Pålagring på atlaskotan

Du har både rätt och fel. Det stämmer bra att min häst var gammal och hade jobbat mycket tidigare i livet, men den hästen dog tyvärr av akut kolik i julas. Den här hästen är hans efterträdare. Jag har alltså inte haft honom så länge, vilket troligtvis är anledningen att han fått kotledsinflammationerna. Ökad mängd, ökad intensitet och ökade krav. Så jag måste nog tyvärr ta på mig det :(, även om jag (som jag skrev tidigare) tycker att en frisk 16-åring borde klara den intensitet och den typ av krav som jag ställer. Och enligt vet. skall ju atlaskotan inte påverka honom varpå han borde klassas som frisk.

Det behöver ju inte vara att han rids för mycket som är problemet. Han är ju inte gammal eller i dålig form, vad jag förstår. En del hästar är ju däremot ganska känsliga för nytt underlag t ex. Om han gått som ridskolehäst så kanske han mest ridits i ett ridhus med ett och samma underlag. Hos dig har du ett helt annat underlag på ridbanan + att han kanske inte alls är van att travas och galopperas på hårdare underlag som det blir på uteritter. Jag skulle mer tro att det är förändringen han reagerat på - inte intensiteten.
 
Det behöver ju inte vara att han rids för mycket som är problemet. Han är ju inte gammal eller i dålig form, vad jag förstår. En del hästar är ju däremot ganska känsliga för nytt underlag t ex. Om han gått som ridskolehäst så kanske han mest ridits i ett ridhus med ett och samma underlag. Hos dig har du ett helt annat underlag på ridbanan + att han kanske inte alls är van att travas och galopperas på hårdare underlag som det blir på uteritter. Jag skulle mer tro att det är förändringen han reagerat på - inte intensiteten.

Ja, du kanske har rätt. Jag har inte tänkt på det på det sättet. Det var dock två år sedan han gick på ridskolan, åren därefter och innan jag köpte honom reds han ut mestadels som jag förstått det. Så det är nog isf snarare ridningen på ridbanan som gjort det. Men i vilket fall så har du kanske rätt i att det har mer med förändringen än intensiteten att göra.
 
Ja, du kanske har rätt. Jag har inte tänkt på det på det sättet. Det var dock två år sedan han gick på ridskolan, åren därefter och innan jag köpte honom reds han ut mestadels som jag förstått det. Så det är nog isf snarare ridningen på ridbanan som gjort det. Men i vilket fall så har du kanske rätt i att det har mer med förändringen än intensiteten att göra.

Det är ganska vanligt att hästar reagerar när de byter ägare och stall (underlag). Dels ändras, som sagt, underlaget och dels ändras ridningen (ny ryttare). Man får vara noga med att vänja in dem försiktigt. Vissa klarar det förstås bättre än andra, men det vet man ju inte förrän efteråt, så att säga. Min häst, som rids i ridhus och ut i naturen på vinterhalvåret, måste jag t o m vänja in på vår utebana väldigt försiktigt varje vår när den börjar användas igen. Han reagerar starkt i sina ben annars och då har han ändå samma ryttare på ryggen och rids på samma sätt som resten av året. Det har aldrig gått så långt som till inflammationer, men han blir tjock i sina ben om jag inte är försiktig och vänjer in honom ordentligt.
 
Nu har jag inte läst igenom alla svaren här i tråden, ursäkta om jag upprepar mig..

De flesta problemen högre upp i kroppen kommer från hovarna eller problem under knät. Hur har hans kotleder behandlats?
Vill du får du gärna filma och lägga upp en video på hur han rör sig från sidan i skritt och trav.
Hur är han byggd? Är han naturligt framtung? Har du en bra hovslagare som har balancerat hovarna ordentligt? Lägg gärna upp en bild när han står square (vad heter det på svenska, stå i fyrkant??). Jag undrar mest hur han är byggd och om vinkeln på hans skulderblad matchar hans hovar..
 
Jag hade en ET ute igår, enligt rekommendationer från behandlande veterinär. Han hittade en liten snedhet i korset som pålle fick behandling för. Nästa fredag (29/5) skall vi på återbesök, så får vi se om det gett resultat och vad vet. säger då. Tyvärr tycker jag att han avlastar frambenen ute i hagen lite för mycket för att det skall kännas helt okej, så jag förbereder mig på att komma därifrån med en icke friskförklarad häst.
 
Nja, jag skulle nog säga att det är precis lika vanligt tvärtom d v s att problem som sitter högre upp ger symptom i de nedre falangerna. ;)

Uttryckte mig nog lite felaktigt, menade att många muskelproblem handlar om refererad smärta från knän och neråt. När det handlar om strukturella problem kan det absolut vandra åt andra hållet också :)
 
Nja, jag skulle nog säga att det är precis lika vanligt tvärtom d v s att problem som sitter högre upp ger symptom i de nedre falangerna. ;)

Håller helt med. Kotledsinflammation är för mig en sekundär diagnos, något som kommer av ett problem någon annanstans. Dubbelsidig tycker jag tyder på att det är något som sitter högre upp än benen (finns det problem i ett annat ben brukar det ge en diagonalhälta t ex).

Jag hade nog faktiskt utgått från att problemet i atlaskotan skapar spänningar genom kroppen som gör att hästen inte jobbar korrekt. Det kan visst gå att åtgärda genom ridning som ger rätt belastning men då krävs god kunskap om hur hästens olika muskler jobbar,
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 245
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp