Panik vid dusch

Bukefalos 30 år!

Så här gjorde vi:
Hörselskydd på föräldern för att minimera irritation/desperation.

Barnen satt och lekte med nåt, medan föräldern tvättade hela dem med svamp/blöt handduk. Ja, håret också. Det går, men det tar lång tid att få ur schampot. Vi tog bara en droppe, det blir mer än nog för en liten, märkte vi.
Tillräckligt lite vatten i svampen/handduken för att det inte skulle rinna ner i ögonen.
Så här höll vi på tills de blev stora nog för att förstå och ta instruktioner och förklaringar. Det gjorde också att de litade på oss eftersom de faktiskt märkte att de inte fick något i ögonen.
Skriken försvann på ett par veckor när de vågade slappna av och fokusera på leken :)

Våra gillar inte heller dusch. Om vi inte har tillgång ill badkar så får de duscha själva och jag brukar ta lite babyolja och smörja runt. Det brukar räcka långt. Då duschar vi inte håret, utan när vi tvättar hår måste jag skopa vatten i handen och skölja ur med. Nu accepterar de det, men det tog lite tid det med.

Våra badar varje kväll :o När vi träffade en läkare senast så sa hon att barn bara behöver tvättas en gång i veckan. Men sonen äter alla sina måltider med håret (fråga mig inte hur..) och dottern har slutat med blöja och torkar sig själv. Vilket blir halvbra ibland. Men nu är det nog ändå dags att tvätta mer sällan, i varje fall varannan kväll, och hitta en annan lösning för att göra rent det som behövs. Det är nog också mycket en ”kvällsrutin” som kanske inte behövs längre.

Min snart tvååring (mindre än en månad kvar till 2års dagen) är i princip otröstligt hysterisk när han måste duscha. Just nu är baljan sönder och jag letar efter en bra men under tiden tills en ny blir införskaffad så måste vi duscha. Han bryter ihop fullständigt och det gör så ont i mig. Mesta kaoset blir när håret ska bötas ner och tvättas och sedan sköljas rent men även avspolning av kroppen är hysteriskt.

Vad kan jag göra för att avhjälpa?
Köp en dålig balja så länge? (så kan man introducera duschen väldigt försiktigt sedan?)

Alltså, jag tycker ofta att det är så onödigt tillkrånglat och bara SKA vara på ett visst sätt när det gäller barn.
Mitt måtto som förälder är och har varit "man får välja sina strider" (även om strider inte är ett optimalt ord, men ja, ni fattar).

Hårtvätt har jag valt att inte lägga så mycket krut på. Små barn har väl sällan jättemycket hår. En fuktad svamp med vatten funkar långt medan barnet leker i badet. När barnet blir större har samtliga mina varit rädda för vatten i ögonen kortare eller längre perioder.
Då tvättar man bak i nacken och kör svamp på hjässan. Senare har duschskärm funkat okej kombinerat med en handduk som barnet håller framför ansiktet.
För eller senare börjar de duscha och tvätta håret själva (typ tre gånger per dag också :D :heart) ...

Skrik och panik var och varannan dag för att det är ett MÅSTE hårtvätt, näää. Det skulle varken barnen eller vi föräldrar orkat med...

Hoppas att det kan ge lite perspektiv. Välj era strider. Lek i badet eller duschen och ha en mysig stund. Strunta i schampoot om nu inte barnet smetat in något högst olämpligt i håret som inte går bort med vatten.
:heart

Just ja, @bumpo, jag glömde.
Om det är problem även vid dusch av kroppen, som du skrev, skulle jag köra lite lätt med tvättsvamp/tvättlapp ett tag. Kanske leka lite i duschen tillsammans med barnet med duschslangen lågt/på golvet. Fotbad tillsammans kanske barnet tycker är kul. Eller varför inte avklädd vattenlek i handfat eller diskho. Då brukar de bli ordentligt nedstänkta i alla fall :angel: .

Som sagt. Hav tålamod. Det kommer att ge med sig. Och det är inte så himla noga. Du är en superbra förälder ändå, även om ditt barn inte gillar att duscha just nu :heart.

Måste uppdatera här!
Sonen har gått från total panik till att tycka det är acceptabelt att bada i balja.

Det enda vi gjorde var att tappa hans favoritsnutte i badet. Efter det var det som att han insåg att det inte är så hemskt och kan nu sitta i baljan utan att gråta hysteriskt. Han tycker inte om det, men accepterar det.

När vi gick på babysim med våran, så fick vi lära oss (inför att dyka och att det stänker vatten omkring i ett badhus) att när vi var i badet med mini så skulle vi blöta en svamp med vatten - säga "nu kommer det vatten" och sen krama ur svampen över huvudet. 1a gången med någon droppe och sedan öka på. Men tricket var ramsan före varje gång "nu kommer det vatten".
Det funkade för alla på vårat babysim :up:

Sen när baby-badbaljan blev för liten så satt en av oss föräldrar i badkaret med mini framför sig, mellan benen. Inte så mycket vatten (jag hade t.ex en t-shirt på mig som jag knöt upp, för att inte frysa) och rätt tempratur - vilket är lägre än vad vi vuxna vill ha 🥶
Då var det lätt att ha ca 17794 st badleksaker att grejja med tillsammans :angel:

När vi gick på babysim med våran, så fick vi lära oss (inför att dyka och att det stänker vatten omkring i ett badhus) att när vi var i badet med mini så skulle vi blöta en svamp med vatten - säga "nu kommer det vatten" och sen krama ur svampen över huvudet. 1a gången med någon droppe och sedan öka på. Men tricket var ramsan före varje gång "nu kommer det vatten".
Det funkade för alla på vårat babysim :up:

Sen när baby-badbaljan blev för liten så satt en av oss föräldrar i badkaret med mini framför sig, mellan benen. Inte så mycket vatten (jag hade t.ex en t-shirt på mig som jag knöt upp, för att inte frysa) och rätt tempratur - vilket är lägre än vad vi vuxna vill ha 🥶
Då var det lätt att ha ca 17794 st badleksaker att grejja med tillsammans :angel:
Nu kommer det vatten har inte fungerat på något av mina barn 🤣😅
4 olika instruktörer och 2 olika barn.
Men men, både älskar att bada iallafall.

Alltså, jag tycker ofta att det är så onödigt tillkrånglat och bara SKA vara på ett visst sätt när det gäller barn.
Mitt måtto som förälder är och har varit "man får välja sina strider" (även om strider inte är ett optimalt ord, men ja, ni fattar).

Hårtvätt har jag valt att inte lägga så mycket krut på. Små barn har väl sällan jättemycket hår. En fuktad svamp med vatten funkar långt medan barnet leker i badet. När barnet blir större har samtliga mina varit rädda för vatten i ögonen kortare eller längre perioder.
Då tvättar man bak i nacken och kör svamp på hjässan. Senare har duschskärm funkat okej kombinerat med en handduk som barnet håller framför ansiktet.
För eller senare börjar de duscha och tvätta håret själva (typ tre gånger per dag också :D :heart) ...

Skrik och panik var och varannan dag för att det är ett MÅSTE hårtvätt, näää. Det skulle varken barnen eller vi föräldrar orkat med...

Hoppas att det kan ge lite perspektiv. Välj era strider. Lek i badet eller duschen och ha en mysig stund. Strunta i schampoot om nu inte barnet smetat in något högst olämpligt i håret som inte går bort med vatten.
:heart
Håller med. Vi hade en period när det var jobbigt att bada, var nog runt 2 år, funkade som någon annan skrev bättre att hälla vatten med en leksakskopp över håret. Duscha fanns inte på världskartan. Vi har fortfarande aldrig haft schampo i barnets hår (snart 6 år och håret är tjockt) men hen duschar själv nu typ varannan dag. På sommaren kan det gå längre tid, men då badar vi ju i sjön/havet. En period när hen vägrade blöta håret tvättade vi det med sprayflaska med vatten, det funkade. Och så tvättade vi av resten som det passade vid behov. Sen gick det över som det mesta gör :)

Min son vill varken duscha eller bada (annat än på badhuset). Han skriker som om vi försöker ha ihjäl honom.

Försökt göra det till en rolig, mysig stund. Sitta i pappas knä funkar hyfsat, då är det bara lite skrik och panik.
Badanka går bra någon minut.

Vår tvååring är likadan. Helt hysterisk, alltid varit. Ibland har de gått med badkar men så fort de blir vatten över naveln är de panik. Bada i pool funkar okej efter träning.
Känns som vi provat allt med att försöka göra de kul men ingen funkar, avskyr bara vatten.
Nästa grej jag ska prova är att gå till badhus med kompisar som inte har duschproblem så hon får se att andra barn inte tycker de är obehagligt. Det var så jag fick henne att ens acceptera att bada i pool, så fort hon ser andra barn acceptera eller vara lugna med något så är de plötsligt okej så hoppas de kan funka även för duschning.

Egentligen är det ju rätt sunt att skrika när det kommer (för mycket) vatten på en. Duschmunstycken är ju gjorda för vuxna. Om man har jättelågt tryck och de får hålla i det själv så kanske det går att vänja barnen vid dusch?
Vattenstrålarna kan kännas som ”nålar” när man är liten eller känslig.

En fråga av ren nyfikenhet: hur reagerade era barn (de som starkt ogillar vatten) när ni gick på babysim? Var det likadant då eller har det kommit senare? Eller gäller det bara vid dusch?

En fråga av ren nyfikenhet: hur reagerade era barn (de som starkt ogillar vatten) när ni gick på babysim? Var det likadant då eller har det kommit senare? Eller gäller det bara vid dusch?
Mina har avskytt att doppa huvudet på babysim. När den stora blev stor nog att välja själv är det däremot inga problem att doppa huvudet.
Men de där ”1-2-nu kommer det vatten” har bara genererat illvrål och arga barn.

Min son älskade babysim, dök under vatten, ”hoppade” från kanten och allt. Vid typ 2 år blev det problem att tvätta håret/doppa huvudet. Nu vid 4,5 kan han äntligen tvätta håret utan hyperventilering/skrik. Han får ligga på badkarsgolvet på rygg och ha en liten handduk för ögonen medan vi tvättar håret på honom. Han undviker fortfarande att doppa huvudet vid bad, såväl pool som hav. Vi tragglar på långsamt framåt där med :)
Han gillar att bada generellt, men gillar inte att bli skvätt på av andra barn, vill inte hoppa ner i vattnet osv. Han har i perioder gått på ”simskola”, plask och lek/vattenvana är det mest i denna åldern.

Min snart tvååring (mindre än en månad kvar till 2års dagen) är i princip otröstligt hysterisk när han måste duscha. Just nu är baljan sönder och jag letar efter en bra men under tiden tills en ny blir införskaffad så måste vi duscha. Han bryter ihop fullständigt och det gör så ont i mig. Mesta kaoset blir när håret ska bötas ner och tvättas och sedan sköljas rent men även avspolning av kroppen är hysteriskt.

Vad kan jag göra för att avhjälpa?
Så var min äldsta också i den åldern. Det enda som funkade var att jag duschade med honom och hade honom i famnen. Bökigt ja men det var enda sättet. Efter ett tag släppte det och han kunde stå eller sitta på golvet.

Min älskade babysimmet! Allt, från ombyte till ombyte liksom. Dyka, hoppa från kanten, plaska och "simma". Duscha efteråt var lite knorrigt men inte mer än så.

Hemma, totalt panik och skrek som bara den. Oavsett om det var dusch eller bad.

Nu har det helt plötsligt vänt och han älskar att bada hemma också.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka