Bukefalos 28 år!

PANIK! Målarkunniga, hjäälp!

Miraculus

Trådstartare
Jag har planerat att lackera mina träköksluckor vita länge nu och imorse satte jag igång. Gjorde precis som dem sa i målaraffären, att först slipa upp ytan på luckan lite och sedan dra det första lagret med lackfärg. I affären rekommenderade dem mig till Beckers aqua lackfärg halvblank 40 antikvit.

Men så var jag på Ullared och där hade dem en billigare lackfärg, Liwa lackfärg 30. Tänkte att jag kunde använda den istället och nu efter första draget så blev färgen inte alls jämn och framför allt helt oljig så det bildades små bubblor/prickar i färgen när det kom på luckan. Fick panik och började dra av färgen med en handduk, så nu är luckan sådär blekvit och flammig. Hoppas kunna måla på nytt med Beckers färg när det torkat men är så rädd att den här oljiga grunden ska ligga kvar och så att det händer samma sak trots att jag målar över med Beckers.

Den här Liwafärgen är dessutom riktigt jobbig att ha att göra med. Har fått den på händerna och den är som ett klister och klibbar och vill inte försvinna med varken diskmedel eller tvål. Har ingen lacknafta hemma så får se hur detta ska gå . .

Vad var det som hände med den här första färgen, varför blev den så oljig och bubblig på träytan? Har det med dess innehåll? Nån som är kunnig och vet?

Gråter blod här och undrar om min lucka kan räddas :cry:
 
Sv: PANIK! Målarkunniga, hjäälp!

Lackfärg beter sig så om man målar den på lackad yta, stryck ut ordentligt, låt torka och måla ett lager till.
Och enda sättet att få bort den från händer osv är just lacknafta/tinner, lackfärg är inte vattenlösligt och går alltså inte bort med tvål & vatten.
 
Sv: PANIK! Målarkunniga, hjäälp!

det finns nåt som heter målartvätt, betydlit nyttigare för dig än lacknafta!
använd handskar, lacknafta är fettlösande vilket är en stor hälsorisk för dig!
 
Sv: PANIK! Målarkunniga, hjäälp!

Men målartvätt löser inte lackfärg? Målartvätt använder man innan man målar för att göra rent ytorna från smuts, fett och andra beläggningar som får färg att fästa dåligt.
 
Sv: PANIK! Målarkunniga, hjäälp!

Känner inte så många killar som har det i badrumsskåpet,gör du??
 
Sv: PANIK! Målarkunniga, hjäälp!

Jag har det definitivt inte, däremot har jag lacknafta, tinner och bensin. Superb:a lösningsmedel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp