Pappan om skräcken: ”Såg bara massa blod”

Bukefalos 30 år!

33-årige Hussein Alugaili ville låta sjuåriga dottern Eline testa på ponnyridning för första gången på travbanan Jägersro.
Den soliga söndagen förvandlades i stället till tragedi när dom blev översprungna av den skenande travhästen och blev svårt skadade.
– Jag såg bara massa blod överallt och kunde knappt andas, säger han från sjuksängen i Malmö.

Jag har stött på "rädda" ridhästar, dom lugnar sig betydligt mycket snabbare än en rädd häst med vagn. Med vagn händer de att de lugnar sig först när de är för trötta för att springa vidare. Då kan de ha avverkat ett antal kilometer. Vagnen gör helt enkelt att de skenar mycket längre, ofta. Jag har stött på hästar som tappat sin kusk och bara joggar en bit tills någon ställer sig framför och då är allt bra igen, ingen större skada skedd.

Oftast brukar det gå bra faktiskt. Jag har varit med och fångat många lösa travhästar och ytterst få blir allvarligt skadade. Jag har inte varit med om att de lösa hästar som vi fångat sprungit över någon, det har dock handlat om tur och det har varit oerhört nära någon gång, det gäller helt enkelt att hålla sig undan.

Tycker folk använder ordet "sken" väldigt fel, ärligt talat tror jag väldigt få har sett hästar när dom är i sken för dom stannar verkligen inte för någonting alls.

Jag har i mitt liv bara sett en häst skena och det var på en hopptävling som något hände, vad vet jag inte men hästen hittades över 3 mil bort från platsen, sprang rakt igenom både en tjock kedja och rakt igenom ett trästaket utan att blinka och det var nog ett rent under att den inte blev skadad eller att någon hamnade ivägen. En annars trygg ponny som det inte hände mycket runt så väldigt oväntat.

Att hästar lättare hamnar i sken med vagn bakom sig ser jag inte som konstigt alls, tekniskt sätt så är det ju något som jagar dom och i ett stressat tillstånd så kopplar nog inte deras hjärna att det "bara" är en vagn som dom dagligen drar.

Något jag funderat på - det står ju att hästen hoppade över staketet på 145 cm. Gör en skenande häst det? Att den hoppar över sådana höjder, istället för att plöja rakt igenom, innebär väl ändå att den har lite koll på vad som är runtomkring?

Eller blev den rädd, hoppade över, och sen det som skedde pga det med vagn och staket ledde till sken?

Något jag funderat på - det står ju att hästen hoppade över staketet på 145 cm. Gör en skenande häst det? Att den hoppar över sådana höjder, istället för att plöja rakt igenom, innebär väl ändå att den har lite koll på vad som är runtomkring?

Eller blev den rädd, hoppade över, och sen det som skedde pga det med vagn och staket ledde till sken?
Även om hästen har panik så är den ju inte blind, det var nog inte ett graciöst och vackert planerat hopp hästen gjorde. Dom har ju såklart någon grad av verklighetsuppfattning kvar även om dom skenar..oftast. Men visst kan det hända att hästen bara kände sig trängd och rädd och inte hade möjlighet att väja, jag vet inte hur det ser ut där eller vad för möjlighet hästen hade att springa runt folket.

Det är alltså det här som är ledvolten för galopphästarna på Jägersro (alltså staket runt om). Galoppbanan ligger utanför ledvolten, travbanan ligger innanför galoppbanan. Hela publikområdet ser ut så här (bild längst ner på sidan). Hästen sprang alltså i sken ett par varv på galoppbanan, den kom från stallbacken som jag förstår det så något har ju hänt på stallbacken så de tappat hästen antar jag, tog sig ut på galoppbanan, sprang några varv, och försökte sedan ta sig över staketet till ledvolten för galopphästarna där det var ponnyridning genom att hoppa. Har full förståelse att en rejäl olycka kan ske under sådana omständigheter, de väntande barnen har säkert inte ens sett hästen komma farande. Jag kan absolut ha fel om händelseförloppet men som jag förstår det på travmedia är det så olyckan har gått till.

Ja och kan den verkligen hoppa med en SULKY efter sig utan att skada sig allvarligt?

Jag har nog haft lite tur. Mina hästar är både snabba och känsliga men jag har peppar peppar aldrig varit med om att bli nedsprungen. Däremot har jag suttit på skenande hästar. En gång blev min tyska häst som inte är rädd för maskiner, men däremot djur, livrädd för en häst som kom utfarande ur en dunge med en stor vit flugmask på sig. Hon sprang till vägen tog slut och sedan kände jag hur hjärtat dunkade.

Ja och kan den verkligen hoppa med en SULKY efter sig utan att skada sig allvarligt?

Jag har nog haft lite tur. Mina hästar är både snabba och känsliga men jag har peppar peppar aldrig varit med om att bli nedsprungen. Däremot har jag suttit på skenande hästar. En gång blev min tyska häst som inte är rädd för maskiner, men däremot djur, livrädd för en häst som kom utfarande ur en dunge med en stor vit flugmask på sig. Hon sprang till vägen tog slut och sedan kände jag hur hjärtat dunkade.
Och min stabila, lugna shettis har skenat med en kälke.
Hon sprang tills det tog fysiskt stopp, det var bara rent tur att ingen blev allvarligt skadad.

Det är inte första gången en häst som fått panik skenat med sulky och hoppat över bom eller staket in till travbanan. Var med om det tre gånger under tiden jag var aktiv, alla tre klarade sig med mindre blessyrer. Sulkysarna blir dock oftast totalkvadda och släpper.

Det är inte första gången en häst som fått panik skenat med sulky och hoppat över bom eller staket in till travbanan. Var med om det tre gånger under tiden jag var aktiv, alla tre klarade sig med mindre blessyrer. Sulkysarna blir dock oftast totalkvadda och släpper.
Usch vilken dramatik! Jag har nog aldrig (tack o lov) råkat ut för någon riktigt panikslagen häst, ändå har jag hållit på en hel del med fullblod! Peppar, peppar kanske man ska säga.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka