Palettblad/Coleus

Jag har inte riktigt ork med växlampor så flera av mina palettblad har varit lite vissna och tråkiga i färgen. Detta är en av de jag personligen gillar bättre nu, på sommaren var hela växten mörklila/röd.Visa bifogad fil 85778
Den kunde inte längre stå utan att tippa så blev saxen.
20220226_132510.jpg
 
Händer inte så mycket med mina paletter, vissa växer andra vägrar. Har nått dvärgväxtkvalster som spökar, det märktes inte av efter att de stod ute i sommar men det kikar fram lite då och då. Tror jag fick med mig lite nyttodjur in som håller efter det någorlunda, hittar alla möjliga kryp i krukorna - tusenfotingar och gråsuggor osv :p

Denna fröisen tycker jag är så fin, den är lite mer lila IRL:
20220328_202951.jpg
 
Jag blev ju av med alla paletter pga trips. Turligt nog hade jag dumpat en del på pojkvännen så några sorter finns ändå kvar. Däribland den här finingen, Shibari :)

Nu fixas sticklingar för fullt inför sommaren då det ska odlas ute. Tanken är bland annat en urna eller stor kruka med enbart Yes Mistress bredvid en bänk, och lite mixat i en balkonglåda. Shibari överväger jag att sätta nånstans för sig själv också, den är så fin! :love:
 

Bifogade filer

  • 20220329_153231.jpg
    20220329_153231.jpg
    164 KB · Visningar: 23
Finns ju flera som inte är fröäkta så kan vara en korsning och då är det svårt att namnge.
Ah, det förklarar kanske saken :D Att jag nu har en hög palettblad är för att en granne satte ut sin växt i hissen och sa att grannar fick ta ett skott om de ville. Jag tog ett och eh, ja, det blev mycket av det hela :p När jag tog skottet visste jag inte ens vad det var för växt.
 
Här är en till med fönstret fullt av palettblad. Vad som började med en stickling från mamma för drygt ett år sedan har utvecklats till att jag nu har alldeles för många. Detta mest p.g.a att jag till slut varit tvungen att klippa ner det här monstret, som jag låtit växa helt fritt mest som ett experiment för att se hur hög den kunde bli:

Coleus2.jpeg


Cirka 130cm, visade det sig. I den där lilla pyttekrukan! :laugh: Jag bestämde mig nu till slut för att klippa ner den då jag var rädd att den skulle knäckas på mitten (därav snöret som hänger runt lampknappen på bilden, den har varit fastknuten i fönstret de senaste 2 månaderna) och då den i ärlighetens namn inte var jättesnygg kanske :p
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 013
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 961
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp