Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Det är väldigt stor skillnad på vad som uttrycks med ord om kommunikation, förståelse och respekt för hästen och sen vad man gör i praktiken. Jag trodde faktiskt inte att det ryckande och viftandet med grimskaftet som visades i videon med Pat var annat än ett misstag i arbetet men när även David O'Connor (youtubelänk) lär ut samma sak ... tydligen är det centralt i NH-filosofin och jag förstår nu bättre varför så många är anti-NH.

Fast jag tycker mig ändå se skillnad i Pats och O'Connors arbete. I filmen med Linda är det blandat med att rycka (hårt som fan) i hästens huvud och i andra stunden jaga iväg den. I filmen med O'Connor finns det ändå en typ av timing. Syftet är att hästen ska lära sig backa när de skakar på grimskaftet. Så fort hästen gör det så slutar viftandet. En till skillnad är pauserna med beröm. I filmerna med Linda och Pat finns det inget rum för lärande eftersom människorna forcerar sig på hästen.

I filmen med O'connor så har viftandet ett syfte.

Nu säger jag inte att arbetet är optimalt, men det är bättre och med pedagogiskt än det som Linda och Pat visar.

Det är väldigt stor skillnad på vad som uttrycks med ord om kommunikation, förståelse och respekt för hästen och sen vad man gör i praktiken.

Det är intressant det där med vad som uttrycks med ord och vad som sedan händer. Praktiskt taget alla tränare och förståsigpåare av olika slag som jag kommit i kontakt med (både i verkligheten och genom att läsa), pratar ju om kommunikation, respekt och att förstå hästen. (Utom en del NH-fantaster här på buke som mest pratar om att hästen inte är ett gosedjur; underförstått att den är stor och farlig och måste tämjas.) Sen gör de trots detta ganska olika saker. Man kan alltså inte välja vem man ska lita på utifrån vad de säger, utan utifrån vad de gör. Och då lär vi ju oss av de här filmerna att inte vända oss till Parelli när vi vill lära oss mer.

En del kommer helt enkelt med fula metoder bakom fina ord.

(Den film du länkar till ser lite mindre illa ut, där förekommer ju tex eftergifter. Jag kan se vad man försöker lära hästen även om jag inte fattar vad det ska vara bra för. I de andra filmerna ser det enbart som att man vill lära hästen att vara rädd för människor och det kommer aldrig några eftergifter.)

;)
1. Nej, man ser inte detaljer - men man kan se att pat drar repet mellan frambenen för att få fast hästens huvud/hindra den från att fly. Det är tillräckligt för att jag ska anse att han frångår sina metoder. Jag förstår inte heller klippet med Linda, inte heller hennes förklaringar

2. Håller med.

3. Fast det är väl just det som vi HAR uppmärksammat. Men det vi har fokuserat på är de som har affärsidén NH. Vi är helt överrens över att det finns jätteduktiga människor som kallar sig NH-tränare likväl sådana som inte har den titeln. Just Pat verkar ju helt frångå sina grundpelare här - vilket fick mig att reagera. Han tjänar pengar på något som han inte står upp för.

Även jag har studerat hans metoder utan att kalla mig pnh-fan. Folk som inte känner mig KAN hävda att jag misshandlar min häst men då är det upp till dem att konfrontera mig med det så jag kan förklara. Det är ingen som har anklagat mig med det ännu dock, förhoppningsvis har de ingen anledning eftersom det inte är något jag strävar efter.

Tack för ett sansat bemötande :).
Bara det faktum att man hindrar hästen fråm att fly tycker inte jag är grund för att kalla någonting djurplågeri. Hur fallet är i catwalkvidion tyckte jag var osäkert pga kvaliten samt att den är redigerad. Självklart finns det sätt att binda upp djur som absolut bör klassas som djurplågeri. Har försökt att titta på catwalkfilmen igen för att se om jag kan ta till mig ngt nytt, men lyckas inte öppna den(?)

Att du (och flera med dig) inser att det finns duktiga hästmänniskor som marknadsför sig som NH-tränare gläder mig, och det var just det som var grunden till mitt först inlägg då allt fler inlägg mera handlade om att "NH är nåt trams folk lär sig på helgkurser med förödande resultat". Tyvärr finns det också exempel på just sådant, där ägare t o m blivit attackerade av sina hästar (med all rätt) p g a bristande/felaktig kunskap. Dock hävdar jag fortfarande att många sådana uttalanden kommer från människor utan kunskap i ämnet.

Att jag utgett mig för att kunna förklara de båda diskuterade klippen handlar om formuleringsfel från min sida, ber om ursäkt för det. Vill även klargöra att INGET i mina inlägg ska ses som angrepp på någon enskild eller grupp, utan enbart uttryck för mina åsikter ang. det som tidigare skrivits här.

Härmed lämnar jag den här disskutionen med förhoppning om att jag har kunnat förklara mina tankar bakom detta "utspel" ;)

KL
Ni skulle inte kunna tänka er att ha en något mer nyanserad samtalston...
Från båda sidor. Det är urtråkigt att läsa fördömande uttalanden mot personerna här inne när tråden handlar om hanteringen från Parellis sida. Vilket skulle kunna bli en intressant diskussion om bara känslorna och den egna förträffligheten tonas ner en aning...
från båda sidor..

Tycker att det har varit en diskussion som har hållits på en mycket hög nivå. Detta fram tills dess att folk i tråden i synnerhet och på Buke i allmänhet blev dumförklarade. Gör man ett sådant inlägg så bör man ju förklara sig anser jag!

Kicki :laugh:

Tycker diskussionen är högst sansad, om än starkt kritisk. Utifrån flera kommentarer och svar här i tråden anser jag att det finns i högsta grad skäl och belägg att vara kritisk.

Kanske vill du bidra med lite tankar och åsikter själv i tråden, inte bara läsa den i bakgrunden?

;)

Vill även klargöra att INGET i mina inlägg ska ses som angrepp på någon enskild eller grupp, utan enbart uttryck för mina åsikter ang. det som tidigare skrivits här.

Härmed lämnar jag den här disskutionen med förhoppning om att jag har kunnat förklara mina tankar bakom detta "utspel" ;)

Om man skriver så här citat: "De flesta här förstår inte vad som visas på de här filmsnuttarna. Flertalet av alla dessa Parelli-hatare här på bf kanske skulle ta reda på lite mer om ämnet de uttalar sig om." slut citat. Så är det ju och kan inte tolkas på annat vis än som ett angrepp. Det skrivna ordet talar ju för sig själv, allt annat känns som efterkonstruktion.

Samt att du har fortfarande undvikit att svara på mina inlägg!

Kicki :)

*kl*

Tycker att det här är en av de mest sansade och nyanserade tråd om nh jag läst på Buke. :)

Jag tycker att båda filmerna av Parellis är tråkiga att se. Ryckande, slitande, slå med repet - till synes utan att ge hästarna en chans att förstå vad de vill att de ska göra...

Har sett såna här exempel irl, då det bara varit att rycka, slita - ex backa hästen långa sträckor vilt viftande för att den inte gör föraren vill... Har många gånger reagerat på att det verkligen inte är så antivåld som utövarna vill ge sken av, tvärtom.

Men samtidigt så har jag också sett exempel på bra nh-utövning också. Där hästarna får en chans att förstå, där de fått eftergift efter de gjort rätt och där själva rephanterandet varit mer sansat, om man säger. När nh utförs på det sättet tycker jag att det finns mycket bra saker där...

Det jag mest reagerar på är hur fanatiska många nh-utövare blir, sektliknande beteende. Där man hävdar att nh är en livsstil, antivåld och bara naturliga metoder. Till skillnad motför den sk vanliga hanteringen, där det mesta bara går ut på att slå, sätta på hemska hjälptyglar och sparka med sporrar... Det är här man blir less och provocerad...
Jag kan ärligt säga att nh-fanatikernas bild av den sk "vanliga hanteringen" inte stämmer med den bild jag har av hästhållning/hästhantering här i Sverige. Jag tycker att vi har en god och sund hästhållning här, även om det självklart alltid finns rötägg inom alla discipliner. Men de är inte representativa.

Om man däremot kommer ihåg att många av de stora gurusarna är amerikaner, så kan jag förstå att de kallar sin metod för antivåld och motvikt till dålig hästhantering. Over there finns säkerligen hemska metoder, inte minst inom rodeo-western-ranch sidan...

Jag tycker, generellt, att vi har en sund syn på hästar här i Sverige. Jag tycker att man på ridskolorna lär ut ett mjukt ridsätt med stor hänsyn till hästen som levande djur. Men jag kan tycka att det är lite för lite fokus på hästhantering. Tror att det är därför som så många faller för nh-tänket, ser det som något "magiskt" och fantastiskt. Många som köper häst vet inte hur man hanterar situationer som kan uppstå i hanteringen, ex svår att lasta, sliter sig vid ledning m.m m.m

Så går de en nh-kurs, får resultat, och blir onyanserat frälsta. Köper hela nh-konceptet utan kritiskt tänkande...

Det bästa skulle vara att anamma lite av det pedagogiska upplägget i nh-tänket, för att lära ut hästhantering på ridskolor m.m. Det går ju inte att bara säga "var bestämd och bara gör". Jamen hur, säger folk då. :) Det finns helt klart, en brist i utbildning av hantering av häst inom svensk ridsport.

Det finns mycket bra inom nh:n - det finns mycket dåligt. Det bästa är om man tar till sig lite av varje av det som erbjuds inom hästeritet och gör till sin egen metod och hantering.

Det blev ett långt inlägg.. :)

Norrland

Jag håller med i allt du skrev och jag tycker inte att det O'Conner-videon visar ser hemskt ut, men hästen är ju så snäll och lugn en häst kan bli och att då börja rycka och vifta med repet känns bara så onödigt. Och metoden är väl att om hästen inte "lyssnar" så skall man rycka hårdare tills man får den respons man vill ha, så med en nervigare häst hade det kanske sett betydligt otrevligare ut?

Här kan jag bara hålla med i varenda stavelse. Var ungefär samma sak jag skrev för ett antal inlägg sedan, fast du utvecklar tankarna lite mer!:laugh:

Tycker diskussionen är högst sansad, om än starkt kritisk. Utifrån flera kommentarer och svar här i tråden anser jag att det finns i högsta grad skäl och belägg att vara kritisk.

Kanske vill du bidra med lite tankar och åsikter själv i tråden, inte bara läsa den i bakgrunden?

Det har jag gjort ;)

Den senare "vifta-på-repet" filmen är inte ute efter samma sak som den på Linda.

Den vill att hästen ska gå undan för trycket där skaka på repet så mkt att det rycker i grimman är sista steget.

Inte "HALLÅ HÄR ÄR JAG OCH JAG VILL ATT DU LYSSNAR PÅ MIG VARJE SEKUND!!!!" som visas i Linda-filmen.

*kl*

Tycker att det här är en av de mest sansade och nyanserade tråd om nh jag läst på Buke. :)

Jag tycker att båda filmerna av Parellis är tråkiga att se. Ryckande, slitande, slå med repet - till synes utan att ge hästarna en chans att förstå vad de vill att de ska göra...

Har sett såna här exempel irl, då det bara varit att rycka, slita - ex backa hästen långa sträckor vilt viftande för att den inte gör föraren vill... Har många gånger reagerat på att det verkligen inte är så antivåld som utövarna vill ge sken av, tvärtom.

Men samtidigt så har jag också sett exempel på bra nh-utövning också. Där hästarna får en chans att förstå, där de fått eftergift efter de gjort rätt och där själva rephanterandet varit mer sansat, om man säger. När nh utförs på det sättet tycker jag att det finns mycket bra saker där...

Det jag mest reagerar på är hur fanatiska många nh-utövare blir, sektliknande beteende. Där man hävdar att nh är en livsstil, antivåld och bara naturliga metoder. Till skillnad motför den sk vanliga hanteringen, där det mesta bara går ut på att slå, sätta på hemska hjälptyglar och sparka med sporrar... Det är här man blir less och provocerad...
Jag kan ärligt säga att nh-fanatikernas bild av den sk "vanliga hanteringen" inte stämmer med den bild jag har av hästhållning/hästhantering här i Sverige. Jag tycker att vi har en god och sund hästhållning här, även om det självklart alltid finns rötägg inom alla discipliner. Men de är inte representativa.

Om man däremot kommer ihåg att många av de stora gurusarna är amerikaner, så kan jag förstå att de kallar sin metod för antivåld och motvikt till dålig hästhantering. Over there finns säkerligen hemska metoder, inte minst inom rodeo-western-ranch sidan...

Jag tycker, generellt, att vi har en sund syn på hästar här i Sverige. Jag tycker att man på ridskolorna lär ut ett mjukt ridsätt med stor hänsyn till hästen som levande djur. Men jag kan tycka att det är lite för lite fokus på hästhantering. Tror att det är därför som så många faller för nh-tänket, ser det som något "magiskt" och fantastiskt. Många som köper häst vet inte hur man hanterar situationer som kan uppstå i hanteringen, ex svår att lasta, sliter sig vid ledning m.m m.m

Så går de en nh-kurs, får resultat, och blir onyanserat frälsta. Köper hela nh-konceptet utan kritiskt tänkande...

Det bästa skulle vara att anamma lite av det pedagogiska upplägget i nh-tänket, för att lära ut hästhantering på ridskolor m.m. Det går ju inte att bara säga "var bestämd och bara gör". Jamen hur, säger folk då. :) Det finns helt klart, en brist i utbildning av hantering av häst inom svensk ridsport.

Det finns mycket bra inom nh:n - det finns mycket dåligt. Det bästa är om man tar till sig lite av varje av det som erbjuds inom hästeritet och gör till sin egen metod och hantering.

Det blev ett långt inlägg.. :)

Norrland

Ja, det blev långt, men innehållsrikt och välskrivet tycker jag - :bow:, beröm bör detta!

Jag håller med om det mesta. Framförallt att ridskolorna kanske skulle behöva en bättre häst- och hanteringsutbildning, och inte ha totalfokus på själva ridningen. För det är här osäkerheten finns tror jag, och det är på grund av problem här som folk ofta söker hjälp och stöd (ex lastning). Privata instruktörer säljer ridlektioner, men hästägaren hittar en kurs i hästhantering, (kallas kanske "ledarskapskurs" eller liknande) hos en NH-människa. Och antingen hittar man ett nyckelsystem till sin häst, eller så hittar man en massa konstigheter/mobbingmetoder. Men som ny är det svårt att se skillnad, och kanske även svårt att protestera. Detsamma gäller ju på ex ridlektioner när instruktören ber ryttaren göra något som ryttaren inte vill, men gör ändå, eftersom instruktören "har mer erfarenhet".

Bara att ridlärare och stallpersonal är med på plats i stallarna och visar praktiskt hur eleverna ska hantera olika hästar skulle vara utmärkt. Att ridskolan har lastning på teorilektioner etc. En av mina mest givande lektioner var när min nuvarande ridlärare visade hur de tömkörde en ganska grön häst som inte riktigt förstod vad den skulle göra. Det var otroligt lärorikt att se hur hon parerade hästen, uppmuntrade den, korrigerade den, och trots en del stök till slut tömkörde en avslappnad, glad häst som joggade på längs spåret och lyssnade tillbaka.

Det är inte alls på samma nivå som i videon med Pat men jag uppfattar det som han är ute efter samma sak, han säger dessutom vid ett tillfälle att det är hästens totala uppmärksamhet han är ute efter och han rycker faktiskt ganska rejält i repet.

Jag hade trott betydligt mer om O'Connors som kan räknas in bland världens främsta ryttare i sin disciplin.

Fast utan att du tar illa upp måste jag nog säga att det du illustrerar ang. tidigare scenarion inte existerar bland folk som har hästvett och rutin. Varken bockningar, avramlingar eller skenturer - grimma, träns eller vad det vara må, är normalt för en unghäst under inridning. då har ngt gått rejält snett.

Behövs ingen Parelli för att undvika sånt. snarare tvärtom.

Jag tar inte illa upp, jag har inte sett så många "traditionella" inridningar, men här på buke låter det alltsom oftast som att det är "normalt" att unghästar bockar av sadeln, bockar av ryttaren, skenar och har sig. Man vill inte skaffa en "bra" sadel till inridningen, just pga risken att den går sönder.

Jag tycker ju personligen att det är fel på tränaren om det blir så.

Att jag skrev något om det var för att det lät som att (Axel tror jag?) menade att unghästen skulle bli förvirrad och förstörd om man red in den enligt PNH eller liknande. Då ville jag bara påpeka att så inte alls är fallet, jag vill heller inte påstå att detta skulle vara den enda rätta vägen till inridning, bara den jag har valt, och den fungerar utmärkt.

Just för att du inte har hela bilden framför dig, så kanske du ska läsa referaten från DE som var där.

Om jag ska uttala mig om hur Pat hanterat Catwalk, vill jag basera det på vad JAG sett. Vad olika anonyma personer skriver på ett forum ser jag inte som fakta.

Genom att upprepade gånger rycka i hästens huvud och sedan låsa fast huvudet via rep runt frambenen, så ska man alltså få hästen mindre huvudskygg. Är det det du menar är syftet med det han gör?

/V

Nej, man får ingen huvudskygg häst fixad genom att rycka i den eller låsa fast dess huvud.
Jag kan fortfarande inte uttala mig om vad han gjort och hur då jag inte sett hela händelseförloppet.

Det jag ser är att han försöker lägga handen på Catwalks panna, och att Catwalk då upprepade gånger kastar huvudet uppåt/framåt för att få Pat ur vägen. Att Pat då lägger linan bakom ett framben är antagligen för att ha en chans att hinna visa Catwalk att han inte dör om man tar honom i ansiktet. När Catwalk slänger upp huvudet så "drar" han sig själv i frambenet, de flesta hästar reagerar på detta genom att sluta slänga med huvudet. Men inte Catwalk uppenbarligen, och jag kan inte se hur han skulle ta psykisk eller fysisk skada av detta.

Om Pat fått hem denna häst för träning, eller om han kommit till hästen i dess hemmiljö är jag ganska säker på att han inte skulle gjort som han gjorde på demon, han har mycket trevligare och mjukare sätt att fixa Catwalks problem. Tyvärr bestämde han sig för att försöka fixa detta under en demo, vilket var mycket dumt på många sätt, framförallt för hästens del.

Jag undrar också hur sjutton du kunde låta dem hålla på så i 2 (!??) timmar med din häst?? :eek::mad:
Det säger nästan mer om dig än om dem...

Om jag ska uttala mig om hur Pat hanterat Catwalk, vill jag basera det på vad JAG sett. Vad olika anonyma personer skriver på ett forum ser jag inte som fakta.

:rofl::rofl:Då får du ligga i o åka världen runt eller vara blind o troende.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från... 2
Svar
25
· Visningar
8 668
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på... 2
Svar
25
· Visningar
4 425
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 158
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Torra ögonlock
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur