Palettblad/Coleus

4F36ED50-4A73-4318-B676-8294A6D4115B.jpeg

Funderar på att försöka göra träd av dessa två nu när dom ändå växer relativt rakt upp 🤔 @niardasp vill du fortfarande ha sticklingar? Har en sån mörk som ändå måste friseras. :)
 
Jättepalettblad, velvet nights. Mörkt mörkt röd, nästan svart. Bladen är typ sammetslika på ovansidan. Solen lyser in på bilden, det är därför de stora bladen ser ljusare ut.
Tack! Jag får nog hoppa den här gången tyvärr. Ska flytta om några veckor och undrar redan hur jag ska få med mig alla växter utan att de dör på vägen :nailbiting:
 
Hade palettblad under min uppväxt, sen fick jag nåt infall och bad mamma om en stickling i vintras/våras. Gillar att de växer snabbt och är så formbara! Har ett gäng china rose, 2 börjar bli rätt stora och 2 små försöker jag få till träd.
Idag fick jag ett nytt infall så nu är visst 3 nya sorter på väg hit :)
 
Hej tråden. Jag har utifrån två plantor Ruby Road tagit sticklingar och har nu eh, 4-5 plantor tror jag. Men, hur höga blir de egentligen? Jag beskär dem ofta nu för att få dem buskigare då de vill dra iväg uppåt, och det känns lite som att jag inte gör något annat än att springa och klippa :cautious:
 
Ni som är duktiga på olika sorter av paletter - vad kan detta vara? Den är från Impectas masterblend (tror jag den heter?) och så vet jag inte om jag fått ”äkta” frön eller NN. Alla andra paletter ur mixen ser ut som äkta, vanligare paletter jag känner igen (men inte kan namnen på). Fick förslag på Wizard coral sunset på insta, men tycker färgerna är för oregelbundna och ”skvättade”.
Någon som har en idé?
oavsett så är det en ny favorit och jag har redan 4 sticklingar i vatten :love:

D0BDB21F-9527-4DBE-8F10-02065BB61CC1.jpeg
 
Ni som är duktiga på olika sorter av paletter - vad kan detta vara? Den är från Impectas masterblend (tror jag den heter?) och så vet jag inte om jag fått ”äkta” frön eller NN. Alla andra paletter ur mixen ser ut som äkta, vanligare paletter jag känner igen (men inte kan namnen på). Fick förslag på Wizard coral sunset på insta, men tycker färgerna är för oregelbundna och ”skvättade”.
Någon som har en idé?
oavsett så är det en ny favorit och jag har redan 4 sticklingar i vatten :love:

Visa bifogad fil 54664

Paletter som drivits upp från frön är alltid NN även om de ser ut som redan existerande sorter 😊
 
Paletter som drivits upp från frön är alltid NN även om de ser ut som redan existerande sorter 😊
Paletter som drivits upp från frön är alltid NN även om de ser ut som redan existerande sorter 😊
Jo, det vet jag :) men det jag undrar är om min palett ser ut som en redan existerande sort? Jag har inget intresse av att sälja sticklingar så det spelar ju ingen roll om den är äktaäkta eller bara ser äkta ut.
 
Hur vill palettblad stå? Jag har bara söderfönster och norrfönster. Finns det nån som skulle trivas i ett norrfönster?
 
Planterade om mina första frösådder idag, och har några egna knoppar på G :)
 

Bifogade filer

  • 20200806_155715_HDR.jpg
    20200806_155715_HDR.jpg
    371,7 KB · Visningar: 36
Hur vill palettblad stå? Jag har bara söderfönster och norrfönster. Finns det nån som skulle trivas i ett norrfönster?

De vill stå ljust. Ställer du dem i norrfönster kommer de troligtvis bli långa och gängliga istället för buskiga, eftersom de kommer söka sig mot mer ljus (som ju inte finns).
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 948
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 088
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 211
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp