Palettblad/Coleus

Här är mitt Piñataträd.
Har ett Red Headträd på G samt ett Blair´s Witchträd också.

0199ac425dbbdc2be239f0db90d268fca242fca09c.jpg
 
Efter denna tråden var jag tvungen att köpa en palett!
Jag tror detta ör en Rustic Orange, kan det stämma?
 

Bifogade filer

  • IMG_4290.JPG
    IMG_4290.JPG
    231,8 KB · Visningar: 30
34656

Hej palettproffs!
Ursäkta kass motljusbild. Jag har den här plantan, av för mig okänd sort, och även om den är fin är den ju inte i närheten av några på bild här i tråden. Framför allt reagerar jag själv på att den får väldigt stora blad, men långt emellan bladen. Vill gärna tappa bladen längst ner på stammen också. Den blir liksom inte så där fyllig och fin.
Bristande skötsel är ju garanterat orsaken :D Men någon som vill gissa på mer exakt vad den saknar? Har jag toppat för lite (i princip aldrig gjort), gett för dåligt med näring (aka aldrig gett extra näring), fel ljusförhållanden (är bland de nordligare medlemmarna på Buke)? Eller all of the above? Tänkte att jag i alla fall skulle göra ett försök att ge stackarn lite mer kärlek.
 
Visa bifogad fil 34656
Hej palettproffs!
Ursäkta kass motljusbild. Jag har den här plantan, av för mig okänd sort, och även om den är fin är den ju inte i närheten av några på bild här i tråden. Framför allt reagerar jag själv på att den får väldigt stora blad, men långt emellan bladen. Vill gärna tappa bladen längst ner på stammen också. Den blir liksom inte så där fyllig och fin.
Bristande skötsel är ju garanterat orsaken :D Men någon som vill gissa på mer exakt vad den saknar? Har jag toppat för lite (i princip aldrig gjort), gett för dåligt med näring (aka aldrig gett extra näring), fel ljusförhållanden (är bland de nordligare medlemmarna på Buke)? Eller all of the above? Tänkte att jag i alla fall skulle göra ett försök att ge stackarn lite mer kärlek.
Hur ofta får den vatten? Ser törstig ut!
 
Visa bifogad fil 34656
Hej palettproffs!
Ursäkta kass motljusbild. Jag har den här plantan, av för mig okänd sort, och även om den är fin är den ju inte i närheten av några på bild här i tråden. Framför allt reagerar jag själv på att den får väldigt stora blad, men långt emellan bladen. Vill gärna tappa bladen längst ner på stammen också. Den blir liksom inte så där fyllig och fin.
Bristande skötsel är ju garanterat orsaken :D Men någon som vill gissa på mer exakt vad den saknar? Har jag toppat för lite (i princip aldrig gjort), gett för dåligt med näring (aka aldrig gett extra näring), fel ljusförhållanden (är bland de nordligare medlemmarna på Buke)? Eller all of the above? Tänkte att jag i alla fall skulle göra ett försök att ge stackarn lite mer kärlek.
Mina brukar se ut så där när de vill ha mer näring. Prova att plantera om med ny jord. Den ser ut som att den behöver vatten också men ny jord brukar ju hålla vattnet bättre.
 
Glömde bort att vi hade en palett-tråd och har redan postat i trädgårdstråden! Måse få visa upp mitt senaste köp här också (och mitt lilla projekt som äntligen börjat växa!)
68244109_2434285620124052_770655413669462016_n.jpg

68625566_2434285790124035_5531991252469284864_n.jpg


Fröken spräcklig är min nya och fröken rost en döende liten planta jag köpte för en femma för några veckor sedan. :)
 
Hur ofta får den vatten? Ser törstig ut!
Som @Unafraid sa så tycker jag också att den ser törstig ut. Står den i direkt solljus? Behöver den planteras om? :)
Mina brukar se ut så där när de vill ha mer näring. Prova att plantera om med ny jord. Den ser ut som att den behöver vatten också men ny jord brukar ju hålla vattnet bättre.
Den står i SV-fönster som har balkong med tak utanför, så inte direkt sol under sommaren, men det kan nog bli nu när solen börjar stå lägre igen. Får bli omplantering i fräsch jord och ev en något större kruka efter det samlade omdömet här, så hoppas jag att det bli lite nöjdare. Har ändå planerat att plantera om några andra nu i veckan. Ni hör ju, omplantering i augusti, mina växter har ett hårt liv! :D
 
34859

Detta måste vara en China rose, stammen är helt rosa? Ibland vill jag tradera hem fler sorter men det är ett evigt snurrande på dem för att de inte ska luta sig (den rosa har fått en pinne efter att ha burit iväg en helg matte var borta) så jag tror jag kanske nöjer mig. Kanske.
 
Men kolla på mina stackars bebisar!! :arghh: Typ 15 cm av stjälken/stammen i topparna har torkat ihop, dom tappar blad bara man tittar på dom, bladen tappar färgen... dom hatar verkligen november. Bytte lägenhet i helgen och jag inbillar mig att det är mer ljusinsläpp här(lägre hus runt om) men det hjälper ju inte när DET ALLTID ÄR MULET mvh trött och bitter. Har satt ut dagljuslampor som HLR och hoppas på det bästa. 😬
IMG_0660.jpg
 
Men kolla på mina stackars bebisar!! :arghh: Typ 15 cm av stjälken/stammen i topparna har torkat ihop, dom tappar blad bara man tittar på dom, bladen tappar färgen... dom hatar verkligen november. Bytte lägenhet i helgen och jag inbillar mig att det är mer ljusinsläpp här(lägre hus runt om) men det hjälper ju inte när DET ALLTID ÄR MULET mvh trött och bitter. Har satt ut dagljuslampor som HLR och hoppas på det bästa. 😬
Visa bifogad fil 40478

Antar att du har kikat efter trips?
Om det inte finns trips skulle jag klippa ner den vissna delen av stjälken och lite till samt plocka bort alla vissna löv. Det kostar plantan mycket energi att försöka behålla bladen.
 
Antar att du har kikat efter trips?
Om det inte finns trips skulle jag klippa ner den vissna delen av stjälken och lite till samt plocka bort alla vissna löv. Det kostar plantan mycket energi att försöka behålla bladen.
Ingen ohyra, tack och lov! Tack, ska gå loss med saxen då :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
457
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp