Parallellförkjuten=kasserad!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 9 663
B

borsalino

Angående artikeln i Ridsport om att parallellförkjutning så svarar Agriaveterinären som följer;
Exteriöra avvikelser kan påverka hästens hållbarhet. Bland det mest diskvalificerande är parallellförskjutning. Hästar med den avvikelsen har klart sämre hållbarhet än genomsnittet. Det har bland annat visat sig i statistik grundad på kvalitetsbedömningar för 4-åriga svenska halvblod.

Så fort jag läser ordet statistik så krullar sig skinnet på mig, så nyfiken som jag är ringer jag runt och får svaret precis som det stod i Ridsport, hästar som har fått 6:a eller lägre på kvalitet har kortare livstid, men.... i statistiken har endast siffran ingått inte de skriftliga kommentarerna. Men om man ändå håller på, varför inte gå in och verkligen undersöka vilken av alla inkorrekta benställningar som hästarna har blivit utslagna för?:confused:

Så statistiken som blir en sanning är att hästar med 6:a eller lägre på benen har sämre hållbarhet. Nähä.... Hur många personer och pengar kostade den sanningen?

Varför bryr jag mig?? Födsel och ohejdad vana antar jag:o Jag vill veta vilka diagnoser som orsakas av just parallellförskutning, (förutom kompensatoriska överben) men får inga svar.:mad:

Men har ni planer på att visa en 3-åring eller 4-åring som har PF räkna inte med mer än en 5:a på benen, finns det fler avikelser 4:a.

Nu ska bilan falla, för det är statistiskt säkerställt...

Nu är jag nyfiken på era erfarenheter, om ni har ston som är PF har det nedärvts till fölen? Har ngn av er behövt slå ut en häst pga PF?

Sv: Parallellförkjuten=kasserad!

Hej
Jag har fått avliva min häst pga PF. Det var dock en stor avvikelse. Hon fick en senskada och vet tyckte inte att det var någon idé att försöka behandla henne. Var 4 år när hon avlivades:cry: Jag tycker också att det skulle vara intressant med mer information ang exteriöra avvikelser. Det finns ju en hel del som kan korrigerasi unga år men man vill ju inte använda en sådan hingst på sitt sto.

Min förra häst fick jag ta bort förra året pga återkommande hovledsinflammationer. Ursprungsanledningen till hovledsinflammationen kommer vi aldrig få reda på ordentligt, men det som avgjorde det dystra resultatet (avlivning), är enligt veterinären att hon hade parallellförskjutning. Hade hon haft korrekt benställning så hade det antagligen läkt ordentligt, men iom benställningen så blev det en ständig snedbelastning i hovleden.

Det är också en av anledningarna till att jag inte tog något föl på henne. Mitt sto hade precis exakt samma framben som sin mamma. Så där såg man nedärvningen ordentligt.

Mitt sto fick jag ta bort som 8:åring, mamman blev iofs 21 år. Men jag skulle i alla fall inte avla på ett sto med parallellförskjutning.

Sedan kan jag förstå din inställning till statistiken! Man vill ju vet exakt vad som finns bakom siffrorna. Och det som jag också tycker är anmärkningsvärt, det är att det finns godkända hingstar som har PF! Något som jag tycker är rent anmärkningsvärt. Smärre avvikelser kan väl godkännas, men inte PF. Tycker jag i alla fall.

/Lizzie

Senast ändrad:

Hej
Jag har fått avliva min häst pga PF. Det var dock en stor avvikelse. Hon fick en senskada och vet tyckte inte att det var någon idé att försöka behandla henne. Var 4 år när hon avlivades:cry: Jag tycker också att det skulle vara intressant med mer information ang exteriöra avvikelser. Det finns ju en hel del som kan korrigerasi unga år men man vill ju inte använda en sådan hingst på sitt sto.

just PF går inte att göra ngt åt, inte ens i unga år. men du har rätt i att många andra avvikelser går att få ordning på.

jag tror inte att alla hästar som är PF går sönder. däremot kanske de är mer disponibla för vissa sorters skador... jag har haft flera hästar som varit mer eller mindre PF (jag såg ngn statistik på det där och det var måååånga utav halvbloden som är PF) o ingen utav dem har haft problem med just det. jag tror att man många ggr kan se samband mellan skador o exteriör (rakhasighet, vinklade haser, veka kotor osv..) men jag tror inte att det ensamt avgör om en individ håller eller inte..

I Mikael Holmströms forskning om hästens exteriör ingick elithästar, skolhästar och 4-åringar
80% var utåtroterad bak
60% parallellförskjutna
50% inåttåade fram
10% knätrånga ??
5% utåtroterade fram

Det var ingen skillnad på hästarna i de olika grupperna. Lika många som tävlar på elitnivå var PF, som skolhästar och 4:åringar

Hur kommer det sig då att man godkänner Hingstar som är lindrigt parallelförskjutna ?

Vet att jag var på något seminarium för många år sedan och där diskuterade man just travarna som ofta är parallellförskjutna och att man menade på att det hade ingen hållbarhetsbetydelse vad man kommit fram till !

Kan dock tycka att det låter konstigt ?!

Varför jag då lyssnade just på detta var att jag själv hade ett sto som var parallelförskjuten så jag sög åt mig som en svamp av just denna information :idea:

Detta sto nedärvde det även till fölungen ingen av dom finns idag i livet men min vetrinär diskuterade aldrig detta som en orskak att ta bort mitt sto .
Men nu var det en lindrig parallelföskjutning .

Det jag själv funderat på är hur nu Nutidens hingstar se ut i benen oftast har dom en 7 på benen med en kommentar på dessa upplevde att man tittade mer på benen förr ,men kan ha fel .

Titta själv numer på vad Hingsten har för poäng på sina ben och kritik ..

Men jag kanske är kinkig som tycker att man borde lägga ner lite mer på aveln (krav) att Hingstarna inte bara ska vara snygga och springa fint och sen ha taskiga ben samt hovar :) :confused:

Miaa

Nästa fråga: Vad händer när man ska försäkra en häst med PF?

Enl Agria är det inte omöjligt att det blir en reservation, vilket i praktiken innebär att inga frambenshältor täcks av försäkringen.

Hmmm... nu blir jag ännu mer fundersam, över statistiken. Agria har ju ingått i sammanställningen. Hur mycket pengar kan inte de tjäna på alla reservationer?

Senast ändrad av en moderator:

Plus att det känns som att det kan bli ganska spretiga bedömningar. Om man t ex visat en häst och fått omdömet parallellförskjuten så är det alltså en nackdel att ha visat hästen? Och hur många av de som kommer ut och besiktigar hästar innan försäkring har kunskapen att bedöma om hästen verkligen är parallellförskjuten? Dessutom kan man ju försäkra hästen för ett lågt belopp utan besiktning...

Nästa fråga: Vad händer när man ska försäkra en häst med PF?

Enl Agria är det inte omöjligt att det blir en reservation, vilket i praktiken innebär att inga frambenshältor täcks av försäkringen.

Hmmm... nu blir jag ännu mer fundersam, över statistiken. Agria har ju ingått i sammanställningen. Hur mycket pengar kan inte de tjäna på alla reservationer?

men herrejösses. ska då 60% av ridhästarna inte gå att försäkra utan reservation??? :mad: jag blir galen. snart är det liksom ingen idé att försäkra längre... a***a lägger res om man skickar in sina veträkningar. nej tackavetja andra bolag.. hrmpf! :smirk:

det kan ju heller inte vara ett särskilt nytt fenomen? ska de börja lägga res på andra felställningar oxå då eller? jag inser oxå att PF kanske inte är idealiskt, men det är inte raka haser, vinklade haser, veka kotor, långa ryggar, utåt resp inåt brutna vinklar osv heller!

o om det nu var ett sånt allvarligt fel, så varför godkänns hingstar med det??

jag läser exteriörbedömningarna väääldigt nogggrant när jag letar hingst, o jag kan säga så mkt att det är inte många som är helt "felfria" i sin exteriör. dessutom så kan jag citera en mkt duktig hovslagare (som är väldigt duktig på benställningar o exteriör): om man börjar titta så finns det nästan inte en enda häst som är helt korrekt.

Vaddå Agria lägger reservationer om man skickar in räkningarna? :confused: Jag har aldrig fått några reservationer på mina hästar under årens lopp så jag undrar verkligen vad du snackar om!

*knapplån*

Detta med benställningar ooch/eller exteriöra avvikelser har alltid varit livligt debatterat.

Självklart borde det bästa vara en helt korrekt häst men undantagen finns alltid. Vi har haft en del hästar genom åren och haft både korrekta och mindre korrekta hästar. Bla så köpte vi en häst (faktiskt bara för att det var synd om den, vanskött) som var ca 176 cm som 3 åring, lång, tung, fruktansvärt dålig ansatt hals mm. Det var det positiva om henne!
Benen var hemska! Jag har aldrig sett en så inåttåad häst - varken förr eller senare! Men hon höll och tävlade upp i svår hoppning. Idag är hon 22 år och rids varje dag!

Vi hade även en annan häst som var ett skolboksexempel på "perfekta ben". Han fick 9 på benen när han visades. Den hästen hade nästan alltid något problem med benen.

Jag tror att det är så mycket mer än bara korrektheten som spelar in. Uppfödning, uppträningen av hästen, "vett mellan ryttaren öron" mm.

Men som jag skrev tidigare, självklart är en så korrekt häst som möjligt att föredra. Angående PF så hade vi ett sto som var lindrigt PF och hon fick ingen nedslag vid försäkring (det stod i protokollet). Däremot hade hon ett litet "solsår" på sin rosa mule efter en mycket solig sommar, då fick hon reservation mot "alla hudåkommor". Så försäkringsbolagen brukar försöka slingra sig ur det som går :angel:

Mvh / Fia

men herrejösses. ska då 60% av ridhästarna inte gå att försäkra utan reservation??? :mad: jag blir galen. snart är det liksom ingen idé att försäkra längre... a***a lägger res om man skickar in sina veträkningar. nej tackavetja andra bolag.. hrmpf! :smirk:

Va? Vi har haft Agria i många år och aldrig råkat ut för något dylikt!

Mvh / Fia

ok, jag ska klargöra. agria har betett sig väldigt illa gentemot mig som kund vid flera tillfällen, de har sedan dessutom haft mkt underliga förklaringar till varför. mitt förtroende för dem är totalt kört i botten, men det hör inte hit o jag är glad för er skull där de har betett sig bra :) jag ber om ursäkt om jag trampade på några tår! :bow:

sen till ämnet:

vart ska de dra gränsen för ev kasseringar vid PF? vid lindriga oxå? eller kan man på ngt sätt mäta grader?

*knapplån*

Detta med benställningar ooch/eller exteriöra avvikelser har alltid varit livligt debatterat.

Självklart borde det bästa vara en helt korrekt häst men undantagen finns alltid. Vi har haft en del hästar genom åren och haft både korrekta och mindre korrekta hästar. Bla så köpte vi en häst (faktiskt bara för att det var synd om den, vanskött) som var ca 176 cm som 3 åring, lång, tung, fruktansvärt dålig ansatt hals mm. Det var det positiva om henne!
Benen var hemska! Jag har aldrig sett en så inåttåad häst - varken förr eller senare! Men hon höll och tävlade upp i svår hoppning. Idag är hon 22 år och rids varje dag!

Vi hade även en annan häst som var ett skolboksexempel på "perfekta ben". Han fick 9 på benen när han visades. Den hästen hade nästan alltid något problem med benen.

Jag tror att det är så mycket mer än bara korrektheten som spelar in. Uppfödning, uppträningen av hästen, "vett mellan ryttaren öron" mm.

Mvh / Fia

:bow: jag tror att det beror mkt på hur hästen utbildas o tränas. tex är ju Anka (Marcus Ehnings Argentinus-sto som han vann WC på) jäätteinnåttåad, men hon verkar hålla för de största klasserna.

Det är inga ömma tår utan jag bara undrade eftersom jag haft Agria i över 20 års tid och till hästar, hundar och katter utan några som helst problem genom åren, varesig med ersättningar för veterinär eller vid utdömningar.

det låter ju hur bra som helst! :) jag måste haft redig otur med dem helt enkelt. :idea:

När jag förra året skulle betäcka mitt halvblodssto ringde jag en dommare för att diskutera olika hingstval. En av hingstarna som jag hade planer på att använda hade pf (det stod inte nämt någonstans, men jag hittade protokollet på annan plats på nätet). Domaren menade att det vill man absolut inte ha in i sin avel. Men varför godkänns då dessa hingstar? Varför står det inte när man läser om hingsten så man själv kan ta ställning om man vågar chansa.

Skulle vara intressant att se vad denna statistik grundar sig på.

Vad jag vet så är sabelbenthet och x-benthet de absolut värsta exteriöra avvikelserna i skadesammanhang :crazy:

PF är det ju väldigt många hästar som är

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka