Palettblad/Coleus

Algbeläggningen kommer tillbaka så fort jag vattnar. Superstörande! Antar att den försvinner när palettbladen blir så stora att jorden hamnar i skugga men alltid är det något alltså! :rage:

Jag har iaf fått 2 st trippelbladiga :love:, en wizard och en NN.

Fröisen längst upp till höger är efter Florida Inferno, den har varit så trög men är glad att jag sparade den ändå för jag tycker den börjar se lovande ut!

Från Presidio har jag bara fått knäppisar som inte alls liknar mamman, däribland den längst ner till höger, färgen är kanske inte så rolig men bladen är! :D

20210401_203239.jpg
 
Alla frösådder jag har! 6 veckor nu! :D:D:D
20210402_125315.jpg


De verkar inte ha låtit sig störas av mitt bryska omplanterande (herregud vad mycket rottrassel!).

När kan man ställa ut dem?! Är det till sommaren som gäller? Juni? Bor i zon 3 om jag förstått det där rätt.

Jag smider redan planer på att de som åker ut ska få blomma och så ska jag försöka korspollinera även de som stannar inne som jag tror kan bli kul tillsammans. Hoppas det blir massa frön för det här är ju väldigt spännande!
 
Var hittar du så fina fröer?
De namnade har jag köpt från palettblad och wexthuset. Med resten har jag nog bara haft tur, de är från tradera och jag försökte välja fröer från sorter jag tycker är fina men kollade också på vad för andra sorter som just den människan hade ute på annons, tänker att det är större chans att de blir fina korsningar då. Undvek därför även att köpa fröer från sådana som hade många sorter jag inte uppskattar även om de hade fröer från sorter jag gillade.
 
Alla frösådder jag har! 6 veckor nu! :D:D:D
Visa bifogad fil 67231

De verkar inte ha låtit sig störas av mitt bryska omplanterande (herregud vad mycket rottrassel!).

När kan man ställa ut dem?! Är det till sommaren som gäller? Juni? Bor i zon 3 om jag förstått det där rätt.

Jag smider redan planer på att de som åker ut ska få blomma och så ska jag försöka korspollinera även de som stannar inne som jag tror kan bli kul tillsammans. Hoppas det blir massa frön för det här är ju väldigt spännande!
Ser ut att växa snabbt hos dig! :)
 
Nästan alla mina frösådder fick brända toppar och knepiga blad så jag klippte ner dem. Tråkigt för att jag vill ju se hur de blir men kul för att det är roligt att frisera dem, och det blev ju mer plats igen också.

Sprayade med Raid pga av att det dök upp sorgmyggor igen, så tror det var därför bladen blev så konstiga.

Särade på ett gäng Oxford Street fröisar idag också, såhär har de utvecklats hitintills:
20210410_184829.jpg
 
Jahapp. Ngt är fel med frösådderna. Vad jag kan läsa mig till så låter det som det är ngt trevligt kvalster som kommit och hälsat på. Varför inte liksom?!

Funderar på om jag orkar med att behandla dem tills det blir varmare eller om de ska få åka ut redan nu.
 
Jahapp. Ngt är fel med frösådderna. Vad jag kan läsa mig till så låter det som det är ngt trevligt kvalster som kommit och hälsat på. Varför inte liksom?!

Funderar på om jag orkar med att behandla dem tills det blir varmare eller om de ska få åka ut redan nu.
tror jag hade slängt, steriliserat jorden jag skulle så i och sen sått om.
 
Jag börjar ge upp om palettbladen. Jag sådde ju några. Alla grodde fint men när de blivit 1 cm höga växte de inte mer och har sen dött successivt. I en av de små "krukorna" där det första palettbladet dött petade jag ner några paprikafrön från en paprika vi köpt i affären. Dessa grodde snabbt och växer fint och visar ingen tendens till att dö. Palettbladen verkar väldigt kinkiga.
 
Har hittat de borttappade fröna. Har även köpt fler 🙃 Såg att det fanns NN-blandningar hos en leverantör, KUL tänkte jag och tänkte inte alls på att jag inte har plats över huvud taget. Har frisserat två andra ganska ordentligt idag, ser ut som om det kan bli fina träd!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
474
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 791
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp