Paraffin och vaselin i ögonen?

Rosett

Trådstartare
Vården rekommenderade ögonsalva för mina torra ögon.
Kollar vad salvorna innehåller: paraffin och vaselin.

Alltså, är det bra att ha sånt i ögonen? Det är ju mineralolja.
 
Tja, det är ju testade läkemedel. Vad tänkte du skulle vara farligt med det? Det är ju en ganska inert olja.
Den ena är en medicinteknisk produkt, den andra är ett läkemedel.
Jag brukar bli torrare av paraffin/vaselin. Har även blivit avrådd av flera här på buke att använda handkräm med mineralolja. Om det är dåligt för händerna så måste det ju vara ännu sämre att ha i ögonen.
 
En period när jag var väldigt torr runt ögonen så sa en läkare att jag skulle använda Locobase, för den skulle vara sååå mild.
Min hy blev mycket värre och krackelerade av den. Alltså det blev sprickor.

Så därför är jag skeptisk mot paraffin och liknande.

@Stinaelin
 
En period när jag var väldigt torr runt ögonen så sa en läkare att jag skulle använda Locobase, för den skulle vara sååå mild.
Min hy blev mycket värre och krackelerade av den. Alltså det blev sprickor.

Så därför är jag skeptisk mot paraffin och liknande.

@Stinaelin
Här i familjen har vi använt Locobase mycket utan problem, så det är nog ganska individuellt.
Så kanske är du överkänslig mot något i produkten? Är det just mineralolja du är känslig mot är ju svårt att veta, det innehåller ju ganska mycket mer än så.

Men misstänker du överkänslighet mot just mineralolja; använd produkter utan det.
Vilken ögonsalva är det du blivit rekommenderad att använda? Vad innehåller den mer än vaselin och paraffin?
 
Vården rekommenderade ögonsalva för mina torra ögon.
Kollar vad salvorna innehåller: paraffin och vaselin.

Alltså, är det bra att ha sånt i ögonen? Det är ju mineralolja.
Vilken ögonsalva är det du blivit rekommenderad att använda? Vad innehåller den mer än vaselin och paraffin?
Jag misstänker att det är Oculentum Simplex som rekommenderats, den innehåller bara det. Och den är snäll mot ögonen.
Det där med att mineralolja anses vara olämpligt finns det olika åsikter om. Den används i väldigt många hudkrämer för att den är stabil och inte härsknar, utan förbättrar hållbarheten.
Men, vill man ha något annat till torra ögon så finns det massor att välja mellan. Och man måste prova sig fram till den produkt man själv tycker fungerar bra. Min egen favorit är Oxyal triple action. Även Thealoz Duo finns på min "gillar"-lista.
 
Jag misstänker att det är Oculentum Simplex som rekommenderats, den innehåller bara det. Och den är snäll mot ögonen.
Det där med att mineralolja anses vara olämpligt finns det olika åsikter om. Den används i väldigt många hudkrämer för att den är stabil och inte härsknar, utan förbättrar hållbarheten.
Men, vill man ha något annat till torra ögon så finns det massor att välja mellan. Och man måste prova sig fram till den produkt man själv tycker fungerar bra. Min egen favorit är Oxyal triple action. Även Thealoz Duo finns på min "gillar"-lista.

Jag kör på Hylo-Gel, dels tycker jag de är bra och dels fungerar den förpackningen bäst för mig.
 
Här i familjen har vi använt Locobase mycket utan problem, så det är nog ganska individuellt.
Så kanske är du överkänslig mot något i produkten? Är det just mineralolja du är känslig mot är ju svårt att veta, det innehåller ju ganska mycket mer än så.

Men misstänker du överkänslighet mot just mineralolja; använd produkter utan det.
Vilken ögonsalva är det du blivit rekommenderad att använda? Vad innehåller den mer än vaselin och paraffin?
Har visst glömt bort tråden så förlåt för sent svar.
Det var Oculentum Simplex och VitA-Pos som läkaren rekommenderade. Jag köpte till slut VitA-Pos för det var den enda jag hittade. Den innehåller även vitamin A och nåt mer som jag inte minns.
Använt den flera gånger nu, till natten, och den funkar väl ok men häromnatten fick jag nån irriterande känsla i ögonen så använde inte den igår.
Kan väl använda den då och då.
 
Jag misstänker att det är Oculentum Simplex som rekommenderats, den innehåller bara det. Och den är snäll mot ögonen.
Det där med att mineralolja anses vara olämpligt finns det olika åsikter om. Den används i väldigt många hudkrämer för att den är stabil och inte härsknar, utan förbättrar hållbarheten.
Men, vill man ha något annat till torra ögon så finns det massor att välja mellan. Och man måste prova sig fram till den produkt man själv tycker fungerar bra. Min egen favorit är Oxyal triple action. Även Thealoz Duo finns på min "gillar"-lista.
Stämmer att man måste prova sig fram men det finns ju inget mot torra ögon som fungerar bra på riktigt.
 
Har visst glömt bort tråden så förlåt för sent svar.
Det var Oculentum Simplex och VitA-Pos som läkaren rekommenderade. Jag köpte till slut VitA-Pos för det var den enda jag hittade. Den innehåller även vitamin A och nåt mer som jag inte minns.
Använt den flera gånger nu, till natten, och den funkar väl ok men häromnatten fick jag nån irriterande känsla i ögonen så använde inte den igår.
Kan väl använda den då och då.
Oculentum finns ofta bakom kassan på apoteken, fråga efter den. (sen har den varit restnoterad i perioder på sistone, så kanske var den det när du sökte)...
Stämmer att man måste prova sig fram men det finns ju inget mot torra ögon som fungerar bra på riktigt.
Det finns inget som botar, men olika droppar lindrar besvären olika bra. Har du stora problem så rekommenderar jag dig att prova Oxyal triple action. Det är i alla fall den bästa jag provat. Och jag har testat många....
 
Oculentum finns ofta bakom kassan på apoteken, fråga efter den. (sen har den varit restnoterad i perioder på sistone, så kanske var den det när du sökte)...

Det finns inget som botar, men olika droppar lindrar besvären olika bra. Har du stora problem så rekommenderar jag dig att prova Oxyal triple action. Det är i alla fall den bästa jag provat. Och jag har testat många....
Oculentum och VitA-pos är ju så himla dyra. Tänkte köpa på webbapotek men båda var slut/restnoterade där.
Oxyal Triple Action har jag också provat men tycker att Oxyal Trehalos Duo är bättre (och billigare).
 
Oculentum och VitA-pos är ju så himla dyra. Tänkte köpa på webbapotek men båda var slut/restnoterade där.
Oxyal Triple Action har jag också provat men tycker att Oxyal Trehalos Duo är bättre (och billigare).
Du ser, det är verkligen individuellt vilka ögondroppar man tycker bäst om!
 
Jag använder Occulentum på natten för det blir så suddigt annars när man hett i den men den är perfekt på mina supertorra ögon!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 238
Senast: manda
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 518
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 945
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp