Bukefalos 28 år!

Palettblad/Coleus

IMG_20220412_194941.jpg


Den tredje. Otroligt ful just nu. Ska klippa ner den totalt har jag tänkt. Har tre till såna här fulingar.
 
Jag har en kvar och håller på med ett experiment. Detta exemplar började som sticklingar för typ ett år sen. Jag beskär den väldigt hårt ofta och låter den stå i ett söderfönster. Den är som en kompakt boll typ. Får se hur länge den lever, precis planterat om den.
 

Bifogade filer

  • 9AB80078-AD36-4EF2-92BE-E419ADF5233E.jpeg
    9AB80078-AD36-4EF2-92BE-E419ADF5233E.jpeg
    327,7 KB · Visningar: 41
Total novis när det kommer till palettblad 🙈 köpte en liten sorglig stickling på ICA Kvantum i höstas, inte mer än en dm hög. Har inte tänkt på den så mycket mer än att jag vattnat då och då men den har varit nära döden fler än en gång. Men så började något hända, och då jag ändå har intresse av gröna växter så provade jag att plantera om den lilla stackaren. Och den tog fart, och jag planterade om igen. Har köpt en fuktmätare och har märkt hur törstig den är, tycker den varit svår att lära känna men nu börjar vi bli mer än bara bekanta 😅 nåväl, då den bara har en stam så började den bli lite ostadig, så jag kapade av toppen och tog de små skott jag kunde. Så nu har jag en stor stickling och några små, hoppas på rötter snart! Så ja, jag är nu officiellt i Palett-träsket 🥰
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220416_232547.jpg
    Screenshot_20220416_232547.jpg
    116,9 KB · Visningar: 44
Total novis när det kommer till palettblad 🙈 köpte en liten sorglig stickling på ICA Kvantum i höstas, inte mer än en dm hög. Har inte tänkt på den så mycket mer än att jag vattnat då och då men den har varit nära döden fler än en gång. Men så började något hända, och då jag ändå har intresse av gröna växter så provade jag att plantera om den lilla stackaren. Och den tog fart, och jag planterade om igen. Har köpt en fuktmätare och har märkt hur törstig den är, tycker den varit svår att lära känna men nu börjar vi bli mer än bara bekanta 😅 nåväl, då den bara har en stam så började den bli lite ostadig, så jag kapade av toppen och tog de små skott jag kunde. Så nu har jag en stor stickling och några små, hoppas på rötter snart! Så ja, jag är nu officiellt i Palett-träsket 🥰
Om du vill lär det ju gå bra att kapa av den där rätt rejält, och få måånga palettblad :D
 
Om du vill lär det ju gå bra att kapa av den där rätt rejält, och få måånga palettblad :D
Jag har förstått det, men vågar inte mer just nu 🙈😅 såhär ser den ut just nu, ska försöka mig på nåt trädliknande med denna tror jag, ser ut som på bilden just nu. Har förstått att jag ska fortsätta beskära den i toppen så den breder ut sig och "buskar till sig", får väl se hur det får med den saken 😊

Någon som kan svara på hur lång tid det brukar ta innan det kommer rötter när man har sticklingarna i vatten? Mvh otålig
 

Bifogade filer

  • IMG_20220417_101720.jpg
    IMG_20220417_101720.jpg
    431,1 KB · Visningar: 35
Jag har förstått det, men vågar inte mer just nu 🙈😅 såhär ser den ut just nu, ska försöka mig på nåt trädliknande med denna tror jag, ser ut som på bilden just nu. Har förstått att jag ska fortsätta beskära den i toppen så den breder ut sig och "buskar till sig", får väl se hur det får med den saken 😊

Någon som kan svara på hur lång tid det brukar ta innan det kommer rötter när man har sticklingarna i vatten? Mvh otålig
Ser bra ut ju :D Som jag förstått det är det olika mellan olika sorter hur snabbt de växer, får rötter osv. Mina sticklingar får rötter efter 5-7 dagar. Står i soligt fönster och allt som står i jord får växtnäring en gång i veckan.
 
Ser bra ut ju :D Som jag förstått det är det olika mellan olika sorter hur snabbt de växer, får rötter osv. Mina sticklingar får rötter efter 5-7 dagar. Står i soligt fönster och allt som står i jord får växtnäring en gång i veckan.
Tack 😁
Får ha lite mer tålamod då helt enkelt. Köpte fina små vaser och en ny "moderplanta" idag, tog genast en stickling 😅 så nu står de i ett annat fönster med lite mer ljus, får hoppas de trivs!
 

Bifogade filer

  • IMG_20220417_150110.jpg
    IMG_20220417_150110.jpg
    212,3 KB · Visningar: 28
Meh! Skulle ge två sticklingar till en vän. "ÅH! Tack! Vill du ha några av Lina fröisar? Här, varsågod!
:rofl:

Får se om det kan bli något kul av dem. Just nu är de ju ganska tråkiga, men det ska bli intressant att se hur mycket färg de kan få om man tar hand om dem bra.
a1d01c0ec762cdc09e7496193f930c23.0.jpg
 
IMG_20220418_113007.jpg

Städade ur våra två stora palettblad på jobbet för några veckor sen. Var fyllda med torra blad mm. Pga bristande vattning. 😅
Småttingarna föll av medan jag höll på och dom lite större tog jag själv, så hela gänget fick följa med hem sen.
 
Om posten går så snabbt som den bör så flyttar det in två nya palettblad här imorgon :banana: Både vännen som skickat och jag väntar otåligt. Hoppas verkligen att de överlevt resan :nailbiting:

Inser också att jag måste försöka bli av med några, för det är så mycket här hemma nu. Kan dock inte bestämma mig för vilka, och vet inte riktigt hur jag ska göra med några jag har, tycker de växer fult men vet inte om de kanske blir snyggare bara av att växa till sig lite mer eller om jag ska försöka ta något skott och frisera dem lite. De jag har som är snyggast är just nu väldigt små, men de växer jämnt i alla fall...
 
Om posten går så snabbt som den bör så flyttar det in två nya palettblad här imorgon :banana: Både vännen som skickat och jag väntar otåligt. Hoppas verkligen att de överlevt resan :nailbiting:

Inser också att jag måste försöka bli av med några, för det är så mycket här hemma nu. Kan dock inte bestämma mig för vilka, och vet inte riktigt hur jag ska göra med några jag har, tycker de växer fult men vet inte om de kanske blir snyggare bara av att växa till sig lite mer eller om jag ska försöka ta något skott och frisera dem lite. De jag har som är snyggast är just nu väldigt små, men de växer jämnt i alla fall...
Hur temperaturkänsliga är de? Jag kan ju typ inget om palettblad, men sitter och väntar på att det ska bli tillräckligt varmt för att beställa lite orkidéer. Dessa skickas inte om det är kallare än 10 C°. Hoppas de klarar resan!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 017
Senast: Maria D
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
142
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp