Bukefalos 28 år!

pannband på dressyrtävling?

J

julia97

hej :)
1.jag undrar om man får ha en swarofski-pannband på lokal dressyr-tävling?jag behöver ett svar ganska snabbt.även vad man får ha och inte får ha?får man ha vilket pannband man vill?får man ha baby olja på mule/runt ögonen?
2.finns det några andra självklara saker förutom vita(inom ryttarens klädsel) ridbyxor,tävlingskavaj,stövlar,vit polotröja,vita handskar och en svart sammetshjälm?
3.får man smacka inne på banan när man rider programmet?
4.några andra förslag på hur man gör hästen extra fin?

tack på förhand
// julia
 
Sv: pannband på dressyrtävling?

hej :)
1.jag undrar om man får ha en swarofski-pannband på lokal dressyr-tävling? Nja. Det står diskret utsmyckning men nästan alla har det så det verkar vara ok. jag behöver ett svar ganska snabbt.även vad man får ha och inte får ha?får man ha vilket pannband man vill? Nej. Måste vara läderbaksida. Läs i TRfår man ha baby olja på mule/runt ögonen?
2.finns det några andra självklara saker förutom vita(inom ryttarens klädsel) ridbyxor,tävlingskavaj,stövlar,vit polotröja,vita handskar och en svart sammetshjälm?
3.får man smacka inne på banan när man rider programmet? Nej
4.några andra förslag på hur man gör hästen extra fin?

tack på förhand
// julia


TR finns på www.ridsport.se
 
Sv: pannband på dressyrtävling?

Jo du får ha swarowskipannband. Oavsett att det står diskret smyckat i TR, så hade de fått diska halva startfälten om de skulle bli strikta med det.

Visst får du har banyolja på hästen:).

Bästa dressyrtipset från mig är att träna på att göra snygga flätor och knoppar. Det är alltid snyggast med riktigt fina flätor!
 
Sv: pannband på dressyrtävling?

okej vad bra då vet jag :) jag kommer ändå att ta med mig ett extra pannband utan nått blingbling på OM dom nu skulle vara sträng med det.
 
Sv: pannband på dressyrtävling?

Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage,
vit slips eller vit plastrong.
Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med öppet sprund
i rygg eller båda sidor. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj. Fr.o.m.
Msv A är ridfrack tillåten.
Som huvudbonad gäller godkänd hjälm, med hakbandet i funktion, vilken skall bäras
både vid ritten och vid ridning inom hela tävlings-området.
Handskar bör bäras.
Säkerhetsväst får bäras utanpå eller innanför kavajen eller fracken.
Vid inbjudnings- och lokal tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och stö-
velskaft eller enfärgade shortshaps utan fransar.
”HK” Vid alla tävlingar får ridstövlar bytas mot jodhpursskor och shortchaps i
samma färg och utan fransar
Sporrar skall vara av metall och bäras rättvända. Sporrens skänklar skall vara släta.
Sporrens hals/utskjutande del skall vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt
bakåt från mitten av sporrens skänklar.
Om hjul- eller stjärnsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera.
Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings- och lokal tävling samt vid framridning behöver sporrar ej bäras.
Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten.
Förutom ovanstående skall sporrens hals/utskjutande del vara avrundad/trubbig (se bilder på exempel av tillåtna sporrar, sidan 53) och ha en total längd av
maximalt 15 mm mätt från yttersidan av sporrens skänkel. Hjul- eller stjärnsporrar är ej tillåtna.
Vid framridning/träning på tävlingsområdet, i collectingring samt vid prisutdelning
får ett ridspö bäras med en total längd av:
”Häst” max 1,20 m
”Ponny” max 1,00 m
Sporrar är inte obligatoriska. Spö får bäras.
Åsidosättande av reglerna för huvudbonad, spö och sporrar, vilka gäller hela tävlingsområdet under hela meetinget, medför avstängning ur klass/ klasser.
På hela tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett samt vara försedd med synlig nummerlap.
Pannbandet skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och smyckat med en diskret dekor.
Nosgrimmor får aldrig spännas så hårt att de kan orsaka hästen obehag eller skada.
Vid framridning och prisutdelning är benskydd tillåtna.
Vid framridning är täcke tillåtet.
Vid framridning är det förbjudet att använda någon slags hjälptygel

Det är tagit ur tävlingsreglamente.
hoppas du fick svar :laugh:
 
Sv: pannband på dressyrtävling?

hittade lite till, *fniss*

Ekipage som utesluts för tre felridningar får, om ryttaren så önskar, fullfölja
ritten, vilken skall betygssättas i vanlig ordning.
Om domarordförande inte noterar felridning räknas detta till ryttarens fördel.
Om en häst/ponny är olydig i mer än 20 sekunder i sträck på tävlingsbanan
utesluts ekipaget ur klassen. Om olydnad inne på tävlingsbana innebär fara för
ryttare, häst, domare eller publik utesluts ekipaget ur klassen, även om olydnaden inte varat i 20 sekunder.
Ridspö är endast tillåtet vid framridning (även framridning i collectingring) och
prisutdelning.
Ansvar för att spöet ej medförs i samband med förestående start åligger ryttaren.
Ryttare som, utan att domarordföranden givit tillstånd, sitter av på tävlingsbanan efter start, (inridning vid A) och före utridning på angiven plats, utesluts ur
klassen.
Ryttare som, mellan start (inridning vid A) och avslutande hälsning, lämnar
tävlingsbanan, utesluts ur klassen.
 
Sv: pannband på dressyrtävling?

tack så jätte mycket!!:bow: jag fick svar på allt nu och lite till :D
 

Liknande trådar

Dressyr Planen är att debutera i en lokal dressyrtävling med tanten som jag är medryttare på inom en relativt snar framtid. Sen slogs jag av...
Svar
3
· Visningar
1 309
Senast: Jennie83
·
Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 714
Senast: Mountains
·
R
Hoppning Nu är det ca två veckor kvar tills min debuthopptävling på min "nya" häst. Är medryttare på ett halvblodsto, och nu som sagt ska vi ut...
Svar
13
· Visningar
1 392
Senast: Sajo
·
Tävling I slutet av mars ska jag och hästen debutera i hoppning på lokal tävling. Eftersom jag inte har tävlat jättemycket innan har jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 714
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp