Palettblad/Coleus

Snodde lite sticklingar på jobb, de grön/lila blev över efter att jag klippte ner en större. Har 3 olika frösådder i "växthuset" sen innan, mina fröäkta Black Dragon och fairway mosaic växer fint, sen är där flera NN från tradera som just nu bara är gröna, en har jag sett fått lite färg i mitten.
 

Bifogade filer

  • 159894057_282027123449943_6679797822744003141_n.jpg
    159894057_282027123449943_6679797822744003141_n.jpg
    336,1 KB · Visningar: 32
3 veckor sen sådd eller 3 veckor sen de kom upp?

Ingen av mina har fler blad än de två första hjärtbladen. Nu i helgen är det 3 veckor sen sådd och 2 veckor sen de började titta upp.
3 veckor sen sådd, men jag har ju massa belysning på dem så då gå det snabbare :)
 
Har köpt några sticklingar på tradera som är vattenrotade i början av mars. Vad ska jag göra med dem när jag får hem dem? Fortsätta ha dem i vatten eller stoppa ner dem i jord? Mvh palettbladsnovis :D
 
Har köpt några sticklingar på tradera som är vattenrotade i början av mars. Vad ska jag göra med dem när jag får hem dem? Fortsätta ha dem i vatten eller stoppa ner dem i jord? Mvh palettbladsnovis :D

Jag är inte expert men jag har satt dem i vatten ett tag så de fått dricka och hämta sig efter resan om de sett litet ledsna ut men sen har jag planterat dem i jord rätt snabbt. Det gäller de som haft fina rötter när jag fått dem.
 
Har köpt några sticklingar på tradera som är vattenrotade i början av mars. Vad ska jag göra med dem när jag får hem dem? Fortsätta ha dem i vatten eller stoppa ner dem i jord? Mvh palettbladsnovis :D
Om den är lite tagen av resan skulle jag ha den i vatten någon dag, annars fungerar det utmärkt att stoppa den direkt i jord. :)
 
Har 50+ plantor på gång genom frö och små sticklingar, men det kliar ju såååå mycket i fingrarna för att skaffa fler, men har absolut inte plats sen när alla fröer ska planteras om i större krukor :angel: :D
Känner exakt samma! Inte nog med att frösådderna inte kommer få plats när de blir större, jag kommer inte orka pilla med alla när de väl skjuter iväg heller!

Räknar dock kallt med att flera av dem inte kommer falla mig i smaken och åka ut på grund av det. Så då kan jag ju köpa fler.. redan nu :angel:
 
Känner exakt samma! Inte nog med att frösådderna inte kommer få plats när de blir större, jag kommer inte orka pilla med alla när de väl skjuter iväg heller!

Räknar dock kallt med att flera av dem inte kommer falla mig i smaken och åka ut på grund av det. Så då kan jag ju köpa fler.. redan nu :angel:
Problemet är att jag inte vill slänga någon, för tänk om det är en "late bloomer" som blir enastående när den väl färgar ut, eller när jag tar stickling haha. Nä jag får fylla utekrukorna med alla sorter, en helt grön kan ju piffa upp där också
 
Hur tidigt kan de bekänna färg? Mina småttingar är fortfarande pyttesmå! De har bara de två första hjärtbladen. Av de Giant Exhibition mix jag sådde så är 2 st markant mörkare än de andra. De är liksom lite brunröda. Inget mönster utan bladen är jämt färgade. Medan övriga är tydligt ljusgröna. De mörka ser inte ledsna ut på sätt. De har bara en annan färg. Den andra sorten jag sådde (Fairway rose) är alla ljust gröna.
 
Planterar och tar fler sticklingar.
Har som ni andra snart inte plats för fler 😅 tur jag aldrig har besök för det är blommor ÖVERALLT! Sen råkade jag köpa en hortensia när jag bara skulle ha mer jord 🙈
Men ja, jag förbereder ju inför tiden när allt ska ut. Eller iaf 70%
93130E22-42B9-4480-B415-18AF67DDF8B4.jpeg
 
Hur tidigt kan de bekänna färg? Mina småttingar är fortfarande pyttesmå! De har bara de två första hjärtbladen. Av de Giant Exhibition mix jag sådde så är 2 st markant mörkare än de andra. De är liksom lite brunröda. Inget mönster utan bladen är jämt färgade. Medan övriga är tydligt ljusgröna. De mörka ser inte ledsna ut på sätt. De har bara en annan färg. Den andra sorten jag sådde (Fairway rose) är alla ljust gröna.
vissa av mina har visat mönster och färg vid andra bladparet, speciellt de fröäkta, sen har jag några som börjar visa fläckar på 3dje bladparet och färgade "ådror" på 4de
 
vissa av mina har visat mönster och färg vid andra bladparet, speciellt de fröäkta, sen har jag några som börjar visa fläckar på 3dje bladparet och färgade "ådror" på 4de

Men ingen vars hjärtblad har haft en annan färg? Några av mina är tydligt mörkare åt det rödbruna hållet medan övriga är ljusgröna. De har alltså bara de första två bladen och är väl ca 0,5 cm höga och 0,5 cm i diameter.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 881
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp