Panik vid dusch

Så här gjorde vi:
Hörselskydd på föräldern för att minimera irritation/desperation.

Barnen satt och lekte med nåt, medan föräldern tvättade hela dem med svamp/blöt handduk. Ja, håret också. Det går, men det tar lång tid att få ur schampot. Vi tog bara en droppe, det blir mer än nog för en liten, märkte vi.
Tillräckligt lite vatten i svampen/handduken för att det inte skulle rinna ner i ögonen.
Så här höll vi på tills de blev stora nog för att förstå och ta instruktioner och förklaringar. Det gjorde också att de litade på oss eftersom de faktiskt märkte att de inte fick något i ögonen.
Skriken försvann på ett par veckor när de vågade slappna av och fokusera på leken :)

Våra gillar inte heller dusch. Om vi inte har tillgång ill badkar så får de duscha själva och jag brukar ta lite babyolja och smörja runt. Det brukar räcka långt. Då duschar vi inte håret, utan när vi tvättar hår måste jag skopa vatten i handen och skölja ur med. Nu accepterar de det, men det tog lite tid det med.

Våra badar varje kväll :o När vi träffade en läkare senast så sa hon att barn bara behöver tvättas en gång i veckan. Men sonen äter alla sina måltider med håret (fråga mig inte hur..) och dottern har slutat med blöja och torkar sig själv. Vilket blir halvbra ibland. Men nu är det nog ändå dags att tvätta mer sällan, i varje fall varannan kväll, och hitta en annan lösning för att göra rent det som behövs. Det är nog också mycket en ”kvällsrutin” som kanske inte behövs längre.

Min snart tvååring (mindre än en månad kvar till 2års dagen) är i princip otröstligt hysterisk när han måste duscha. Just nu är baljan sönder och jag letar efter en bra men under tiden tills en ny blir införskaffad så måste vi duscha. Han bryter ihop fullständigt och det gör så ont i mig. Mesta kaoset blir när håret ska bötas ner och tvättas och sedan sköljas rent men även avspolning av kroppen är hysteriskt.

Vad kan jag göra för att avhjälpa?
Köp en dålig balja så länge? (så kan man introducera duschen väldigt försiktigt sedan?)

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 243
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Albatross
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 183
Kropp & Själ Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga. Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin... 2
Svar
24
· Visningar
8 411
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31