Panasonic eller Canon?

Seabaz

Trådstartare
Vilken av dessa skulle ni välja och varför? Jag kan inte bestämma mig för vilken...? detta är digitalkameror

PANASONIC Lumix DMC-TZ5

eller

CANON PowerShot SX110 IS

Sv: Panasonic eller Canon?

Panasonicen, men en annan modell, om detta är prisklassen du tittar i.

http://www.dpreview.com/reviews/Q408premiumgroup/page5.asp

de har gjort recensioner av de senaste kompaktkamerorna i 3 oliak prisklasser, budget, ultakompakt och premium. Panasonic Lumix fx150 fick högsta betyg i premiumklassen, Panasonic Lumix DSC-FX37 vann delad seger i ultrakomapktklassen, och Panasonic Lumix LZ8 vann budgetklassen.

dock bör det tilläggas att det alltid var canons kameror de delade segrarna med, eller som kom tvåa pga att blixten laddar upp så långsamt.

höll på att glömma, direktlänk till den kameran du förslog, http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/

(har själv en powershot Sx100 IS, och den är väl precis vad man kan förvänta sig egentligen, en bra kamera, tar fina bilder, dock pajjade bildstabilisatorn (efter 45k bilder dock) på den så alla bilder är suddiga.)

Jag har haft panasonicen i äldre modell som hade fått massa priser.... men du, den sög fårballe.... aldrig haft så seg och dålig kamera. Jag skulle med andra ord välja Canon. Båda borde finnas att testa i butik, åk och kläm och känn.

okej tack för svaren!!

Det jag söker först och främst är en liten (läs smal) kamera med mycket optisk zoom 10x.

Megapixlar spelar inte såå stor roll men minst 7-8

Och priset max 3000kr

Dom två jag skrev ovan är dom som matchade mig bäst på prisjakt... canon känns mer i hjärtat hos mig men det kan ju vara undermedvetet då det är ett mer "känt märke" för mig personligen...

Tidigare hade jag en Olympus camedia med 4mpx och 10x optisk zoom som jag lärde mig ta fantastiska bilder med (som dög för mig ;) )

Nu har jag även en Olympus digital systemkamera och söker en vanlig digitalkamera så man slipper släpa med sig systemaren på typ fest ... men den ska ändå duga till att ta bra foton med när jag vill

Jag är verkligen inget fotoproffs men lär mig hela tiden...

men, då har du väl föreslagit helt fel modeller? powershot sx110 är väl verkligen inte smal, den är ju typ 4cm i diam på tjockaste stället :S

för antingen så har du en superzoom (10x optisk förstoring) och då är det en större kompaktkamera för att få plats med allt glas, plus att du måste stå rätt långt ifrån alla som står nära då vidvinkeln snarare påminner om 2x zoom. eller så har du en smal kamera, som verkligen får plats i bakfickan, och offrar en hel del optisk zoom, typ ner till 3-4x.

inhand.jpg

Jag har Canon ixus 75 som partykamera (perfekt att stuva ner i minsta handväskan till och med)
Canon Powershot G10 som "orkar inte dra runt på systemet-kamera" Den presterar väldigt bra och känns gedigen men den har ju inga 10x zoom vad jag vet... blir perfekt att ta med på resor och semestrar, den har halsrem och ligger skönt på kaggen :)
och Nikon D300 som systemkamera...

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 157
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Fick en kamera, Canon Eos M10 i julklapp av sambon. Det medföljde ett objktiv EF-M15-45 IS STM. Det känns som ett rätt alldagligt objekt...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Snubbelfot
·
Fritid Någon av mina vänner som är duktiga på kameror? Jag tänker köpa ny, för att kunna filma och fota hästar, till tex salu filmer etc...
Svar
2
· Visningar
579
Senast: ztsu
·
IT & mobiler I veckan ska jag utöka min fina kamerasamling med ytterligare en kamera. Denna gång en vattentät kompaktkamera för att kunna ta...
Svar
14
· Visningar
1 198
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka