Affa

Trådstartare
Jag har tappat bort ett av passen i flytten, hästen är till salu och dessutom holländsk. Hur fasen gör jag nu?? Tänkte ringa den svenska rasföreningen men det får ju vänta tills på måndag. Nån som vet hur man går tillväga, kan den svenska föreningen utfärda ett nytt pass eller måste jag vända mej till den holländska?

Sv: Panik!!!

hade din holländska häst ett svenskt pass? dum fråga kanske men det framgick inte. Om den har ett holländskt pass å inte är registrerad i sverige måste du nog vända dig till holland. Själv skickade jag in mitt holländska stos pass till asvh å de registrerade det här mot en avgift på 500kr och skickade tillbaks hennes holländska pass. Skulle jag nu mot förmodan tappa bort hennes kan asvh utfärda ett nytt, men hade jag inte gjort det hade jag fått vända mig till holland.

Så din häst har två identiteter då. Det är ju därför som man inte behöver skaffa nytt pass eftersom hästen inte skall behöva ha två identiteter.

Hon har holländskt pass ja, får väl försöka ringa ner dit på måndag då...jippi...

Om någon är nyfiken så har jag nu fått svar på hur man går tillväga...
Det är endast den senast registrerade holländska ägaren som kan begära en kopia, detta genom att anmäla borttappandet till en polisstation. Dessa skickar sedan en rapport till rasföreningen som skickar ut en räkning på 175 euro, när den är betald lämnas det nya passet ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka