Bukefalos 30 år!

"Plötslig oförklarlig död" var en biverkning av en SALVA min syster fick en gång (hon har någon åkomma jag inte minns vad den heter men hon har väldiga problem med skavsår). Jag tror den biverkningen typ finns för att någon person dog under testperioden och det typ inte gick att utesluta att vad det nu var för läkemedel inte hade något med det att göra.

Jag både tar och har tagit medicin med rätt mycket otrevliga biverkningar, just nu tar jag en där listan på biverkningar är rätt diger med bland annat sådant som hallucinationer och ökad risk för suicid. Av alla mediciner jag tagit så är illamående den enda biverkning jag ibland kunnat fått men det har alltid kunnat avhjälpas med att se till att äta i samband med att man tar medicinen. Jag trodde länge att rådet "tas i samband med mat" typ var lite BS om inte det verksamma ämnet var typ fettlösligt men så är det inte.

Det kan nog vara bra att vara uppmärksam på biverkningar men rädd behöver man inte vara. Läkare vet ju vad de ordinerar och både de och sedan apotekspersonalen gör ju sådant som att stämma av mot övriga läkemedel man tar osv så att inget ska gå galet :)

Jag tog en halv. En timme senare tog jag den andra halvan.

Nästa gång vågar jag kanske ta en hel direkt. För en halv plus en halv märktes knappt
Det tycker jag var modigt gjort, att du tog medicinen trots din rädsla/fobi för biverkningar. Hoppas medicinen hjälper dig. Jag tyckte paraflex fungerade bra när jag fick ryggskott för många år sedan. Inga biverkningar märkte jag av heller.

Jag var också livrädd för biverkningarna på Paraflex, men tror inte jag hade en enda. Att jag var trött kunde ju lika gärna bero på smärtan och sömnbristen den ledde till (jag kunde inte rulla runt i sängen som jag brukar när jag sover så vaknade konstant). Min sambo vägrade låta mig köra bil dock...

Jag har tagit en hel idag. Skum känsla i kroppen. Men jag har fortfarande väldigt ont.

Men enligt ordination får jag ta två åt gången, max 6 st om dagen. Jag får nog öka dosen nästa gång.

Jag försöker också göra yoga, men hittills inte så mycket effekt.

Jag har tagit en hel idag. Skum känsla i kroppen. Men jag har fortfarande väldigt ont.

Men enligt ordination får jag ta två åt gången, max 6 st om dagen. Jag får nog öka dosen nästa gång.

Jättebra ändå att du försöker! Och att du tar medicinen! OM det är så att du känner av biverkning att du blir trött eller har en skum känsla i kroppen, så vet du ju varifrån det kommer. Låt medicinen hjälpa dig att komma förbi värsta smärttopparna. Och fortsätt med dina övningar!
Var i ryggen sitter smärtan? Det kanske går att få fler tips om övningar, med lite mer info...

Jag tror den biverkningen typ finns för att någon person dog under testperioden och det typ inte gick att utesluta att vad det nu var för läkemedel inte hade något med det att göra.

Gissningsvis då det inte fanns någon anledning personen skulle dö, inga bra svar i efterhand vad som orsakades personens död - men då den stod på medicinen i fråga kan det vara en biverkning av den.
Jag skulle gissa att detta är anledningen till att det står så. Det står under ”Följande biverkningar har rapporterats efter marknadsintroduktionen av aripiprazol som tas via munnen, men deras frekvens är inte känd”

Samma medicin har också ”okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar” och den är inte rolig! Nu har jag så pass bra kontroll att jag kan ha alla mina pengar själv, men tills jag hittade olika strategier att hantera det och fick den kontrollen så fick mamma ha mina pengar och ge mig ”veckopeng” som räckte till mat och annat nödvändigt. Jag köpte på avbetalning en gång och efter det spärrade jag mig från att köpa på avbetalning också för jag blev så rädd att dra på mig skulder. Det går nog inte för någon som inte har varit där själv att förstå hur det känns som att man kommer att dö om man inte köper just den där Superviktiga grejen (som kan vara precis vad som helst som är fullständigt onödigt).

Detta är ena sidan av bipackssedeln :crazy:
2022-10-16.webp

Jättebra ändå att du försöker! Och att du tar medicinen! OM det är så att du känner av biverkning att du blir trött eller har en skum känsla i kroppen, så vet du ju varifrån det kommer. Låt medicinen hjälpa dig att komma förbi värsta smärttopparna. Och fortsätt med dina övningar!
Var i ryggen sitter smärtan? Det kanske går att få fler tips om övningar, med lite mer info...
Smärtan sitter i ländryggen på höger sida. Även höfterna blir påverkade.

De har väldigt kort halveringstid, dvs går ut kroppen väldigt fort.

Jag märker väldigt stor skillnad om jag har regelbundet eller om jag ”hattar” och tar bara ibland. Det är bäst effekt på mig om jag har regelbundet. (Jag har ordination 2-3 tabletter 3-4 gånger per dygn men max 9 tabletter per dygn, och brukar försöka hålla mig till 2 tabletter morgon och kväll som ”basdosering”. Det innebär över tid mindre tabletter än om jag ”bara” tar när det blir överjävligt. Då behöver jag ta mer för att få bukt med det)

Så om du inte vill öka dosen eller du tycker det känns för mycket att öka dosen så prova att ta en tablett men var fjärde timme istället och se om det hjälper (det räcker ju du provar i en dag för att se om det gör skillnad)

Har du någon vetekudde eller liknande?

Jag får liknande smärta med jämna mellanrum och jag brukar kravla runt på golvet och dels göra motsvarande den med stolen som visats, men tar upp benen mot en vägg istället, rumpan tight in mot väggen. Så nära 90 grader det går. Sen ligger jag där i 20 min. Det är extremt obekvämt/gör ont initialt men successivt släpper det och redan dagen efter känns det bättre men jag brukar göra det några dagar i följd. Brukar vara obekvämt precis när man tar sig upp och lite efter också.

Sen vet jag du yogar, bifogat är länk till instruktioner kring en position i yinyoga som gör under för höft/länd. Ta vad du har hemma, jag brukar rulla ihop en filt, vanlig kudde el dyl, hitta en bekväm position enl videon där det i princip bara känns just runt höft/rumpa, ligg där i 20 min.
https://yogobe.com/se/playlists/8ugz49c5k

Det jag gillar med båda dessa är dels behövs inga konstiga grejer och dels är de avslappnande, man ligger liksom bara där när man väl är på plats och det är svårt/omöjligt att göra fel.

Yinyoga generellt har gjort under för min rörlighet och smärta från ett tungt, oergonomiskt jobb.

Idag tog jag en och en halv första gången. Och jag känner - ingenting. Varken biverkningar eller att det blir bättre i ryggen. Det känns som om det är sockerpiller jag fått.

Jag försöker röra på mig och då kan det lätta för stunder. Jag gör också MeiYoga. Yinyoga har jag provat, men man behöver ju någon typ av utrustning för det och jag vet inte vad jag ska ta. Jag provade att ligga på rygg med bara en matta under mig, i fjärilen. Och två skor som stöd för benen. Det var inte särskilt bekvämt.

Idag tog jag en och en halv första gången. Och jag känner - ingenting. Varken biverkningar eller att det blir bättre i ryggen. Det känns som om det är sockerpiller jag fått.

Jag försöker röra på mig och då kan det lätta för stunder. Jag gör också MeiYoga. Yinyoga har jag provat, men man behöver ju någon typ av utrustning för det och jag vet inte vad jag ska ta. Jag provade att ligga på rygg med bara en matta under mig, i fjärilen. Och två skor som stöd för benen. Det var inte särskilt bekvämt.
Jag upplever ingen direkt effekt av Paraflex (tror jag, inget jag noterar i varje fall). Men det hjälper mig när jag medvetet slappnar av i ryggen när jag ligger ner, antingen för att sova eller med benen upp i 90 grader. Utan Paraflex kommer inte musklerna till avslappning, med så fungerar det. Tar 2 tabl till natten alltid och 2 extra vid behov.

Har du något täcke eller filt du kan rulla ihop och ha som bolster? Och har du några tomma glass-lådor eller andra matlådor typ du kan ha som block? Eller vedträ?

Jag upplever ingen direkt effekt av Paraflex (tror jag, inget jag noterar i varje fall). Men det hjälper mig när jag medvetet slappnar av i ryggen när jag ligger ner, antingen för att sova eller med benen upp i 90 grader. Utan Paraflex kommer inte musklerna till avslappning, med så fungerar det. Tar 2 tabl till natten alltid och 2 extra vid behov.

Har du något täcke eller filt du kan rulla ihop och ha som bolster? Och har du några tomma glass-lådor eller andra matlådor typ du kan ha som block? Eller vedträ?
Tomma godis- och glasslådor har jag nog. Täcket jag har är gigantiskt tjockt så det blir svårt att använda den. Och den enda filten jag har i lillstugan har tjocka kanter med fuskpäls. Jag vet inte hur jag ska vika den så den inte blir knölig.

Tomma godis- och glasslådor har jag nog. Täcket jag har är gigantiskt tjockt så det blir svårt att använda den. Och den enda filten jag har i lillstugan har tjocka kanter med fuskpäls. Jag vet inte hur jag ska vika den så den inte blir knölig.
Om du viker den på mitten, på längden, och sen rullar ihop den, funkar det?

Hur tar du det, bara en gång och sen inte mer den dagen? I så fall fortsätter jag rekommendera att ta under hela dagen med det rekommenderade intervallet. En enstaka dos märker inte jag heller skillnad av, däremot regelbundna doser över tid

Hoppas det känns bättre snart

Liknande trådar

• Galet yr efter influensavaccin - eller?
  • Skaffa kontaktlinser
  • Det här med vaccinationer
  • Bli av med utseendekomplex?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka