Bukefalos 28 år!

Palettblad/Coleus

Om posten går så snabbt som den bör så flyttar det in två nya palettblad här imorgon :banana: Både vännen som skickat och jag väntar otåligt. Hoppas verkligen att de överlevt resan :nailbiting:

Inser också att jag måste försöka bli av med några, för det är så mycket här hemma nu. Kan dock inte bestämma mig för vilka, och vet inte riktigt hur jag ska göra med några jag har, tycker de växer fult men vet inte om de kanske blir snyggare bara av att växa till sig lite mer eller om jag ska försöka ta något skott och frisera dem lite. De jag har som är snyggast är just nu väldigt små, men de växer jämnt i alla fall...
Du kan ju plantera ihop dem i en stor kruka? Då blir det ett buskigare intryck, och man kan sätta de långa i mitten och de snyggare på sidorna t.ex.

Annars slänger jag bara de som envisas med att växa fult.
 
Hur temperaturkänsliga är de? Jag kan ju typ inget om palettblad, men sitter och väntar på att det ska bli tillräckligt varmt för att beställa lite orkidéer. Dessa skickas inte om det är kallare än 10 C°. Hoppas de klarar resan!
Osäker! Det jag läst är att de inte tål kyla bra och att folk inte skickar dem om det är minusgrader iaf. Nu åker de bara från Norrköping till Sthlm och nu har det varit ca 15 grader dagtid och 5 grader på natten. Hoppas det fungerar...
 
Du kan ju plantera ihop dem i en stor kruka? Då blir det ett buskigare intryck, och man kan sätta de långa i mitten och de snyggare på sidorna t.ex.

Annars slänger jag bara de som envisas med att växa fult.
ja, jag har funderat på det, inte omöjligt att jag hittar på något sådant :)
 
Osäker! Det jag läst är att de inte tål kyla bra och att folk inte skickar dem om det är minusgrader iaf. Nu åker de bara från Norrköping till Sthlm och nu har det varit ca 15 grader dagtid och 5 grader på natten. Hoppas det fungerar...
Får hoppas att de klarat resan då. Låter som det kan ha varit för kallt på natten om ni har otur. :nailbiting:
 
Får hoppas att de klarat resan då. Låter som det kan ha varit för kallt på natten om ni har otur. :nailbiting:
Jag är också rädd för det. Eller för att de ska vara packade så att de blivit totalt krossade... Alltså, just nu känns det som att det ska mest till ren tur för att de ska ha överlevt. Hoppas på positiv överraskning imorgon :D
 
Man kan blanda som man vill! Men vissa sorter växer ju lite olika, olika fort, blir olika stora osv, så det kan man behöva tänka på.
Är ju mina första bebisar, så kanske ska vänta lite med att experimentera 😅 har en känsla av att jag kommer hinna göra det en hel del framöver 🙈

Hur pass mycket ska rötterna växa innan man planterar? Mina ser ut såhär nu (lite creepy ser de ju ut 😬)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220421_184945.jpg
    Screenshot_20220421_184945.jpg
    50,2 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:
Är ju mina första bebisar, så kanske ska vänta lite med att experimentera 😅 har en känsla av att jag kommer hinna göra det en hel del framöver 🙈

Hur pass mycket ska rötterna växa innan man planterar? Mina ser ut såhär nu (lite creepy ser de ju ut 😬)
Jag hade velat ha ca +2 cm rötter på de där. Det går snabbt när de väl börjat! Men håller man bara jorden blöt i början kan man rota direkt i jorden också.

Eller så kommer man aldrig till skott och de får bo i vatten på obestämd tid: :rofl:
20220421_190029.jpg
 
Är ju mina första bebisar, så kanske ska vänta lite med att experimentera 😅 har en känsla av att jag kommer hinna göra det en hel del framöver 🙈

Hur pass mycket ska rötterna växa innan man planterar? Mina ser ut såhär nu (lite creepy ser de ju ut 😬)
När mina har sådär mycket rötter så brukar det ta 1-2 dygn innan jag tycker att de har så mycket rötter att de kan komma ner i jorden. Än så länge har det gått bra.
 
Jag har preciiiis fått hem nya palettblad! :banana: De hade överlevt resan hit! Lite tillplattade och den ena tappade några blad, men de ska nog hämta sig!

Här är den första, orotad. Det var den som tappade några blad.
278942996_385085790290952_2124198990660130043_n.jpg


Den andra hade låååånga rötter redan, så den fick komma ner i jord direkt.
278864129_998957557414489_5898602993403878304_n.jpg
 
Ställt ut några av paletterna utomhus nu och därmed fått lite plats till några av mina fröisars frön som jag sått istället. Fick mersmak efter den självsådda fröisen + att jag hittat fler självsådda småttingar i krukorna. :love:
 
Sticklingen utan rötter som kom till mig, den börjar få rötter nu! M.a.o. klart levande efter resan :banana: Älskar färgerna på den och har varit sååå sugen på att buda på några liknande på tradera, och äntligen verkar jag ha en. Så pepp på att se den växa :rofl:
Efter så himla kort tid?! :jawdrop: Va?!

Jag har helt uppenbart fel växter, sabla sega orkidéer. :meh:
 
Efter så himla kort tid?! :jawdrop: Va?!

Jag har helt uppenbart fel växter, sabla sega orkidéer. :meh:
Haha! ja! Den klipptes dock några dagar innan avresa och stod i vatten då för att försöka få något som liknade rötter på den, så det har gått kanske 1 vecka från det att den klipptes tills rötterna började komma. Räknar med att sätta den i jord på tisdag/onsdag.
 
Haha! ja! Den klipptes dock några dagar innan avresa och stod i vatten då för att försöka få något som liknade rötter på den, så det har gått kanske 1 vecka från det att den klipptes tills rötterna började komma. Räknar med att sätta den i jord på tisdag/onsdag.
Det är fortfarande bara några dagar ju! :jawdrop: Hade det varit en orkidé du försökt det med, så hade det krävts månader i vitmossa med superhög luftfuktighet och typ värmeplatta. Dessutom hade det krävts en dans med underkläder på huvudet och ett par kanintofflor hade behövts offrats till orkidéguden för att lyckas. :meh: Typ. Det kan förekomma osanningar i det jag skrivit. :rofl:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 017
Senast: Maria D
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
134
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp