*kl*
Tycker att det här är en av de mest sansade och nyanserade tråd om nh jag läst på Buke.
Jag tycker att båda filmerna av Parellis är tråkiga att se. Ryckande, slitande, slå med repet - till synes utan att ge hästarna en chans att förstå vad de vill att de ska göra...
Har sett såna här exempel irl, då det bara varit att rycka, slita - ex backa hästen långa sträckor vilt viftande för att den inte gör föraren vill... Har många gånger reagerat på att det verkligen inte är så antivåld som utövarna vill ge sken av, tvärtom.
Men samtidigt så har jag också sett exempel på bra nh-utövning också. Där hästarna får en chans att förstå, där de fått eftergift efter de gjort rätt och där själva rephanterandet varit mer sansat, om man säger. När nh utförs på det sättet tycker jag att det finns mycket bra saker där...
Det jag mest reagerar på är hur fanatiska många nh-utövare blir, sektliknande beteende. Där man hävdar att nh är en livsstil, antivåld och bara naturliga metoder. Till skillnad motför den sk vanliga hanteringen, där det mesta bara går ut på att slå, sätta på hemska hjälptyglar och sparka med sporrar... Det är här man blir less och provocerad...
Jag kan ärligt säga att nh-fanatikernas bild av den sk "vanliga hanteringen" inte stämmer med den bild jag har av hästhållning/hästhantering här i Sverige. Jag tycker att vi har en god och sund hästhållning här, även om det självklart alltid finns rötägg inom alla discipliner. Men de är inte representativa.
Om man däremot kommer ihåg att många av de stora gurusarna är amerikaner, så kan jag förstå att de kallar sin metod för antivåld och motvikt till dålig hästhantering. Over there finns säkerligen hemska metoder, inte minst inom rodeo-western-ranch sidan...
Jag tycker, generellt, att vi har en sund syn på hästar här i Sverige. Jag tycker att man på ridskolorna lär ut ett mjukt ridsätt med stor hänsyn till hästen som levande djur. Men jag kan tycka att det är lite för lite fokus på hästhantering. Tror att det är därför som så många faller för nh-tänket, ser det som något "magiskt" och fantastiskt. Många som köper häst vet inte hur man hanterar situationer som kan uppstå i hanteringen, ex svår att lasta, sliter sig vid ledning m.m m.m
Så går de en nh-kurs, får resultat, och blir onyanserat frälsta. Köper hela nh-konceptet utan kritiskt tänkande...
Det bästa skulle vara att anamma lite av det pedagogiska upplägget i nh-tänket, för att lära ut hästhantering på ridskolor m.m. Det går ju inte att bara säga "var bestämd och bara gör". Jamen hur, säger folk då.

Det finns helt klart, en brist i utbildning av hantering av häst inom svensk ridsport.
Det finns mycket bra inom nh:n - det finns mycket dåligt. Det bästa är om man tar till sig lite av varje av det som erbjuds inom hästeritet och gör till sin egen metod och hantering.
Det blev ett långt inlägg..
Norrland