Papperslösa i Sverige.

Humelibumlan

Trådstartare
Kan någon berätta mer om papperslösa (illegala) människor som lever i Sverige?
En kort och enkel fråga som jag antar är en stor fråga att besvara, men jag vill verkligen veta mer.

Hur lever de?
Vad har de för rättigheter?
Hur får de mat?
Hur bor de?

Hur kan man hjälpa dem?
Jag hittar bara möjligheter att skänka pengar till olika organisationer, tyvärr är pengarna begränsade med jag har kläder, leksaker, i allmänhet saker "man har hemma" att skänka?
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

Man behöver inte vara papperslös för att ha behov av saker. Jag har själv det senaste året skänkt ffa kläder och lite leksaker via kontakter till en papperslös förälder, en förälder som flytt hals över huvud från ett misshandelsförhållande och till ett behandlingshem vars klientel alltför ofta saknar precis allt...
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

nu är jag långt ifrån någon expert, men min sambo var papperslös/illegal invandrare när vi träffades. Han jobbade på en pizzeria där ägaren hade en extra lägenhet där personalen bodde. Två rum och kök där det bodde 3-5 personer beroende på hur många de var som jobbade. Mat fick han på jobbet och lön. Inte särskilt bra men ändå. Anställningstrygghet existerade inte. När vi hade varit tillsammans ett tag sökte sambon asyl och skulle då läsa SFI på förmiddagarna vilket innebar att han skulle komma 30 min senare till jobbet och då fick han sparken.

Inte så många svar men några få.
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

Man behöver inte vara papperslös för att ha behov av saker. Jag har själv det senaste året skänkt ffa kläder och lite leksaker via kontakter till en papperslös förälder, en förälder som flytt hals över huvud från ett misshandelsförhållande och till ett behandlingshem vars klientel alltför ofta saknar precis allt...

Naturligtvis har du helt rätt i det, jag har skänkt saker tidigare på en del olika ställen.

Men nu var det just papperslösas situation jag undrade över och vart man kan hjälpa.

Kvinnojouren (heter det så?) tex annonserar här vart och hur man kan skänka, men jag har inte sett något alls om hur man hjälper papperslösa.
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

Det gör inget, tack för ditt svar, det säger ju en hel del även om det var kort och koncist.
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

problemet med papperslösa är att de "inte finns" någonstans. Jag tror att enda sättet att nåt dem är att råka ha kontakter. I mitt fall med den papperslösa var det just en vän som sökte efter saker som hörde av sig. Och min vän vet inte var denna papperslösa bor, har bara ett kontaktkortstelefonnummer dit och de möts på neutrala platser.
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

problemet med papperslösa är att de "inte finns" någonstans. Jag tror att enda sättet att nåt dem är att råka ha kontakter. I mitt fall med den papperslösa var det just en vän som sökte efter saker som hörde av sig. Och min vän vet inte var denna papperslösa bor, har bara ett kontaktkortstelefonnummer dit och de möts på neutrala platser.

Det är lite det jag undrar, vilka hjälper dessa människor och hur hittar de andra som vill hjälpa?
Hur fungerar det?
Det finns ju risker och folk måste lita på varandra och det blir en så helt främmande värld för mig att jag blev tvungen att fråga.
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

den jag känner till har bott lagligt i landet ett tag men fått avslag på uppehållstillstånd (det finns dock bra skäl till att inte kunna åka tillbaka till sitt ursprung). Under den tiden har h*n haft ett litet kontaktnät och det är väl där personerna som stöttar finns att hitta nu. Jag är egentligen inte mer insatt än så här.
Och ja, de papperslösa lägger sina liv i händerna på sina hjälpare. Det är därför min vän inte vill veta mer om "sin" papperslösa, utan bara har det oregistrerade telefonnumret. Min vän vill inte hamna i ett läge där någon skulle kunna pressa ur henom information - har man ingen info så kan man inget berätta.
jag har ju bara erfarenhet från detta enda fall och min vän har nog koll bland sina bekanta vilka som är villiga givare...
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

Det finns asylgrupper i de flesta större städer som jag tror hjälper eller vet vart de kan lämna sakerna för att de ska komma till nytta. Härbärgen/svenska kyrkan/röda korset gissar jag också kommer i kontakt med papperslösa så där kanske du också kan höra dig för.
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

Utsatt ägt nog det korta svaret.... En del utnyttjas som löjligt "billig" svart arbetskraft eftersom de har svårt att hävda sina rättigheter.
Det finns olika nätverk som ( i bästa fall) hjälper dem. tex www. ingenilligal.com
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

Den webbplatsen finns inte. Är du säker på att adressen är rätt?
Jag skulle också gärna vilja hjälpa. Jag har endel kläder som skulle kunna komma till nytta.
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

Det rätta svaret är att ringa 114114 och tala om vad de finns och hur många de är och vad de arbetar så kommer de att få snabb och bra hjälp
 
Sv: Papperslösa i Sverige.

Där jag bodde förut så finns det ett Kloster.
Nunnorna där har hjälpt många flyktingar i nöd.
http://alsikekloster.org/flyktingarbete.htm

De vet hur man kan hjälpa.
Störst brukar behovet av bostäder att vara.

Exakt, det är bostadbristen som är svårast. Det är inte olagligt att ha papperslösa som inneboende. Däremot vistas ju dessa utvisningshotade människor olagligt i landet.

KL

Polis söker inte aktivt efter papperslösa, om de inte begår brott. Det innebär att man kan vistas i åratal utan papper här.
Svårigheten är ju att de är helt rättslösa, utan inkomst, ingen möjlighet till arbete, utbildning eller skola för barnen. Men idag har de rätt till sjukvård.

Det finns organisationer som ordnar dagis, uppehälle mm, tandläkare, psykiatri mm. Röda korset är en stor hjälp för dessa utsatta.
Sedan finns det en mängd privatpersoner som engagerar sig i sina medmänniskor, oavsett nationalitet och bakgrund.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 197
Senast: Acto
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 229
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 592
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp