Bukefalos 30 år!

Själv har jag helt slutat läsa bipacksedeln förutom om det behövs för att veta dos. Vet med mig alldeles för väl att jag annars sitter och väntar, känner efter, tills jag blir inbillningssjuk. Ett sätt för att hålla mig och mitt psyke i skick. Ser det verkligen inte som ett hån att lyfta upp att vissa mediciner har helt absurda biverkningar; som alvedon med huvudvärk eller mitt beroende nässpray som har nästäppa som biverkan.
Samma här.

Själv har jag helt slutat läsa bipacksedeln förutom om det behövs för att veta dos. Vet med mig alldeles för väl att jag annars sitter och väntar, känner efter, tills jag blir inbillningssjuk. Ett sätt för att hålla mig och mitt psyke i skick. Ser det verkligen inte som ett hån att lyfta upp att vissa mediciner har helt absurda biverkningar; som alvedon med huvudvärk eller mitt beroende nässpray som har nästäppa som biverkan.
Det verkar finnas två varianter av människor där. Antingen de som är som du beskriver, eller som jag själv: vill läsa igenom för att ha ett hum om vad som skulle kunna ske, och blir lugn i att ha koll. Men hade jag märkt att jag då kände efter eller det gav mig oro så hade din variant definitivt varit bättre.
Eller ja, tre varianter kanske - de som inte bryr sig det minsta och bara tar sina tabletter utan en tanke på bipacksedeln finns ju också 😅

Läser aldrig bipacksedlar, litar på läkaren som ordinerar.

Tänker att om man läser listor över biverkningarna (dvs precis alla reaktioner som uppstått under tiden man undersökte läkemedlet, oavsett om reaktionen berodde på medicinen eller ej), så finns det ju också en risk att man börjar förvänta sig biverkningar och på sätt och vis framkallar dem själv.
I synnerhet såna diffusa biverkningar som yrsel, lätt illamående, trötthet. ("Nu känner jag mig allt lite illamående, ja det måste vara medicinen så nu tar jag den aldrig mer.")

Jag läser aldrig bipackssedeln. Nu när jag läst igenom den här tråden så kollade jag faktiskt igenom lite snabbt biverkningar på en av mina mediciner som jag tar vid behov. Och där stod det att yrsel, ostadighet och balansproblem är mycket vanliga och välkända biverkningar. Plus att jag har en muterad gen CYP2D6 som tydligen gör att jag metaboliserar läkemedel långsamt. Eftersom jag bara tar det vid behov så brukar jag få biverkningar som om jag tar det för första gången även om det bara varit några dagar/veckor. Intressant. Även den andra verkar en mycket vanlig biverkning vara yrsel och muskelavslappnande. Hmm. Kanske inte ta båda på samma gång? Eller ja, undvika dem helt. Problemet är att ibland behöver jag dem verkligen. Jag undviker ju också att ta dem eftersom de är beroendeframkallande.

Jag läser inte heller bipacksedeln. Jag får information av läkaren och så tar jag medicinen. Precis av samma anledning som du, att man inte ska behöva oroa sig över saker i onödan.

Jag äter regelbundet paraflex + Alvedon, upp till 9 st paraflex om dagen får jag äta men tar oftast 2 st innan läggdags, men vissa dagar 2 st 3 gånger om dagen.
Första gångerna jag tog dom (2 tabletter på en gång) upplevde jag att jag blev lite "lätt" i huvudet, påminde lite om när jag är i början av berusning, men det gick över inom 10-20 min. Det var inga problem att varken stå, gå eller prata 🙂 nu när jag ätit dom regelbundet i ett år märker jag inget även om jag tar 3 st på en gång.
Jag tar dom för fibromyalgi och nociplastisk smärta, mycket av min smärta sitter i muskler samt rygg. Kan kännas som att jag har träningsvärk i ryggen, men en stund efter så släpper det.

Jag läser alltid bipacksedeln, speciellt efter en nära bekant var nära att förlora livet då en för henne tillfällig medicin slog ut hennes ordinarie.
penicillin fick hens EP medicin att sluta verka så slutade i en allvarlig krock med bilen.

Att ligga i sängen låter som en utmärkt ide om du är rädd för yrsel.

Jag är helt säker på att du klarar av att ta dom även om du inte ligger ner, men är du orolig så är det såklart en bra lösning för att våga prova.
Har personlig erfarenhet av flera burkar Paraflex vid just ryggsmärta, två åt gången flera gånger per dygn i långa perioder - inte en enda gång har jag blivit påverkad av yrsel eller känt mig dålig/annorlunda. Plus då alla de patienter jag mött som använt medicinen på liknande sätt. Så prova med en att börja med, den går som sagt ur fort igen om du mot förmodan skulle känna något annat än det man vill åt (dvs att musklerna får lite lättare att slappna av - och din smärta kanske får en chans att minska)
Jag tog en halv. En timme senare tog jag den andra halvan.

Nästa gång vågar jag kanske ta en hel direkt. För en halv plus en halv märktes knappt

Jag tog en halv. En timme senare tog jag den andra halvan.

Nästa gång vågar jag kanske ta en hel direkt. För en halv plus en halv märktes knappt

Jag tar oftast två åt gången och har aldrig blivit yr. Däremot är de värdelösa om en har ont pga gravt otränad. De hjälper ett litet tag för stunden men det enda som hjälper på riktigt är träning.

Nu pratar jag givetvis inte om de som har en utredd orsak till smärtan som tex @Trott och @cili.

Varför sitter ni och hånar mig? Min fobi går inte över när ni gör så. Den ökar bara min känsla av misslyckande. Amygdala är inte öppen för diskussion.

Men sluta tramsa, världen kretsar inte omkring dig. Flera har delat med sig om sina erfarenheter gällande Paraflex men som du borde veta vid det här laget äger du inte din tråd så fort du startat den, dvs det kan bli sidospår.

Jag är EXTREMT lättpåverkad av alla mediciner som kan ge någon som helst biverkan av yrsel, slöhet etc. Jag har tagit Paraflex vid behov i flera år och aldrig känt av just riktig hjärnyrsel . Däremot att musklerna slappnar av och blir mjukare, precis som avses med medicinen, som resultat av det kan ju lite balansproblem komma men det är ju inte yrsel i egentlig bemärkelse utan bara lite muskelkoordinationsproblem.

Tänker att om man läser listor över biverkningarna (dvs precis alla reaktioner som uppstått under tiden man undersökte läkemedlet, oavsett om reaktionen berodde på medicinen eller ej….. (tog inte med fortsättningen, klicka och läs om ni vill /JohannaB)
EXAKT detta!
Under hela tiden som försökspersoner tagit medicinen måste de rapportera ALLT. Alla blodtrycksmediciner kommer ha lågt blodtryck som biverkan, liksom insulin alltid har lågt blodsocker. Har en medicin en effekt är exakt samma effekt en biverkan. ALLA mediciner har trötthet, huvudvärk och illamående som biverkan för på 3-6 månader kommer alla människor uppleva det utan att det har något alls med medicinen att göra.

Om just paraflex som är muskelavslappnande kan man dra slutsatsen att en biverkan kommer vara just muskel avslappning. Och avslappnade muskler kan ge försämrad finmotorik, trötthet och yrsel. Det är just effekten av medicinen, det man vill åt, som också ger de flesta av dess biverkningar.

Liknande trådar

• Galet yr efter influensavaccin - eller?
  • Skaffa kontaktlinser
  • Det här med vaccinationer
  • Bli av med utseendekomplex?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka