Pålagringar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare WhatToDo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 393
W

WhatToDo

Hej, har snokat runt här på buke ett tag men aldrig postat ett inlägg tidigare, så hoppas att allt blir rätt nu :laugh:

Det är så här att jag håller på att köpa häst, och för 2 månader sen hittade jag en underbart kallblodstravare. Jag fick ta henne på prov innan köpet och efter 1,5 månad blev hon dålig från en dag till en annan, så det var bara att ringa ut veterinären.
Hon var då nästintill blockhalt, men visade mest höger fram. Eftersom det inte gick att konstatera en enbenshälta, samt något förhöjd puls i hovarna fram och lös avföring (som hon enligt ägaren har varje vinter, hon var lös redan innan hon kom till mig), samt att hon inte reagerade när hon böjde ihop benet, så misstänkte veterinären fång. efter en veckas kur med metacam + boxvila fick hon komma ut i hagen.'
Sedan hon började med metta har hon inte visat någon hälta, ej heller sen hon slutade med det.
Tog sen in henne på klinik för besiktning samt rönken av fram hovarna, vilket visade en mycket låggradig hovbensrotation VÄNSTER fram. :confused: men visade pålagringar båda fram som gör att hon kanske inte håller för vanlig ridning.

Så min fråga är alltså om det kan ha varit pålagringarna som gjorde sig påminda? För jag står nu i valet och kvalet om hur jag ska göra med denna häst. Tycker verkligen om henne och vi passar ihop men vill inte börja sätta igång en häst igen som inte kommer att hålla.

Till saken hör att hon inte har visat några andra fångsymtom som att stå i fångställning eller långa hovar. hon har även gått från överviktig till normalhull under tiden hon stått hos mig och förlorat minst 20 cm runt magen vid sadelgjorden. hon varken rör sig eller ser ut som en fånghäst enligt klinikveterinär och hovslagare. Så vill nu veta varför hon blev dålig, för var det pålagringarna så blir det nog ingen ridhäst av henne :cry:

tacksam om någon har någon idé om vad det egentligen var

Sv: Pålagringar?

Snälla,gör dig själv en tjänst och köp INTE en häst med pålagringar!
Det finns ju så klart många hästar som har det och funkar....ett tag.
Men om du redan vet att hästen ifråga har det, så vet du oxå att det kommer att bli trubbel -förr eller senare.

Min travare har pålagring på en kota i höger fram. Åh hon funkar som ridhäst men får absolut inte hoppa henne eller köra henne. Får inte heller ta för hårde pass i paddock men lite turer i den har funkat bra även longering... Lycka till!!

Min fick inte hoppa eller gå på böjda spår :crazy:
Frågan är om du, TS har lust att "bara" rida i skogen och vara beredd på att hästen kanske inte ens håller för det efter ett tag?
Kanske kan den gå så i många år eller inte så länge......
Hurvida det var fång eller inte överlåter jag till experterna.
Lyck till.

Senast ändrad av en moderator:

Frågan är om du, TS har lust att "bara" rida i skogen och vara beredd på att hästen kanske inte ens håller för det efter ett tag?
Lyck till.
Ja det har funkat bra i 8 år så jag ska inte klaga.. Hon är ju som sagt undersökt med jämna mellanrum av vet. Åh jag nöjjer mig gärna med att rida "bara" ute i skogen finns inget mysigare..
Fång vet jag inte mkt om då mina hästar inte har haft det.. Peppar peppar... Men det vet man inte om det kanske är på denna häst iofs..

Senast ändrad av en moderator:

Jag svarade på både ditt och TS i samma inlägg.
Blev kanske lite rörigt:)

Min travare har pålagring på en kota i höger fram. Åh hon funkar som ridhäst men får absolut inte hoppa henne eller köra henne. Får inte heller ta för hårde pass i paddock men lite turer i den har funkat bra även longering... Lycka till!!

Att hon inte bör hoppas är jag helt införstådd med, hoppning är inte min grej så det är inget jag kommer sakna. Däremot så tränar jag lite akademiskt som jag gärna vill fortsätta med. Annars rider jag bara ut i skogen.
Har inget intresse av tävlingar utan vill utveckla mig sjäv och hästen. men vill gärna att hästen ska kunna följa med i utvecklingen. Jag vet att med pålagringar finns det ingen standard som säger vad de kommer att klara eller inte, utan man får bara hoppas på det bästa. Men jag har verkligen fallit för denna häst, hade jag haft egen gård där hon kunnat vara sällskapshäst om hon inte håller så hade saken varit klar.

Lyck till.

Det jag hade tänkt ha hästen till är akademisk ridning och skogsridning. har inga ambitioner att tävla men vill gärna att hästen ska klara att tränas normalt. Ägaren har också tränat akademiskt med henne och haft henne igång utan att hon har visat några symton av pålagringarna, dock var det något år sedan. veterinären har inte gett några restriktioner till vad som får och inte får göras förutom att hon ska ridas i form för att stärka muskulaturen.

Ja det har funkat bra i 8 år så jag ska inte klaga.. Hon är ju som sagt undersökt med jämna mellanrum av vet. Åh jag nöjjer mig gärna med att rida "bara" ute i skogen finns inget mysigare..
Fång vet jag inte mkt om då mina hästar inte har haft det.. Peppar peppar... Men det vet man inte om det kanske är på denna häst iofs..

Få se om jag förstår rätt nu, din häst har funkat att rida i 8 år utan att pålagringarna har blivit värre? Hur ofta och hur hårt rider du din häst?

Jag har fått erbjudandet att ta denna häst på foder och träna upp muskler och konditon för att se om hon klarar normal ridning, för att sedan överta hästen om jag känner att hon håller för det jag vill. Så jag tänker ge det ett försök, känns som att jag har inget att förlora på det iaf.

Jo, du har något att förlora... du blir ännu kärare i hästen och du blir ännu mer ledsen och besviken när du inser att det inte kommer att gå!! Om dom säger att hon kanske inte ens håller för vanlig ridning så lyssna på det!!

Håller med inbetween.. gör dig en tjänst, köp/låna INTE en häst med pålagringar, inte när du vet om det!! Pålagringarna försvinner aldrig, dom finns kvar och du kommer att leva med en ständig känsla "har hon ont"....
Det finns fler hästar, även om det känns tufft nu, så kommer du att falla för nästa häst också!! Vi människor fungerar så! Vissa hästar tar en plats i hjärtat som ingen annan kan fylla, men dom fyller andra platser istället!!
Lycka till!!

Jag skulle inte göra det. Vi hade ett nordissto i stallet som var halt ena dagen, och fräsch den andra. Vid röntgen visade det sig att hon hade pålagringar båda fram, och hon fick tas bort. Jag skulle aldrig köpa en häst med så stor risk för problem- hur ska du kunna leva med henne utan att oroa dig för om hon kommer få ont? Att hon dessutom har magproblem varje vinter gör ju inte saken bättre.

Åhh, om du kan undvika att ta denna häst så ta den INTE!

Visst finns det pålagringar som hästarna kan leva med, men det hinner ikapp en ganska snabbt. Var sitter pålagringarna? I hovleden?
Att ha pålagringar där brukar tyvärr vara ganska allvarligt. Det är dessutom stor belastning på hov/hovled vilket gör att jag tyvärr tror att denna häst har ont och kommer få väldiga problem av detta efter ett tag.

Inom loppet av 2 år har jag tagit bort två av mina kära hästar pga pålagringar. De var 6 och 8 år. :cry:
Den ena fanns det ingen återvändo på. Den som var 8 hade vi som promenadhäst ett tag och det funkade ett par år, men när han sen hade ont bara av att resa sig i hagen så valde vi att ta bort honom.

Nej, snälla du. Gör dig själv både en ekonomisk och SJÄLSLIG tjänst att inte ta hästen. Du kommer bara att bli besviken.
Visst finns det hästar som fungerar med pålagringar. Men i BÄGGE benen? Nej.

Förmodligen kommer du aldrig komma så långt som att träna upp hästen eftersom när pålagringarna redan uppstått brukar det vara för sent. Du har allt att förlora.

Att den sen dessutom dras med andra problem gör ju det hela mycket värre. Min teori skulle vara att magproblemen kommer av smärta. Hästen har ont helt enkelt. Vem skulle inte få magproblem av det?

Senast ändrad:

Har hon dessutom hovbensrotation så får du alltid vara orolig på sommaren för fång.
Sjäv nojig med allt vad ben heter då min häst varit halt, spökar hela tiden i huvudet när hältan skall komma tillbaka. Man kan aldrig släppa det tyvärr.
rider mesigt och vill inte pressa honom ens till normal motionsridning.

Få se om jag förstår rätt nu, din häst har funkat att rida i 8 år utan att pålagringarna har blivit värre? Hur ofta och hur hårt rider du din häst?

Jag har fått erbjudandet att ta denna häst på foder och träna upp muskler och konditon för att se om hon klarar normal ridning, för att sedan överta hästen om jag känner att hon håller för det jag vill. Så jag tänker ge det ett försök, känns som att jag har inget att förlora på det iaf.
Japp min häst har pålagringar i höger framben. Jag rider henne ute i skogen åh det har funkat bra.. Jag rider inte hårt eller så när jag rider och jag rider henne så ofta jag kan.. Så det är väldigt olika.. Nu har jag satt igång henne lite smått efter att hon har stått en längre tid under min graviditet... Allt har funkat bra.. Jag har inte märkt av att hon har haltat eller ngt alls under alla dessa år...

Ser att det var länge sen du skrev till mig här inne nu så vad har du bestämt dig för?

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 293
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V