Palettblad/Coleus

Känner mig så himla trött på palettblad. 😅 Tror delvis det är för att jag har för många så idag blev det utrensning! Så skönt att bli av med en del av dem, behövs rensas ännu mer men det blir en annan dags huvudbry.

Dessa två tror jag att jag behåller, det ska vara sticklingar av samma fröis men de blir bara mer och mer olika? :confused:
Rosagulfröis6.jpg
 
Håller på med lite utgallring, omplantering och omflyttning denna veckan för att alla plantorna ska få plats i ett fönster (som inte är direkt över ett element) eller i alla fall stå så ljust det går. Har ju råkat köpa på mig lite mycket och sedan tagit sticklingar och sått frön...

Har bestämt att jag inte vill skaffa växtbelysning i år, ska se om mitt intresse håller i sig först. De plantor som överlever gör det. Kommer inte bry mig om om de tappar färg, så länge de ser friska ut i övrigt får de vara kvar till våren.
 
Upplever också att i takt med att nya blad kommer så vissnar de gamla underifrån.
Men det kanske bara är fel årstid för att omplantera dem? Bör man förvänta sig att de blir lite risiga under vinterhalvåret?
 
Upplever också att i takt med att nya blad kommer så vissnar de gamla underifrån.
Men det kanske bara är fel årstid för att omplantera dem? Bör man förvänta sig att de blir lite risiga under vinterhalvåret?

De klarar sig bra under vintern om man ger dem växtbelysning. Utan det blir de risiga och tråkiga tyvärr.
 
image.jpg


Klippte ner dem rätt hårt nu. Vägrar få stora plantor som jag får gallra ner totalt sen. Nu ska de bli täta från start.
Blev rätt tråkigt i fönstret dock.
 
Min ena palettblad "blommar"? Ska jag ta bort den eller inte?
Kan ta en bild i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet
 
Min ena palettblad "blommar"? Ska jag ta bort den eller inte?
Kan ta en bild i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet
Paletten kommer bli ful om du låter den blomma men det är rätt kul att låta dem göra frön som du kan så sen och få roliga och unika fröisar från! Så det beror på vad du vill göra. Jag tar frön på de jag tror kommer göra spännande barn men knipsar av knopparna på resten.
 
Snart får jag inte plats med alla 😅 Det är till 90% haines här mem jag vågar inte köpa nytt då det är så stor risk att få ohyra. Gillar den både blek och med mycket färg med 🙂
Villen är er favorit?

Älskar slitna lerkrukor förövrigt 👌🏼
B4265944-E1E1-42B1-8EDD-A18AC8924DEF.jpeg
 
Jag sorterade ju bort de flesta paletterna i höst och nu under vintern har en del sorterat bort sig själva, men jag är ändå inte helt klar med utrensningen. Jag vill att de ska vara snygga året runt annars orkar jag inte med dem. Känns lite tomt och konstigt men också rätt skönt. Nu finns det plats för fler gröna växter istället! Eller nya frösådder... :p

Hade inte planerat att behålla Honey Pie egentligen men hon har hållt sig så fin att hon får stanna: :heart
20230212_173719.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 996
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
466
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 421
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 746
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp