Palettblad/Coleus

tycker den är ganska lik, ska försöka komma ihåg att ta bild på min alligator alley som jag har ute senare så kan vi jämföra.


Väntar på mina oriusbaggar och tripsrovkvalster, palettbladen kämpar på och jag har många fina fröisar på gång, både fröäkta och NN. Måste ta lite bilder och dela med mig här. Lite svårt att förmedla färgerna med min mobil dock. Använder ni något speciellt program eller ni bara tar bilder?
Jag redigerar i mobilens program om färgerna blir helknasiga, min mobil har en tendens att överdriva färgerna så brukar behöva fixa till det. Har jag tagit kort i fel ljus/mot fel bakgrund blir det stört omöjligt att rätta till dock och det är bara att ta ett nytt kort isf.
 
Palettbladen upphör aldrig att förvåna mig :rofl:
20210822_150242.jpg

Satte dessa bladen i en vas för att jag inte ville slänga dem direkt. Men de vissnade aldrig utan skaffade sig rötter istället :confused:
 
Har förövrigt börjat med projekt: Ta in sticklingar, så jag har lite marginal att misslyckas på. En stickling av alla sorter ska badas och få komma in i karatän sen.

Vissa sticklingar har inte klarat badet så bra utan bladen blir helt förstörda, andra sticklingar märks det ingenting på. Misstänker att sticklingarna som inte klarar av det antagligen varit angripna av något?
 
Fröis:
Visa bifogad fil 75755
Är den inte lite lik Alligator Alley?

Tror även jag skaffat mig en Trailing Queen, vattnat blommor hos brorsan och ett av hans palettblad har växt som sjutton och går av både här och där så passade på och tog en stickling.
här är min alligator alley i utekrukan, de är ju väldigt lika
 

Bifogade filer

  • 235473875_1522218208156991_3438205502666912310_n.jpg
    235473875_1522218208156991_3438205502666912310_n.jpg
    258,2 KB · Visningar: 24
Kan man ta ett helt palettblad, skölja bort all jord och stoppa ner den i ett olje/vatten-bad och sätta den i vatten sen? Eller drunknar de om man gör så om rötterna vant sig vid jord?
 
Kan man ta ett helt palettblad, skölja bort all jord och stoppa ner den i ett olje/vatten-bad och sätta den i vatten sen? Eller drunknar de om man gör så om rötterna vant sig vid jord?
Folk på fejjan i grupper påstår att rötterna är olika för vatten och i jord, men jag har inte sett källor på det. Hade tänkt pröva men mitt "offer" hade för mycket rötter för att det skulle gå att få loss typ någonting ens vid sköljning. Trånga krukors baksida...
 
Åh så fin :love: Tankarna går åt min villhöverplett Autumn Apple fast ljusare och mer gul. Älskar gula paletter.
Eller hur :love: Är imponerad över utfärgningen, den står innanför några andra i ett fönster utan extra ljus och vi har knappt haft sol på ett tag. Innan var den bara grön, fin men grön.
Försökte googla Autumn Apple men hittade ingenting, du har inte en bild tro? Den låter fin :D
 
@Jordgubben från Skåne På temat fota-man spar sig massor med knöl genom att hitta ett ljus som funkar, gärna med rätt temperatur så man inte förändrar färgerna för mycket. Jag tycker 5500 klevin är perfekt temperatur att fota i. Sen har jag lite knep om kameran inte uppfattar saker rätt, som att lägga in något vitt och något svart i ett hörn av bilden för att hjälpa till med Vit balansen, och sen klipps det bort ur den färdiga bilden. Har jag en färg sen som inte kommer fram ordentligt kan jag testa att lägga in något annat föremål för att pusha kameran åt rätt håll. Så till exempel om jag har en gul palett kan ett lila föremål få färgen att framträda bättre. För att göra detta "på riktigt" kan du köpa ett färgkort på en fotoaffär. Sen redigerar jag i Googles redigerare på telefonen, den är med gratis på Android. Föredrar den för att man kan justera färgtemperaturen i bilden om man inte haft perfekt ljus. På datorn använder jag Lightroom, men det är mer för hästar och andra motiv då det tar tid.
 
Eller hur :love: Är imponerad över utfärgningen, den står innanför några andra i ett fönster utan extra ljus och vi har knappt haft sol på ett tag. Innan var den bara grön, fin men grön.
Försökte googla Autumn Apple men hittade ingenting, du har inte en bild tro? Den låter fin :D
På den här bilden är den väldigt mörk ch det finns inte många som säljs tyvärr, men såhär ser den ut: https://drive.google.com/file/d/1wxuiQkn5nUI7uQnKIAbUYAJSEhLpsuKb/view?usp=drivesdk
 
Jag har oriusbaggar överallt.....förutom bland palettbladen tror jag haha. Jaja får testa om de gör någon nytta. Har hängt upp tripsrovkvalster överallt också. Ska snart rensa bort de jag inte känner något för inför vintern.

Fick hem två rejäla avatarsticklingar igår och en carm's charm. Hoppas de tar sig innan vintern
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210822-114942_Instagram~2.jpg
    Screenshot_20210822-114942_Instagram~2.jpg
    220,6 KB · Visningar: 34
Jag har oriusbaggar överallt.....förutom bland palettbladen tror jag haha. Jaja får testa om de gör någon nytta. Har hängt upp tripsrovkvalster överallt också. Ska snart rensa bort de jag inte känner något för inför vintern.

Fick hem två rejäla avatarsticklingar igår och en carm's charm. Hoppas de tar sig innan vintern
Meeen så fin, den har jag missat att jag behöver ha i samlingen :love:
 
Har sålt lite sticklingar förra veckan och som vanligt känner jag mig helt paj efter att ha packat sticklingar måndag och tisdag 🤒 Skönt att få klippa ned bjässarna utan att kasta dock. Nästa projekt är arr ordna en hylla med belysning för alla karantän sticklingar så jag kan få fin färg på de också. Inhandlade några UTS sticklingar nyligen och en Shamarkhan Queen som bara är så sjukt fin.

Har några småttisar som börjar komma tillbaka efter att jag klippt ned dem, bland annat en fröis (inte sådd hos mig) jag övervägde att kasta som nu är söt
ABtstls.jpg


Antique börjar komma nu. Ömtålig sort tror jag
gBhNfaR.jpg


Empress, hoppas hon inte knoppar på ett tag nu
D2WrKhx.jpg


Fröis som helt ändrat bladform sen jag klippte ned den. Får se hur den utvecklar sig nu
zcQkxw9.jpg


Fröis efter Jupiter
rxwixtF.jpg


Pink Dream
nxjqiAB.jpg


Minns ni min "Hedwig" jag köpte grön och inte tyckte stämde när den började växa på sig? Det är för att det är en Flirtin Skirts, så nu är det mysteriet löst 😂
zbUQSAw.jpg


Orange You Glad
QPgL1XL.jpg


Glinda bredvid sin fröis
e57Dxja.jpg


Yellow Pin har varit väldigt ledsen sen den fick stå för mörkt men nu börjar toppbladen se mer normala ut igen
gcR2PDs.jpg


Den kanske inte är så väldigt ovanlig men jag tycker den är så fin, Red Ruffles
cGeXudj.jpg


Sucre som ser grön ut fast den är gul
Tck6tX0.jpg


Äntligen lite färg på Royal Glissade
BpzMgbl.jpg


Sophia har sett anskrämlig ut men nu så
nu6h0Oo.jpg


Henna
OgPEKdZ.jpg


Verkar typ bara vara jag som gillar Cranberry Sun 😂
6Vhyyyd.jpg


En av mina favoriter, Tiger Lily som gillar sin nya lampa
UJoId5U.jpg


Äntligen börjar Redwig se röd ut, den har varit typ brun i evigheter känns det som. Nu ser det dock ut att vara knopp på gång, suck
LcvxyVu.jpg


Centurion
3iq9EAI.jpg


Och NN Röd Camo börjar också se vettig ut. Tyvärr satte den knoppar på alla skott så nu har jag bara y-skott...
3yFcy74.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 948
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 077
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 210
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp