Palettblad/Coleus

Några av mina salladsfröisar är inte riktigt lika fula längre. Jag har slängt en frös och kommer slänga fler av dem, men velar på några stycken som jag tycker är helt ok, men kanske inte spännande nog.
ihvfRUK.jpg
dKJoioG.jpg
y4nvsQ6.jpg
UBUSV9X.jpg
0BmIywN.jpg
kKxeXCm.jpg
Nq5YtY2.jpg
wHqFt08.jpg

Och så tre Feathers-fröisar som jag ska ha kvar då jag tycker de är coola :)
qZoDr4Y.jpg

Klippte min Glinda eftersom hon är en rolig frömamma, så här sitter tre nyduschade sticklingar med knopp i vatten på blommning.
xnLsLpN.jpg

En bild på Twist 'n Twirl röd sport bara för jag tycker den är fin
TaI6kHA.jpg

Detta är St. Nikolaus som typ ingen vill ha förutom jag. Den står nu under ett lysrör och är bara sjukt fin
JoAdEsc.jpg

Efter att ha känt att jag ville ha fler gula palettblad införskaffade jag mig en Sucre för ett tag sedan också. Jag gillar hur den blir sådär rufflig och fluffig
sKBEiz0.jpg
 
Mitt frömakar-gäng:
Visa bifogad fil 78659

Förutom fröisar som blommar så är även Kameleont, Anastas, Honey Pie, Yes Mistress, MxD2, Oxford Street, Velvet, Wall Street, Trailing Queen, Trusty Rusty, Fairway Mosaic och Rodeo Drive igång med blommandet. :D
Mina blommar som galningar de med! Har massor med filter med fröstänglar i, men har inte orkat pilla någon ännu 😂 Tror det är hösten som gör det? Ser massor med frö-säljtrådar på fejjan nu.
 
What!? Vadå ingen som vill ha?! Den är ju jättevacker!!! :love:

Så många fina fröisar det har blivit också!

Näe, har haft den med många gånger, men till dess försvar var den inte riktigt lika fin i färgen då. Vissa sorter springer alla efter känns det som (typ som jag och Caroline, Autumn Apple har jag köpt nu😂) medan andra, äldre är inte lika intressanta. Min tomte-palett sparas dock, har slängt en del annat nyligen efter att jag tröttnat på dem 💩
 
Visa bifogad fil 78676dom här gängliga sakerna, är det för tidigt att kapa dom?
Jag har ett par som växt sådär och de har jag inte vågat/orkat kapa ännu. Flyttade dem så de fick mer ljus först och väntar nu lite innan det blir lite kapning. Vill alltid kapa en gång i alla fall innan jag beslutar om de ska få vara kvar :) Men en rolig idé att fläta, om man bara inte råkar bryta av dem i själva processen O_o
 
Jag har ett par som växt sådär och de har jag inte vågat/orkat kapa ännu. Flyttade dem så de fick mer ljus först och väntar nu lite innan det blir lite kapning. Vill alltid kapa en gång i alla fall innan jag beslutar om de ska få vara kvar :) Men en rolig idé att fläta, om man bara inte råkar bryta av dem i själva processen O_o

Jag hade några som var så så jag ställde dem lite mörkt så att de skulle sträcka på sig ännu mer så det blev mer stam att fläta. Sen fick jag tips av nån här i tråden. Förlåt, jag minns inte vem! Att man kunde fläta dem utan att klippa av dem. Så jag planterade om tre stycken till samma kruka så nära varandra som möjligt. Och sen flätade jag dem mycket löst och försiktigt! Jag hade 6 plantor så jag fick två flätade träd. Det ena blev jag för entusiatisk med så en planta knäcktes. Den andra blev riktigt fin och ser nu ut som ett träd!
 
Häftigt! Superfint redan. Smart att fläta dem när de är yngre och lite spänstigare. Jag har inte vågat testa pga. världens kluns 🤭

Tack! De flätades nog i våras/somras nån gång och har vuxit riktigt fint! Jag fick en hel drös med plantor av en som sått alldeles för många frön som alla grodde. Så jag hade plantor att slösa med om man säger så.
 
Har ni några tips på stickling som inte tar sig?
Har fått flera sticklingar och alla har nu en vecka senare fått flera rötter i vatten men det är en stickling som ser mer och mer vissen ut och inte får rötter.
Några tips på att ”få igång den” eller bör jag byta teknik osv?
 
30E38184-4866-4908-BEDE-7FB2CC418D20.jpeg

Hur tror ni jag räddar denna bäst? Planterade om den i ny kruka och råkade då ställa den för kallt för 2 dagar sedan. Någon som varit med om liknande med palettbladen? Bör jag ta bort en del blad, avvakta om den piggar på sig eller försöka ta ny stickling på denna?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 797
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp