Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Men det förstår du väl, det där är ju en speciell pinne som inte kan bytas ut mot en pinne i naturen!;):cool::p:D

:rofl: Nej och inte fungerar det med ett dressyrspö heller, det måste vara en pinne. Är otroligt att folk går på sådant här! Det funkar ju som sagt lika bra med en pinne från skogen eller ett sopskaft.

Kicki :laugh:

Jag blir lite less på att ni läser inlägg som djävulen läser bibeln... :crazy:

Det som jag menar är "generell praxis" är att orutinerade människor ofta tar till sig något som hela sanningen utan att ifrågasätta.
Oavsett om det är på ridskolan eller på NH-kursen de befinner sig. Och det kan bli lika fel i båda fallen menar jag.

Och VAR har jag skrivit att jag klandrar allmänheten för att de inte utövar NH??? :confused::cool:

Nu är jag less på era onyanserade inlägg, ni har bestämt er för att hata all NH samt att allt NH-människor säger betyder att de hatar traditionell ridning, så.. "knock yourselves out"

Det är lätt hänt att man blir skeptisk till traditionell ridning när man läser sådana här trådar :mad:

Har aldrig påstått att du med den exakta ordalydelsen skrivit, "jag klandrar allmänheten.....". Det är min tolkning av ditt inlägg då du tog upp bristerna i ditt eget sk. traditionella förflutna. Och anser du det vara som när F-n läser bibeln så är det upp till dig! ;)

Och varför är "våra" inlägg mer onyanserade än "era"!? Känns som att man kommer till korta om man gör sådana utspel! Och återigen.....HATA, det är så otroligt löjligt att lägga det på den nivån bara för att man blir ifrågasatt och får kritik. :grin:

Kicki :grin:

Fast du.
du kommer med en rad försvarstal ang. hästen Catwalks personlighet, bakgrund osv. Att ingen (utom du tolkar jag det) vet detta osv.

MIn fråga är: vad har det att göra med behandlingen den utsätts för ö.h.t?

vidare till ditt påstående att du deklarerar att hästen är absolut inte rädd, osv.

Har du ens tittat på filmerna?

sen skriver du att du absolut inte försvarar behandlingen eller tycker den är vettig.

Hur ska du ha det?

Jag menar att även på ridskolan accepterar många utan att ifrågasätta, man gör liksom det när man är mindre rutinerad. Oavsett var man hamnar.

Jag har inte erfarenheten av att NH marknadsförs som något magiskt alls, däremot vet jag att många upplever det som magiskt i början. Och det är kanske DE personerna som framställer NH som "magiskt". Men så snart man fattar vad det handlar om blir det så pinsamt enkelt att man tycker man borde fattat det själv...

Då tycker jag du ska titta på länken jag lade in tidigare, hur Parelli marknadsför sig. Du kan även gå in på mr Roberts.

Först vill jag säga dig Skuggi, att jag håller med dig i allt du skriver.

SANIO: Du verkar se rött i alla lägen, bara du hör/ser ordet "Nh". Jag förstår över huvud taget inte hur du kan skriva som du gör, du gör egna antaganden hela tiden och vet inte vad du pratar om!
Det finns avarter inom varje disciplin inom ridsporten, det är väl ingen nyhet direkt. Se på rollkur/hyperflektion, barrering, travhästar som strömmas, allt detta förekommer, vissa mer dolt men det andra men det finns och det är fakta! Givetvis finns det de som utövar Nh på ett felaktigt sätt, men för det kan man inte döma alla som har hittat ett fantastiskt förhållningsätt till sin häst genom detta. Lika många finns det som rider dressyr fel, hoppar eller kör sin häst fel eller på ett ofördelaktigt eller rent av elakt vis.
Vill man leta på internet finns det ett oändligt antal videosnuttar och klipp på "dåliga" exempel på Nh men om du vänder på det kan du leta upp lika många bra filmer/klipp på harmoniska hästar som lyssnar på minsta signal-utan att för den delen vara det minsta avtrubbade/uttråkade eller kuvade, som många verkar ha en felaktig uppfattning att hästarna blir av denna "träning".

Jag kan bara tala för min egen del och jag har hållit på med klassisk ridning, travträning och även tävlingskörning i lagserien i ca 20 år. De senaste 5 åren har jag kommit mer o mer in i Pnh:s förhållniongsätt och utbilding av både häst och framför allt mig själv. SANIO,du srev någonstans att Nh är till för de rädda o introverta människorna...detta säger så mycket mer om dig själv än om oss som håller på med det. en mer arrogant och högfärdig persom än dig får man nog leta efter!!!

Vi behöver alla jobba med oss själva och vårt förhållningsätt och kroppsspråk gentemot hästen. Den som tror att den är fullärd är den som har mest kvar att jobba med. Då har man inte ens insikten om vad man har kvar att lära.

De senaste 5 åren har gett mig mer motivation och glädje i hästarna än jag någonsin tidigare kännt. Min tränare är utbildad av Pat Parelli på 80-talet och vad Pat lär ut idag är jag ganska oinsatt i och kan därför inte svara för detta.
Jag lär mig av min tränare och mentor ett språk att kommunicra på, genom kroppen. Visst, jag har ett rep och sticken ibland(för övrigt går det lika bra med en träpinne i rätt längdoch tjocklek, behöver inte vara en dyr en från USA), men dessa är bara en förlängning av min kropp. Inte står jag och rycker eller svingar med repet hela tiden....Om jag skulle behöva svinga med repet har jag gjort flera mindre signaler innan och svingen är endast en förstärkning. Detta ser man inte när man kommit längre i utbildningen.
SANIO: Du undrar varför jag inte bara kan lära min häst kommandon... visst kan jag det men det har inget med ledarskap att göra, hästen kanske lär sig att backa när du säger back, inget fel med det men den har ingen egentlig förståelse för varför han gör det.

Ja, detta var mina tankar. Jag är inte bra på att förklara mig i skrift men jag tänkte att något måste jag skriva. Det är beklämmande när folk sitter och dömer ut andra och deras sätt att hantera hästar, efter att i detta fallet sett en video med en massa klipp i, med PP. Varför inte sätta sig o söka på rollkur t.ex, som jag tycker är fruktansvärt och sen döma ut alla som rider dressyr...
Nu försvarar jag inte heller PP, men vad jag menar är att man kan inte dra alla över en kam.

Mvh.

Fast du.
du kommer med en rad försvarstal ang. hästen Catwalks personlighet, bakgrund osv. Att ingen (utom du tolkar jag det) vet detta osv.

MIn fråga är: vad har det att göra med behandlingen den utsätts för ö.h.t?

vidare till ditt påstående att du deklarerar att hästen är absolut inte rädd, osv.

Har du ens tittat på filmerna?

sen skriver du att du absolut inte försvarar behandlingen eller tycker den är vettig.

Hur ska du ha det?

Jag vet inte om "ingen" känner till Catwalks personlighet, men att döma av vad vissa skriver så är det iaf många som inte har koll på vad det är för häst Pat fått tag i. Och det anser jag har relevans för hur man sedan behandlar hästen/hur den beter sig och vilka metoder man tar till.
Om hästen var normalt rädd hade man med största sannolikhet löst detta innan problemet blev så extremt, Catwalk är offensiv och visar inga tecken på att vara rädd för människors hantering.

Ja, jag har tittat på filmerna, även den som Parelli sedan lade ut som visar dagen efter.

Anledningen till att det blir extrem hantering är att det är en extrem häst.
Oavsett detta tycker jag att det är fel att han försöker lösa detta inför publik inom en begränsad tid. Han blir då tvingad att forcera mer än nödvändigt annars, och det blir en obehaglig upplevelse för alla inblandade.

Nu upprepar jag inte mer, undrar du vidare får du läsa mina inlägg igen.

Alltså, tjejen med pinnen var bland det roligaste jag sett på länge!
Är det verkligen så att folk beter sig så där på allvar?

Precis! Denna hästen borde inte varit med på detta "evenemanget". Pat borde avbrutit och fortsatt med att lösa problemet på hemmamark istället, med all tid i världen. Raka motsatsen till detta.
Tyvärr är väl problemet i grund och botten, pengar. Folk betalar för att se Pat live och då får pengarna styra. Nu kom hästen ikläm,inte första gången det händer. Se bara på travet vilken industri det har blivit. Kostigt att det inte diskuteras mer flitigt, kan jag tycka. Men det hör väl inte till denna tråden.

Vilket kvalificerat BSförsvarstal för P::mad:

Om det inte var tal om prestige så hade han allt att vinna på att avsäga sig att fortsätta med hästen.

Han behövde inte känna sig mindre macho bland den troligen mest kvinnliga publiken- om han hade förklarat- att den behöver tid att VÄNJAS- inte kuvas.

Var fanns ödmjukheten mot hästen o även publiken.

Skulle tippa att han blir "portad" i GB hädanefter.

Jag tycker nog de flesta i tråden, med kanske undantag då för Sanios lite hastiga inlägg, har varit rätt tydliga med att inte dra alla över en kam. Men eftersom det är mästaren själv representerad i just denna tråd och det som skett, så blir det liksom svårt med argumentet att inte dra alla över en kam, för mästaren representerar ju sin egen skola.

jag vill återkoppla till det som diskuterades för ett par sidor sen i tråden, att det faktiskt är hästägarens ansvar till syvende och sist, vad man utsätter sin häst för, och vad man väljer att tro eller inte tro på.

Jag hoppas jag missläst dig när du skriver att hästen måste backas eller läras på PNH vis för att förstå syftet med det den gör? :confused:

Och hur vet du att hästen inte är rädd. har du läst det på Pats hemsida eller? :confused:

hästar uttrycker inte rädsla på likadant sätt allihopa. det finns, precis som när det gäller stress hos hästar, extrovert och introvert uttryckssätt. Det svåraste att komma tillrätta med är det introverta.

Det vet jag, och han ser inte särskilt introvert ut. Särskilt inte när man ser honom på filmen efter demon.

+ Skuggi.

Catwalk uttrycker ovilja och obehag när Pat sträcker sig efter öronen. Rädsla eller inte, rent etiskt så är det inte rätt av människan att sätta hästen i en sådan utsatt situation bara för att den inte vill. Bara för vi anser att tränsning hör till det naturliga. Om det där är helt okej så innebär ju också att samma metod kan användas för att hästen ska "acceptera" andra saker.

+ Skuggi.

Catwalk uttrycker ovilja och obehag när Pat sträcker sig efter öronen. Rädsla eller inte, rent etiskt så är det inte rätt av människan att sätta hästen i en sådan utsatt situation bara för att den inte vill. Bara för vi anser att tränsning hör till det naturliga. Om det där är helt okej så innebär ju också att samma metod kan användas för att hästen ska "acceptera" andra saker.

Som sagt, håller jag med.
Det är inte ok det jag ser honom göra på filmsnuttarna. Det var inte ok att försöka lösa detta inför publik på max 2,5 timme.

ÄR jag verkligen så otydlig när jag skriver??? :eek::confused:

Ja det är du nog tyvärr: )
du varvar dina inlägg med att säga att det är förkastligt, med att säga att hästen vare sig är rädd, att den är väldigt speciell och därför kräver speciella medel etc. Därav uppstår förvirring vad du egentligen menar.

Jag förstår vad du menar när du skriver. Jag förstår också folk som lägger argument på dina inlägg. :p Tokigt värre!

Senast ändrad:

KL: Få se nu om jag fattat rätt.

* Riktig Parelli-NH bygger på respekt och förtroende

* Hårda metoder är inte Parelli-NH

* När Parelli använder hårda metoder på sina clinics använder han inte ParelliNH

Tyvärr är det du som drar alla över en kamm från början...

Om man läser mina inlägg så skriver jag att jag sågar inte min häst i munnen och jag skriver även att det finns folk som håller på med NH som inte håller på med hysteriskt rep vift, men jag tycker att rep vift ovasett i vilken grad det görs ser väldigt elakt ut som att såga en häst i munnen.

Du skrev själv för ett tag sen att du var på en dressyr tävling och du tyckte det var ren djurplågeri pga av att folk red med sporrar, spö och skarpa bett. Du kunde inte njuta av det du såg. Du drog direkt alla över en kant och det är det här jag menar med att man blir frälst. Det finns inget annat som är rätt i din syn och det gör en väldigt förbannad...

JAg har aldrig läs ett enda inlägg där en NH människa inte drar alla vanliga människor över samma kamm. Ni har bestämmt er för att allt utom NH är djurplågeri..

Jo det stämmer att många som är osäkra med sina hästar söker sej till NH det skriver många här inne och inte bara jag. Man kanske ska tänka lite innan man går på alla andras sätt att hantera sina hästar..

Men ni har själva spö fast ni kallar det för något annat. Hästen ska inte vara rädd för Pats pinne. Det är inte hästen för ett spö heller. Ett spö är en förlängd arm och det jag känner är att ni blir bara grundlurade på exakt samma saker som man lär sej i den vanliga världen utanför NH. Det är exakt samma saker. I den filmen jag la ut så tog hon pinnen bakom sej och slog till den på rumpan när den inte lyssna precis som många gör med ett spö. JAg viftar flygor med dressyr spö under magen på mina hästar. Det är en perfekt vifta bort brommsar med när de sätter sej under magen. Mest därför jag har med spö när jag rider.

Sporrar, spö och skarpa bett är till för förlängda armar och inte för att misshandla hästen.

Jag vet att vissa annvänder skarpa bett när de inte klarar sina hästar men det är inte det som är huvudsyftet med det igentligen.
Det är när man kommit väldigt långt i sin utbildning så man bara behöver fin slipa sina hjälper. Inget man har jämt.

Om jag börjar rida mer dressyr med min häst som jag tänkt, kommer jag inte komma dit på många år då jag behöver skarpa bett eller sporrar. Om jag ens kommer dit..

SPorrar har en mindre anläggnings yta än hela hälen därför annvänds det när man ska ställa eller annat och för att hästen ska förstå bättre. Inte sitter du och sparkar hästen med de. Då förlorar du helt syftet med det.. Det är en hjälp för hästen att förstå utan att amn ska behöva sätta foten längre fram och trycka så förstår hästen utan att amn rör benet..
Dressyt handlar om ett program där publik ska njuta av en fin häst som gör fina rörelser. För att inte det ska förstöras så har man dessa hjälper för att det inte ska synas och förstöra intrycket av hästen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från... 2
Svar
25
· Visningar
8 668
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på... 2
Svar
25
· Visningar
4 425
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 158
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Atletix