Palettblad/Coleus

Jag tiggde till mig ett palettbladsskott av min kompis som har massor med växter så nu gäller det bara att det överlever klimatomväxlingen från kall villa till lägenhet.
 
Är det någon som använder växtlampa eller växtbelysning? Min ena fina palett dog för någon vecka sedan och torkade ihop helt. De två andra ser också väldigt ledsna ut. Är det värt att investera i en växtlampa?

Jag tror att de helt enkelt inte får tillräckligt med ljus, inget annat har ändrats, samma jord och vattning och sånt. De står i fönstret med ser lika sorgsna ut ändå.

Jag har dessa två (de sitter på samma höjd, det är jag som sitter snett) från Ikea. Samt biltemas lysrör (så prisvärda och riktigt bra!) till mina frösådder och så fick jag två större lampor som jag inte har en aning om vad det är för lumen eller kelvin. Men de får bara vara tända ibland då hela lägenheten blir rosa :D

IMG_7609[1].JPG
 
Jag tror att de helt enkelt inte får tillräckligt med ljus, inget annat har ändrats, samma jord och vattning och sånt. De står i fönstret med ser lika sorgsna ut ändå.

Jag misstänker också att det är därför mina dött. Har inte flyttat på dom, gett samma vatten, slutade klippa ner dom när det blev riktigt mörkt ute (eftersom de bara sakta bildade nya blad) och elementet är bara på lägsta där dom står så samma konstanta temperatur hela tiden.

Om ni inte har ändrat vattningen något så kan det också vara en bidragande orsak till varför de inte mår så bra. Jag vattnar mina paletter kanske en gång i veckan, eller när det behövs. Känner långt ner med fingret i jorden. Min erfarenhet är att de vill ha det lite torrare nu, i jorden alltså. Men eftersom luften är torrare nu så vill de även bli duschade så ofta en orkar. Jag sprayar mina minst varannan dag. Det har blivit skillnad på bladen som inte alls blir lika bruna och trillar av.
Men sen är ju paletter rätt trista så här års :D
 
Om ni inte har ändrat vattningen något så kan det också vara en bidragande orsak till varför de inte mår så bra. Jag vattnar mina paletter kanske en gång i veckan, eller när det behövs. Känner långt ner med fingret i jorden. Min erfarenhet är att de vill ha det lite torrare nu, i jorden alltså. Men eftersom luften är torrare nu så vill de även bli duschade så ofta en orkar. Jag sprayar mina minst varannan dag. Det har blivit skillnad på bladen som inte alls blir lika bruna och trillar av.
Men sen är ju paletter rätt trista så här års :D

Jag brukar låta jorden bli torr innan jag vattnar, känner också med fingret. Men har inte duschat dom så ofta direkt. Känns dock mest som att det är brist på ljus!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag också trillat dit, i palettbladsfällan! :angel: fick en stickling av min syster förra våren som tyvärr har dött, men hann ta sticklingar från det och har några kvar. Har aldrig riktigt gillat den då den haft dålig färg.. (för lite ljus har jag lärt mig nu) Och nu undrar jag vad för variant jag har? Är det en china rose? Nu när den står ljusare har den börjat mörkna. Har även friserat den då jag drömmer om ett sånt där fint träd som @Idas har! :love:

FCA05A92-22B9-42DA-908E-7D870233A944.jpeg


Idag har jag beställt ett paket med Masterblend rainbow. Någon som sått dom och kan redovisa lite vad som finns i? Blir ju mest som ett experiment men skulle gärna vilja få fram något fint!
 
Nu har jag också trillat dit, i palettbladsfällan! :angel: fick en stickling av min syster förra våren som tyvärr har dött, men hann ta sticklingar från det och har några kvar. Har aldrig riktigt gillat den då den haft dålig färg.. (för lite ljus har jag lärt mig nu) Och nu undrar jag vad för variant jag har? Är det en china rose? Nu när den står ljusare har den börjat mörkna. Har även friserat den då jag drömmer om ett sånt där fint träd som @Idas har! :love:

Visa bifogad fil 45945

Idag har jag beställt ett paket med Masterblend rainbow. Någon som sått dom och kan redovisa lite vad som finns i? Blir ju mest som ett experiment men skulle gärna vilja få fram något fint!
Välkommen till palettbladsträsket :D
Det stämmer att det är China rose du har! Blir grön/rosa på vintern och rödlila på sommaren.
Kul med fröer! Alla fröer man sår blir så kallade ”NN” (No Name). Palettblad är inte fröäkta/stabila och därför kan man få fram nya sorter genom att korspollinera och ta fröer från sina plantor. Har aldrig sått Masterblend rainbow men har sett andra som gjort, de brukar vara fina att plantera tillsammans ☺️
 
Välkommen till palettbladsträsket :D
Det stämmer att det är China rose du har! Blir grön/rosa på vintern och rödlila på sommaren.
Kul med fröer! Alla fröer man sår blir så kallade ”NN” (No Name). Palettblad är inte fröäkta/stabila och därför kan man få fram nya sorter genom att korspollinera och ta fröer från sina plantor. Har aldrig sått Masterblend rainbow men har sett andra som gjort, de brukar vara fina att plantera tillsammans ☺
Yay, den kommer alltså kunna bli ännu mörkare än de två mörka bladen? :love:
Åh, vad spännande! Är det svårt att ta frö från egna blommor? Har du testat? Hur korspollinerar man? :o behöver dom stå ute när dom blommar då för att pollineras tro?

Tillägg: om fröna är no name, vad blir plantorna då? Blir det en ”riktig” china rose (eller annan sort) eller behöver det vara en stickling för att räknas som äkta?
 
Yay, den kommer alltså kunna bli ännu mörkare än de två mörka bladen? :love:
Åh, vad spännande! Är det svårt att ta frö från egna blommor? Har du testat? Hur korspollinerar man? :o behöver dom stå ute när dom blommar då för att pollineras tro?

Tillägg: om fröna är no name, vad blir plantorna då? Blir det en ”riktig” china rose (eller annan sort) eller behöver det vara en stickling för att räknas som äkta?
Det är lite pilligt att ta fröer, och plantan blir ganska trött när den blommar så jag brukar bara göra det om det är en spännande sort som jag tror kan få fina bebisar :D För att korspollinera ser man till att två plantor blommar samtidigt, så gnuggar man blommorna mot varandra så ofta man kan :-)

Det är plantorna från fröer som blir ”no name”. Nya sorter kan namnas när de varit stabila i tre generationer, alltså att man sått frö, tagit stickling, planterat, tagit stickling från den plantan, planterat, tagit stickling från den plantan, planterat och tagit stickling igen :D Det kostar även en del att registrera nya namn så det är inget gemene hobbyodlare pysslar med. Men det är väldigt kul att ha egna frösådda ändå såklart, även utan officiella namn!

För att räknas som China rose måste det alltså vara en stickling från en sådan, och inte en planta som såtts från frö från den plantan :) Och det har att göra med att de är så ostabila och kan ändra färg och form.
 
Yay, den kommer alltså kunna bli ännu mörkare än de två mörka bladen? :love:
Åh, vad spännande! Är det svårt att ta frö från egna blommor? Har du testat? Hur korspollinerar man? :o behöver dom stå ute när dom blommar då för att pollineras tro?

Tillägg: om fröna är no name, vad blir plantorna då? Blir det en ”riktig” china rose (eller annan sort) eller behöver det vara en stickling för att räknas som äkta?

En palett kan aldrig bli samma om man tar frön, bara via sticklingar. Frön blir alltid no name. Det är inte så svårt att odla upp från frön men man vet aldrig vad man får. Kan bli hur som helst oavsetthur moderplantan ser ut.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
477
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 814
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp