Pappan om skräcken: ”Såg bara massa blod”

Bukefalos 30 år!

33-årige Hussein Alugaili ville låta sjuåriga dottern Eline testa på ponnyridning för första gången på travbanan Jägersro.
Den soliga söndagen förvandlades i stället till tragedi när dom blev översprungna av den skenande travhästen och blev svårt skadade.
– Jag såg bara massa blod överallt och kunde knappt andas, säger han från sjuksängen i Malmö.

Usch vilken otäck olycka, funderade först på hur det sett ut eftersom en häst kunde komma in vid barnen, men om den hoppat ett 145 cm högt stängsel låter det mest som extrem otur.

Konstigt? Hästar brukar inte trampa på folk. Själv har jag blivit nersprungen flera gånger och inte fått mer än blåmärken och någon stukad fot.

Hur gick det med hästen, förresten?

Konstigt? Hästar brukar inte trampa på folk. Själv har jag blivit nersprungen flera gånger och inte fått mer än blåmärken och någon stukad fot.

Hur gick det med hästen, förresten?
Det gick bra med hästen, den ströks givetvis från start men i övrigt är den helt ok. Den hamnade i sken och sprang rakt in volten där man leder fram galoppörerna, en ren olycka men såklart om man står i vägen för en häst som grips av panik så lär det göra ont.

Jag tycker det är lite konstig kommentar, du har nog snarare haft tur eller kanske inte jobbat med så många hästar? En häst som springer rakt över en människa kan såklart bidra till stora skador, det är ju oerhört mycket kraft. Var väl inte länge sedan en gymnasieelev dog efter att ha blivit översprungen av en häst?

Edit: Var tydligen fem år sedan men verkar komma upp rätt mycket när man googlar, till exempel incidenten i stockholm där en 70årig man fick sätta livet till.

Jag jobbar som funktionär på trav vid tävlingar (har gjort det i snart 20 år) och kan säga att en häst i sken med vagn bakom både springer över folk, genom staket och ut i sjöar.
Vad är det som kan skrämma en häst till den milda grad?
Jag har själv aldrig sett en skenande häst men det låter ju brutalt.

Vad är det som kan skrämma en häst till den milda grad?
Jag har själv aldrig sett en skenande häst men det låter ju brutalt.
Det krävs faktiskt inte särskilt mycket för att en häst ska sätta av från början, men jag skulle tro att i ett sådant här fall är det att kusken föll av och att vagnen fortsatte skramla bakom som gjorde att hästen slog över i panik. Särskilt om det var hinder ivägen. Sken med vagn är ingen lek.

Vid incidenten i Stockholm släpade väl hästarna uppbindningspålarna om jag minns rätt?

Det krävs faktiskt inte särskilt mycket för att en häst ska sätta av från början, men jag skulle tro att i ett sådant här fall är det att kusken föll av och att vagnen fortsatte skramla bakom som gjorde att hästen slog över i panik. Särskilt om det var hinder ivägen. Sken med vagn är ingen lek.

Vid incidenten i Stockholm släpade väl hästarna uppbindningspålarna om jag minns rätt?
Ja även i Sthlm satt hästarna fast i något :(
Men hästar är ju ändå vana vid att ha utrustning och sitta fast tänker jag?

Det gick bra med hästen, den ströks givetvis från start men i övrigt är den helt ok. Den hamnade i sken och sprang rakt in volten där man leder fram galoppörerna, en ren olycka men såklart om man står i vägen för en häst som grips av panik så lär det göra ont.

Jag tycker det är lite konstig kommentar, du har nog snarare haft tur eller kanske inte jobbat med så många hästar? En häst som springer rakt över en människa kan såklart bidra till stora skador, det är ju oerhört mycket kraft. Var väl inte länge sedan en gymnasieelev dog efter att ha blivit översprungen av en häst?

Edit: Var tydligen fem år sedan men verkar komma upp rätt mycket när man googlar, till exempel incidenten i stockholm där en 70årig man fick sätta livet till.
Jag har hållit på med hästar i 40 år av mitt liv men jag har kanske aldrig blivit översprungen av en häst i full panik? Snarare när jag har ramlat av på hinder, råkat blända en häst med ficklampan, tappat en häst i hagen som ville springa in till stallet etc. Jag har också sett på Grand National hur hästarna verkligen undviker att trampa på de jockeys som ramlat av och ligger på banan.

Däremot låter det farligt (för hästen då) om den hoppar ett staket med sulkyn efter sig?

Ja även i Sthlm satt hästarna fast i något :(
Men hästar är ju ändå vana vid att ha utrustning och sitta fast tänker jag?
Visst, men de är inte vana vid att någonting hoppar och skuttar och fastnar och river upp marken bakom dem när de redan blivit skrämda, som ett rovdjur de inte kan skaka av sig. Det bygger upp paniken och kan leda till fullt sken, och en fult skenande häst har verkligen blind panik, då spelar det inte någon större roll vad som står ivägen.
Betänk också att en trasslig vagn, staket som fått hela ekipaget ur balans och annat kan ha gjort det omöjligt för hästen att undvika att trampa på folk oavsett. Det är stora djur. Det händer snabbt.

Jag har hållit på med hästar i 40 år av mitt liv men jag har kanske aldrig blivit översprungen av en häst i full panik? Snarare när jag har ramlat av på hinder, råkat blända en häst med ficklampan, tappat en häst i hagen som ville springa in till stallet etc. Jag har också sett på Grand National hur hästarna verkligen undviker att trampa på de jockeys som ramlat av och ligger på banan.

Däremot låter det farligt (för hästen då) om den hoppar ett staket med sulkyn efter sig?
Det låter inte som panikslagna hästar i de situationerna direkt. :) Dessutom har du kanske haft tur! Jag har aldrig blivit allvarligt översprungen heller men har vackert fått flytta mig ur vägen några gånger.

Men en häst som skenar har inget begrepp om vad som är farligt eller inte och det borde väl någon som sysslat med hästar i 40 år veta? Kusken ramlade väl av, hästen blev rädd och hoppade över staketet där man defilerar galopphästarna och där var det ponnyridning. Såklart farligt och jäkligt olyckligt men en rädd häst tänker väl knappast rationellt?

Som sagt var jag tycker att hästar brukar försöka undvika att trampa på folk som ligger på marken, men vem vet? Jag kanske har haft tur? Och springer en häst rakt emot mig hoppar jag nog undan.

Som sagt var jag tycker att hästar brukar försöka undvika att trampa på folk som ligger på marken, men vem vet? Jag kanske har haft tur? Och springer en häst rakt emot mig hoppar jag nog undan.
Om de har huvudet med sig och utrymme för det, visst. Nu hade den här hästen uppenbarligen varken eller.
Om en häst skenar in i en cirkel med tio ponnyridande barn och försöker undvika tre landar den förmodligen på minst ett liksom - men i det här fallet låter det som att hästen helt enkelt var så panikslagen att tanken på människor var bortom förmågan. Jag tycker också det är lite märkligt att du efter så många års erfarenhet tycker att det är konstigt.

Det är ganska trångt där och jag kan tänka mig att folk inte alls hinner reagera om det kommer en häst skenande över ett stängsel, de som red ponnyridning är troligen inte fokuserade på vad som händer på banan och kanske inte ens hästmänniskor.

Du kan inte jämföra hästar som tävlar galopp om ryttaren ramlar av, de har inte panik utan gör vad de är tränade för men jag har jobbat med hinderhästar och tro mig, det händer rejäla trampolyckor där också.

Ja, jag skulle säga att du har haft tur. Jag fick senast igår en tackling av en unghäst jag ledde in som blev rädd och hoppade på mig istället för sidan av. Och folk har som sagt dött av att bli översprungna av hästar.

Om dom har huvudet med sig och inte springer i blind panik så visst, då undviker dom att trampa på det mesta som ligger på marken också av självbevarelsedrift, finns inga flyktdjur som medvetet vill trassla in sig i något på marken.

Många på ponnyridning har inte hästkunskap och jag tror att en del då också inte tror att hästar kommer att springa över dom, så de står då,.. tyvärr, kvar och tror att hästen kommer vika undan när den närmar sig

Nu har jag turen att jag har fått slippa den upplevelsen men att få en panikslagen häst, med sulky på släp över sig, det tror jag är som att få ett mindre godståg över sig dvs det saktar inte ner, eller viker av pga att du är där...

Och, om det händer nått så kan det ofta gå så otroligt fort. Man måste gärna handla på erfarenhet och instinkt, och har du inte helt det...Ja, då kan det gå riktigt illa snabbt.

En otroligt sorglig olycka, 💕

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka