft lätt till bett, ända sedan valptiden. Det har blivit lite bättre med...
Svar
11
· Visningar
1 789
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 593
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Alltså, jag har ett sjukt irriterande problem med min långhåriga hund:meh:. Har aldrig funderat på sånt här innan då jag varit begåvad...
Svar
8
· Visningar
1 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp