Bukefalos 28 år!

Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Det kostar ju en del med serum, ~2500-3000kr, så det är nog ffa de större sjukhusen som har det. Ger dock en klart bättre prognos.
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Ringde till min lokala djurklinik i ett annat ärende och passade på att fråga om kortison till sommaren.
Där sa de att det har konstaterats fler dödsfall i de fall där hundarna fått kortison, än i de som inte fått det.

Så rådet var att hålla hunden så stilla som möjligt, hålla bettområdet lågt och ta sig till veterinär.:idea:
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

KL. Detta har blivit en djungel där ingen kan säga vad som är rätt.
Även antihistamin anses av vissa kontraindicerat o har igenligen ingen dokumenterad effekt i sammanhanget.
Jag ger kortison när hunden kommer in, då har det gått ett tag o risken för spridning minskat o jag kan instruera ägaren om hur viktigt det är att hålla hunden i stillhet.
Kortison begränsar den lokala skadan, kan ha en viss effekt mot chock men motverkar inte sena organskador.
PL
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Finns det något man kan ge för att förhindra efterföljande organskador? Hur lång period ger du cortison?
Sprider det sig alltså lättare om hunden skulle få cortison direkt?

Anledningen till jag undrar är att min hund när han blev biten redan hade cortison i kroppen då han redan stod på behandling. Jag trodde att det skulle hjälpa men det kan kanske ha bidragit till att han blev ganska dålig...?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 457
Senast: Philosophia
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 988
Senast: kebabbert
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 161
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp