Palettblad/Coleus

Min lilla skrutt som jag fick som stickling av svägerskan. Den har redan lämnat sticklingar till både vänner och kolleger. 😁

Försöker hålla den ungefär såhär
16291976421114004985549040500459.jpg
 
Har inte läst alla sidor 🙈 men har problem med att mina palettisar väldigt ofta får ohyra. Oftast trips men även sorgemygg. Har haft massdöd flera gånger och bara lyckats rädda ett fåtal med såpbad. Min farmor som fick sticklingar av mig för flera år sen har kvar samma moderplanta (plus en drös till såklart) men har aldrig haft problem. Jag å andra sidan har haft problem i tre olika boenden. Funderar lite på om det kan bero på att de har små krukor? Använder minikrukor (skäms på mig 🙈) för att ens få plats med fler än två sorter. Är det någon annan som haft återkommande ohyra som lyckats lösa det?
 
Jag vill gärna köpa sticklingar av dig sen gul zebra. De är mycket snygga.
Får se när det finns nåt att klippa, tycker de växer sjukt långsamt :laugh:
haha nä typ alla, får mest gröna från mina frömixar.
Ajfan!
Jag kikade och de flesta är från olika mixar men de här är från Hotlips:

20210814_193555-jpg.75440


20210814_193445-jpg.75446


Och den här är från Summer Meadow:

20210814_193428-jpg.75445


Jag har de under belysning dock, det gör ju sitt till också :)
 
Meeen @gul_zebra vilka snygga fröisar du har! Mina är asfula :cry: alla utom de från Feathers, och de ser typ likadana ut alla tre. Hur gamla var dessa när de slutade se ut som sallad?
 
Detta är den enda överlevaren efter att jag stekte min första sådd i solen. Fröna köptes som frön efter NN men jag ser ju att det är köpefrön från Rainbow Multicolor Pride eller vad det exakta namnet nu är :meh:
zeSKE2K.jpg

Resten är bara sallad. De är kanske någon månad gamla nu.
KSzhxzT.jpg

Mer sallad

sjlRWQB.jpg

El Salato
Z7DgRpQ.jpg

Två sallader efter Centurion
FqW09Ga.jpg

Inte supersallader men ser ut som alla andra Feathers-fröisar typ.
WHtkRUK.jpg
 
Meeen @gul_zebra vilka snygga fröisar du har! Mina är asfula :cry: alla utom de från Feathers, och de ser typ likadana ut alla tre. Hur gamla var dessa när de slutade se ut som sallad?
Tack!
Jag har ingen aning, men jag tror att jag sådde de i typ maj/juni iaf? Men riktigt fina har de börjat bli först efter att de flyttade in under lampa, jag har den här från Biltema: https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/rorlampor/led-lampa-ip65-2000045566 :)
 
Tack!
Jag har ingen aning, men jag tror att jag sådde de i typ maj/juni iaf? Men riktigt fina har de börjat bli först efter att de flyttade in under lampa, jag har den här från Biltema: https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/rorlampor/led-lampa-ip65-2000045566 :)
Haha jag har precis samma lampa, fast andra paletter står under dem! Tycker de har varit bra på att ta fram gult och vissa av mina röda blir jättefina, medan Redwig och NN Ruby Tuesday blev mörkbruna O_o Fröisarna har stått under Aigostar 2x40w 6000k som får allt annat att färga ut så jag har nog bara asfula fröisar :rofl: Några som är kvar i drivhuset ser än så länge mer lovande ut men växer långsammare.
 
Har fått två sticklingar av en kollega. Har dom i vatten och det har bildats rötter. Hur vet jag när det är läge att stoppa dom I jord och ska jag tänka på något speciellt när jag gör det?
Mycket tacksam för svar ❤
 
Har fått två sticklingar av en kollega. Har dom i vatten och det har bildats rötter. Hur vet jag när det är läge att stoppa dom I jord och ska jag tänka på något speciellt när jag gör det?
Mycket tacksam för svar ❤

Jag brukar vänta tills rötterna är nån cm långa och sen bara petar jag ner dem i jord. Inget konstigare än så. Men jag är ingen expert.
 
Har inte läst alla sidor 🙈 men har problem med att mina palettisar väldigt ofta får ohyra. Oftast trips men även sorgemygg. Har haft massdöd flera gånger och bara lyckats rädda ett fåtal med såpbad. Min farmor som fick sticklingar av mig för flera år sen har kvar samma moderplanta (plus en drös till såklart) men har aldrig haft problem. Jag å andra sidan har haft problem i tre olika boenden. Funderar lite på om det kan bero på att de har små krukor? Använder minikrukor (skäms på mig 🙈) för att ens få plats med fler än två sorter. Är det någon annan som haft återkommande ohyra som lyckats lösa det?
Grejen med trips och bekämpningen av dem är att de har en lite längre cykel från ägg till stor trips, så många av behandlingarna du sprayar på plantan tar en generation trips men sedan kläcks en ny. Förr fanns pinnar du kunde sticka i jorden som plantan tog upp vilket tog död på ohyran så fort den började suga växtsaft, men de var inte så bra för miljön så nu har vi sånt man sprayar på och nyttodjur att använda oss av. Sedan kan du få in trips genom öppna fönster eller från andra växter. Min poäng är att de uppstår inte spontant men kan gömma sig kvar i gradiner, som ägg i plantan, eller på andra ställen. Så mitt bästa tips är att isolera nya växter antingen i ett eget rum eller i stor genomskinlig plastback, och håll dem isolerade i ett par månader. Kontrollera ofta bladens undersida och kolla efter skador, och behandla direkt när du ser något. Behandla sedan igen varje vecka i 4 veckor. Gör uppehåll och fortsätt kontrollera att plantorna inte får nya skador. Tvätta ev. gardiner och torka av ytor där det varit tripsangrepp förut. Förmodligen har du haft trips som dröjt sig kvar och skapat nya infestationer.
Sorgmygg bryr jag mig inte om. Har alla växter i krukor med hål i botten ståendes på fat, och när man vattnar underifrån blir det sällan mer än någon enstaka mygga. Man kan sätta upp klisterskivor om man vill ha fatt på dem. Har man stora problem kan man köpa Nemablom (nematoder) och vattna ned i krukorna så ska de äta upp sorgmyggeägg/larver. Har gjort det en gång på frösådder men de råkade jag ångkoka bara ett par veckor senare så jag kan inte säga om det hjälpte mycket... :grin:

Det är absolut ingen fara att ha Palettblad i små krukor, enda skillnaden är att du behöver vattna ofta. :)
I98A6992.jpg
 
Grejen med trips och bekämpningen av dem är att de har en lite längre cykel från ägg till stor trips, så många av behandlingarna du sprayar på plantan tar en generation trips men sedan kläcks en ny. Förr fanns pinnar du kunde sticka i jorden som plantan tog upp vilket tog död på ohyran så fort den började suga växtsaft, men de var inte så bra för miljön så nu har vi sånt man sprayar på och nyttodjur att använda oss av. Sedan kan du få in trips genom öppna fönster eller från andra växter. Min poäng är att de uppstår inte spontant men kan gömma sig kvar i gradiner, som ägg i plantan, eller på andra ställen. Så mitt bästa tips är att isolera nya växter antingen i ett eget rum eller i stor genomskinlig plastback, och håll dem isolerade i ett par månader. Kontrollera ofta bladens undersida och kolla efter skador, och behandla direkt när du ser något. Behandla sedan igen varje vecka i 4 veckor. Gör uppehåll och fortsätt kontrollera att plantorna inte får nya skador. Tvätta ev. gardiner och torka av ytor där det varit tripsangrepp förut. Förmodligen har du haft trips som dröjt sig kvar och skapat nya infestationer.
Sorgmygg bryr jag mig inte om. Har alla växter i krukor med hål i botten ståendes på fat, och när man vattnar underifrån blir det sällan mer än någon enstaka mygga. Man kan sätta upp klisterskivor om man vill ha fatt på dem. Har man stora problem kan man köpa Nemablom (nematoder) och vattna ned i krukorna så ska de äta upp sorgmyggeägg/larver. Har gjort det en gång på frösådder men de råkade jag ångkoka bara ett par veckor senare så jag kan inte säga om det hjälpte mycket... :grin:

Det är absolut ingen fara att ha Palettblad i små krukor, enda skillnaden är att du behöver vattna ofta. :)
Visa bifogad fil 75636
Tack så mycket! Då är det nog så enkelt som att jag behandlar för sällan.
 
Fröis:
20210816_144342.jpg

Är den inte lite lik Alligator Alley?

Tror även jag skaffat mig en Trailing Queen, vattnat blommor hos brorsan och ett av hans palettblad har växt som sjutton och går av både här och där så passade på och tog en stickling.
 
Fröis:
Visa bifogad fil 75755
Är den inte lite lik Alligator Alley?

Tror även jag skaffat mig en Trailing Queen, vattnat blommor hos brorsan och ett av hans palettblad har växt som sjutton och går av både här och där så passade på och tog en stickling.
tycker den är ganska lik, ska försöka komma ihåg att ta bild på min alligator alley som jag har ute senare så kan vi jämföra.


Väntar på mina oriusbaggar och tripsrovkvalster, palettbladen kämpar på och jag har många fina fröisar på gång, både fröäkta och NN. Måste ta lite bilder och dela med mig här. Lite svårt att förmedla färgerna med min mobil dock. Använder ni något speciellt program eller ni bara tar bilder?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 949
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 937
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 114
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 211
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp