Palettblad/Coleus

Men ingen vars hjärtblad har haft en annan färg? Några av mina är tydligt mörkare åt det rödbruna hållet medan övriga är ljusgröna. De har alltså bara de första två bladen och är väl ca 0,5 cm höga och 0,5 cm i diameter.
Mina fröäkta blackdragon har haft en hint av lila på hjärtbladen men mina fröäkta fairway mosaic fick inte fläckar förrän 2a bladparet
 
Mina fröäkta blackdragon har haft en hint av lila på hjärtbladen men mina fröäkta fairway mosaic fick inte fläckar förrän 2a bladparet

Jag beställde fröerna från webbutik på nätet och det stod att det var Giant Exhibition mix på påsen. Då får man väl anta att de är fröäkta men att de kan bli vilken Giant Exhibition som helst?
 
107AD6A6-0DF2-454A-83BE-FEF2DE88EDA3.jpeg
Jag har samlat innan men tröttnat, har en kvar som jag inte har hjärta att slänga men inte ansat på ett år månader, ser ut som hej kom och hjälp mig 😂
 
uppdatering från min lilla odling, de enda jag vet vad de är och vad de blir är som sagt black dragon och fairway mosaic, resten är frömix från tradera med dessa moderplantor: Fairway Rose, Blueberry Queen, Pink Poodle och Crown Jewel. Vissa har lite gult i mitten, andra lila streck eller prickar. En är barbierosa i mitten och några är gröna.
De stora i mitten är toppskott från en palettblad på jobb, ingen aning om sort.
 

Bifogade filer

  • 161974344_3981328218569682_4300326718980644828_n.jpg
    161974344_3981328218569682_4300326718980644828_n.jpg
    35,1 KB · Visningar: 28
Så fina!

Mina är också 4 veckor sen sådd men det har inte hänt nåt på 2 veckor nu. De grodde efter 1 vecka och sen har det inte hänt nåt.
Tack! 😊 Ska bli kul att se vad det blir av dem, de flesta är oäktingar så det kan bli hursomhelst! :p

Så frustrerande! Hoppas de kommer igång snart!
 
Tack! 😊 Ska bli kul att se vad det blir av dem, de flesta är oäktingar så det kan bli hursomhelst! :p

Så frustrerande! Hoppas de kommer igång snart!

Ja, det hoppas jag också! Så här ser de ut nu, på söndag 4 veckor sen sådd. Det tog dem en vecka att gro. De ser likadana ut hela tiden annars hade trott att de höll på att dö. Men inget händer! Det syns dåligt på bilden men de två som är längst ner i den högra kolumnen är tydligt rödbruna IRL. Övriga är gröna.

20210319_142014.jpg
 
Som jag förstått de efter ha läst runt en del är de ganska vanligt förekommande med dvärgväxt och då slutar de växa (?) för funderade på de förra året då en av mina slutade växa helt plötsligt och till slut ledsnade jag och slängde den ...
 
Som jag förstått de efter ha läst runt en del är de ganska vanligt förekommande med dvärgväxt och då slutar de växa (?) för funderade på de förra året då en av mina slutade växa helt plötsligt och till slut ledsnade jag och slängde den ...

Men är det rimligt att alla frön från 2 olika påsar med olika sorter (Giant Exhibition mix och Fairway Rose) köpta vid två olika tillfällen från två olika inköpsställen får det? Då känns det mer sannolikt att det är nåt hos mig som gör det. Nån ohyra jag inte märkt av eller nåt sånt. Ja, de får stå ett tag till så får jag se om det finns nåt hopp för dem.
 
Men är det rimligt att alla frön från 2 olika påsar med olika sorter (Giant Exhibition mix och Fairway Rose) köpta vid två olika tillfällen från två olika inköpsställen får det? Då känns det mer sannolikt att det är nåt hos mig som gör det. Nån ohyra jag inte märkt av eller nåt sånt. Ja, de får stå ett tag till så får jag se om det finns nåt hopp för dem.
Ingen aning 🤷🏻‍♀️ bara läst om de och antog att de var de min frösådda blev drabbad av då den slutade växa helt enkelt.
 
Har satt om några av mina större nu, satte de flesta 2 eller 3 st i varje kruka. Sen satte jag sticklingarna från jobb i en och samma i hopp om att få en buskig och stor planta.
 

Bifogade filer

  • 164728483_1683603835177040_3311316665284946009_n.jpg
    164728483_1683603835177040_3311316665284946009_n.jpg
    248,1 KB · Visningar: 20

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 881
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp